Politzer Péter Gránátok című filmjét beválogatták az idei Cannes-i Filmfesztiválon a Kritikusok Hetének programjába. Muhi András, a film producere eredetileg a rövidfilmes versenyprogramba nevezte a filmet, de mivel a Gránátok túllépi a megengedett hosszt, az alkotók igazából csak abban bízhattak, hogy valaki beleszeret. Nos, ez úgy tűnik megtörtént.

„Jól megy a szekér, tavaly augusztus óta tulajdonképpen egy Grand Slamet csináltunk, Buvári Tamás filmje, a Posztkatona nyitotta a sort Velencében, aztán jött a Rengeteg berlini díja, Oberhausenben a versenyprogramban szerepel Mundruczó Kornél kisfilmje, a Kis apokrif, melynek én voltam a társproducere, és most jön a Gránátok cannes-i szereplése. Borzasztó nagy elismerés, hogy a film bekerült, hisz hatalmas celluloidtömegeket küldenek Cannes-ba minden évben. Mivel ebbe a szekcióba a Fipresci válogat, ezentúl ott lesz a főcím előtt a hivatalos Fipresci bélyeg, mely bizonyítja, hogy a Gránátok nemzetközi filmkritikusi szemüvegen keresztül nézve egy jó film. ”

A sok siker ellenére a megnövekedett stúdió anyagi nehézségekkel küzd, hiszen mindig jönnek új tervek, amiket ápolni kell, de pénzigényes a már elkészült filmek utóélete is.

„A pályázatokon elnyerhető pénzekből nem tudjuk eltartani magunkat. Úgy tűnik, hogy a sikerek csúcsán egy válságos időszak köszöntött az Inforgra.”

A Gránátok operatőre Szaladják István volt, akinek Fák, karácsony című nagyjátékfilm-terve az egyik, amivel az Inforg pályázott az MMK-nál. A másik Fliegauf Benedek régi-új terve, a Dealer, és felmerült, hogy Muhi koproducerként részt vesz Mispál Attila első filmjének, A fény ösvényeinek elkészítésében is, amit alapvetően Miskolci Péter és az Eurofilm gondoz.

„Ehhez jön öt kisjátékfilm-terv, Oláh Lehel, Lakatos Róbert, Buvári Tamás, a Dési-Móray páros és Jeles László egy-egy rendezése, míg az MMK és az NKA pályázatain összesen 12 dokumentumfilmmel indultunk el. De nagyon remélem, hogy több kisfilmről is szó lehet, esetleg kísérleti filmekről is, de ez csak akkor dőlhet majd el, amikor már látjuk, hogy mennyi pénz van. Lassan itt a május és még fogalmam sincs, hogy milyen összeg fölött diszponálok.”

Muhi szerint nagyon fontos szerep hárul a játékfilmes kuratóriumra, a néhány héten belül esedékes döntésnek az a tétje, hogy sikerül-e végre radikális, kizárólag minőségi döntést hozni.

„Évek óta az megy, hogy elaprózzuk a pénzt, mindenki kaphat egy keveset, aztán senki sem indul el. Jó lenne, ha ez idén nem így lenne. Itt az ideje, hogy a kuratórium stratégiai döntéseket hozzon és iránymutató szándékkal lépjen fel. Véleményem szerint nem lehet más a követendő szempont, mint az európai film színvonalának elérése, illetve jó műfaji filmek létrehozása. Vessünk véget ennek a magyar filmre eléggé jellemző, se ilyen, se olyan, középfajú megközelítésnek.”

Muhi és Politzer ott lesz Cannes-ban, de ott lesz a Rengeteg utóéletével foglalkozó Mokép, Hungarofilm divíziójának képviselője is, hiszen Fliegauf filmje iránt nagyon nagy a nemzetközi érdeklődés. Muhi, amellett, hogy elkíséri a Gránátokat, elsősorban a kapcsolatfelvétel végett megy a francia riviérára, zsebében Szaladják, Politzer, Fliegauf, Lakatos és Buvári filmtervével, hátha valamelyik megtetszik egy külföldi producernek is.

„A Rengeteg iránti érdeklődés mellett komoly meghívásokra számítok a Gránátok kapcsán, most nyílhat meg a film előtt a nemzetközi színtér, de még a Posztkatona és a Hypnos sem futotta ki magát teljesen. Na és persze ott az Aranymadár, ami nagy szívfájdalmam. Nagyon zöld voltam még akkoriban, és úgy érzem,5 a film elsősorban ezért nem ért el komoly nemzetközi sikereket, de mivel még nem is nagyon szerepelt külföldön, talán most, néhány év késéssel elindulhat.”