Csaknem egy hónappal a bemutatót követően az Állítsátok meg Terézanyut! című film nézettsége ma, január 14-én biztosan túllépi a 100.000-et. Ennek apropójából a filmhu telefoninterjúban kérdezte a mozi producerét, Bodzsár Istvánt a magyar szinglifilmnek is titulált alkotás utóéletéről, valamint a Terézanyu sajtósát, Albert Györgyit, és a forgalmazó képviselőjét.
„A Terézanyuval kapcsolatban arra számítunk, hogy az SPI történetének egyik legsikeresebb filmje lesz” – szólt a forgalmazó egy hónappal ezelőtti jóslata. Ez a kijelentés ma már nem állja meg a helyét, most 160.000 körüli nézőszám tűnik reálisnak, de a jelenlegi nézőszám duplája, 200.000 mozilátogató regisztrálása sem tűnik elérhetetlennek a forgalmazó szerint.
Magyarországon sikernek tekinthető, ha egy film nézettsége átlépi a 100.000-es határt, amire az Állítsátok meg Terézanyut! című film esetében a forgalmazó SPI a mai napon számít. (Ehhez kapcsolódóan a film elkészítését támogató kereskedelmi tévécsatorna egy londoni úttal ajándékozza meg az egyik nézőt, aki a szigetországban a film egyik szereplőjével, Hujber Ferenccel tölthet egy napot tudtuk meg a film sajtóreferensétől Albert Györgyitől.)
A január 13-i adatok szerint 99.700 néző volt kíváncsi a filmre ebből hozzávetőlegesen 65.700 a fővárosban és 34.000 vidéken. A múlt heti adatok szerint 85.000 nézték meg a filmet - 57.000 Budapesten és 28.000 az ország más részén. A Terézanyut az SPI jelenleg 30 kópiával forgalmazza az országban.
A producer nem szeretne Terézanyu 2-t
Bodzsár István, az Unio Film ügyvezető igazgatója és a Terézanyu producere elmondta, hogy a folytatás - akár a sokak által hasonló moziként számon tartott Bridget Jones esetében – erősen függ a végleges nézőszámtól. A producer elmondta, „Erről már beszélgettem Bergendy Péter rendezővel, aki úgy alkotta meg a filmbeli karaktereket, hogy azok sorsa folytatható, és a történetnek is nyitott a vége. Sok függ attól is, hogy lesz-e kedv és energia ahhoz, hogy érdemben gondolkodjunk egy következő rész elkészítésén. Ha már vannak olyan ötletek, amelyekre érdemes építeni, akkor leülhetünk, hogy ezekről gondolkodjunk. Mindez azért is fontos, mert sok esetben a második rész elkészítése utólag még az első film sikerét is rombolhatja, mint producer nem biztos, hogy szeretnék Terézanyu 2-t.”
A producer és rendezőtársa, illetve a film főszereplői közönségtalálkozókon kísérik figyelemmel a Terézanyu vidéki fogadtatását. Az eddig Egerben és Szolnokon szerzett tapasztalatok alapján a közönség visszajelzéseivel nagyon elégedett a producer. „Az érdeklődésre való tekintettel eddig minden alkalommal pótszékeket kellett betenni a termekbe. A szolnoki vetítés után pedig ketten azt mondták, nem akarnak kérdezni, csak dicsérni!
A közönségtalálkozók azért is hasznosak, mert ezeken látjuk, hogy milyenek a vidéki mozik, milyen körülmények között nézik meg a filmet. Látom, hogy nemcsak a közönség szereti a beszélgetéseket, hanem nagyon hasznos az alkotótársaknak, színészeknek is. Például Bergendy Péter, aki egy kissé zárkózott személyiség, élvezi ezeket, és sokkal jobban feloldódik a beszélgetéseken, mint máskor.” Az eddigi egri és szolnoki találkozást a nézőkkel újabbak követik majd, hat másik vidéki városban - többek közt Ajkán, Balassagyarmaton és Dunaújvárosban is.
Bodzsár István: „Érdemes filmet forgatni”
"A közönségtalálkozókon elsősorban nem olyan visszajelzésekre számítunk, amelyeket konkrétan fel tudnánk használni az éppen esedékes film elkészítéséhez - folytatta Bodzsár István. Alapvetően azért jók a nézőkkel folytatott beszélgetések, mert megerősítenek abban, hogy igenis érdemes ma Magyarországon filmet forgatni!”
A producer elmondása szerint a filmet a kritikusok többsége (körülbelül 80%) jóindulattal fogadta, és csupán a kisebbség fanyalog. Ezek közül a leglehúzóbb kritika Népszabadságban jelent meg Orsós László Jakab tollából, aki egy szintén decemberi siker-premierfilm a Nyócker társ-forgatókönyvírója és egyik szereplője. Sikermozi címen megjelent írására a Terézanyu alkotói szeretnének az újságban válaszolni.
Rácz Zsuzsa regényéből készült filmes feldolgozás anyagi hátteréről a Bodzsár István elmondta, hogy 240 milliós költségvetésű film létrejöttében sokat segített a nemrég megalkotott Filmtörvény, amellyel a mozgóképek készítésébe fektető cégek visszaigényelhetik befektetett összeg Általános Forgalmi Adóját. Ez közel 30 millió forintot jelentett a finanszírozásban. A támogatóktól befolyt még 32 millió forint szponzori pénz. Ezen kívül az Erste Bank 44 milliós hitelkeretet nyújtott, valamint a Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMK) gyártási és látogatottsági pályázatán nyert 40, illetve 50 millió forintot. A fennmaradó összeg java részét pedig az RTL Klub fedezte, üzleti alapon.
„A Filmtörvény kínálta lehetőségeket további mozik elkészítésénél is igénybe fogjuk venni. Most Paczolai Bélával és Pados Gyulával dolgozunk egy 250 milliós költségvetésű erdélyi road movie-n, amelybe ismét beszállt az Erste Bank a saját filmes alapjából, és egy másik filmtervünkre, Spiró György Koccanás című színművéből, amely eredetileg filmforgatókönyvnek íródott, készülünk filmet forgatni.
Nemcsak szingli nőknek szól
A film sajtóreferense Albert Györgyi elmondta, hogy a kritikusok és a nézők véleményének különbsége nem ritka, és kevés az olyan szerencsés találkozás, mint amilyen a Kontroll esetében volt.
Arra kérdésre, hogy mennyire ért egyet a szinglifilm címkével, amit Bergendy Péter filmjére ragasztottak, Albert Györgyi azt válaszolt, hogy a filmben ábrázolt élethelyzetek és problémák nemcsak a nőkre érvényesek, hanem a férfiak is magányosak a Terézanyuban. „A társadalomkutatók szerint a mai 30-as >Én-nemzedék< problémái abból adódnak, hogy ennek a generációnak az emberi kapcsolatai egyszerűen elsorvadnak.”