A MEDIA Program célja az európai audiovizuális ipar versenyképességének növelése a gyártás-előkészítés, a forgalmazás, a promóció és a képzés területeinek támogatásán keresztül. A jelenleg futó MEDIA Program az idei év végéig van érvényben, és 513 millió eurós költségvetéssel gazdálkodik.

Svájc éves pénzügyi hozzájárulással támogatja a MEDIA Programot. Az Európai Bizottság javaslata alapján jelentősen megnövelné a költségvetést, így 1 055 milliárd euró jutna a MEDIA Program 2007 és 2013 közötti időszakára. Az Európai Parlament és a tagországok között jelenleg is folynak tárgyalások a MEDIA költségvetésének végleges összegéről.

"Svájc MEDIA Programhoz való csatlakozásával egyértelműen kinyilvánítja, hogy elkötelezi magát, a kulturális sokszínűség megőrzése és a filmek Európán belüli széles körű terjesztése mellett" - mondta Viviane Reding, az Információs Társadalom és Média ügyekért felelős biztosa.

A svájci filmek, csakúgy, mint a többi európai film óriási lehetőségektől esnek el az európai audiovizuális piac töredezettsége és az új piacok nem elég hatékony megközelítése miatt. Az Európai Unió audiovizuális szolgáltatásokra vonatkozó kereskedelmi egyensúlya továbbra is aggodalomra ad okot. "Ki kell dolgoznunk az európai filmexport stratégiáját, szem előtt tartva a digitális forgalmazás és az on-line filmek elterjedését, melyek új távlatokat nyitnak az új piacok, -például Brazília, Dél-Afrika, vagy Kína- elérésében. Jelenleg ezen dolgozunk." -tette hozzá Viviane Reding.

A svájci filmipar sikert sikerre halmoz. Az elmúlt évtized folyamán a svájci filmgyártás részesedése jelentősen növekedett a nemzeti piacon; 2006 első negyedévében ez a részesedés az előző évi 6%-ról 16%-ra növekedett.  Az elmúlt tíz év alatt Svájc hatékony támogatási politikát dolgozott ki, melynek következtében háromszorosára nőtt az állami támogatások mértéke; továbbá az új támogatási rendszer elősegíti a befektetéseket a gyártáshoz szükséges eszközökbe, az infrastruktúrába és a forgalmazásba.

2005-ben a MEDIA Program 100 millió eurót fektetett be az európai mozikba. A tavalyi évben a MEDIA, egyebek mellett 1 500 forgalmazási projektet finanszírozott, lehetőséget biztosítva ezzel a filmeknek, hogy származási országaikon kívül is bemutatásra kerüljenek. Tízből kilenc európai játékfilm származási országon kívüli forgalmazását a MEDIA Program támogatja. Az új MEDIA 2007 Program célul tűzte ki a nem nemzeti európai filmek piaci részesedését 10%-ról 20%-ra növelni a következő hét év során. A MEDIA Program komoly ösztönző hatást fejt ki a befektetésekre az audiovizuális szektorban, mivel minden egyes - a Közösségi büdzséből származó - euró újabb 5,75 eurót generál a filmiparban. Ez az úgynevezett növelő hatás a képzési programokra vonatkozó 2,38-szoros szorzótól egészen a forgalmazásra jellemző 7,2-szeres szorzóig terjed. Ennek következtében a MEDIA jelentős összegű kiegészítő hozzájárulásokat vonz a magán- és állami befektetők részéről egy olyan szektorba, mely már több mint egymillió embert foglalkoztat az Európai Unióban.

Néhány adat a svájci filmiparról:

Svájc lakossága: 7,2 millió

Svájci filmek száma átlagosan évente: 50 (25 játékfilm, 25 dokumentumfilm)

Mozik száma: 220 mozi, 540 vetítőteremmel  

Mozijegy átlagos ára: 9 euró

Jegybevétel 2005-ben: 150 millió euró

Mozilátogatók száma 2005-ben: 15,5 millió

Piaci részesedés 2005-ben

USA 58%

Európa 29%

Svájc 6% (2006 első negyedéve: 16%)

Egyéb 7%

100 000-nél nagyobb nézőszámú filmek:    

My Name is Eugen (510 000)

Groundig (350 000)

Handy Men (170 000 - még a mozikban)

Vitus (110 000 - még a mozikban)

További információ:

MEDIA honlap: http://europa.eu.int/comm/avpolicy/mediaindex_en.html

A svájci MEDIA Desk honlapja: http://www.mediadesk.ch