A színdarab, amely 2003-ban elnyerte a legjobb új magyar dráma díját, nagy sikerrel ment a budapesti Katona József Színházban, itt látta Bodzsár István producer is, mégpedig a neves cseh rendező, Jiri Menzel társaságában. Mivel mindkettejüknek nagyon tetszett, amit láttak, a producer elhatározta, hogy filmet csinál a darabból. Ehhez Spiró Györggyel állapodott meg először, készül is három forgatókönyv-változat. A darab egy koccanássorozat helyzetéből bontja ki társadalmi tablóját, vagyis az egész egy "rögzített élethelyzet", hogy Bodzsár kifejezésével éljünk. A rendező személyének kiválasztását is ez a jellemző inspirálta: Török Ferenc Garaczi László drámájából, a Csodálatos vadállatokból készült filmje ugyanilyen kamarajellegű helyzetet bont ki - mégpedig olyan jól, hogy Bodzsár meggyőzte, őt kéri fel a rendezésre.

"Rögzített élethelyzet"

Török Ferencnek rögtön két, egymással némileg szembemenő feladata volt: egyfelől nyilván kötötte a szöveghűség, ugyanakkor mégis valami olyan truvájt kellett kitalálnia, ami csak rá jellemző. Ráaádsul a dráma szövegét és szövetét filmesíteni kellett: az eredetileg kétszer egy órás színházi időtartamot 80 percbe kellett sűríteni, több szerep ki lett húzva vagy össze lett vonva. Stilárisan Török azt emeli ki, hogy a Spiró-féle nyelv, bár a társadalmi valóságban gyökerezik, mégis elég stilizált - a sok-sok autóból összeálló koccanás-komplexum nyilván mindenféle réteg és szubkultúra képviselőjét összehozza. Ehhez a stilizációhoz passzolt a kissé kényszerből választott fekete-fehér, 16 mm-es nyersanyag is - a 60 kölcsönzött díszletautó színeinek esetlegessége miatt választott egységesítő forma így még egy jelzés arra, hogy nem a magyar rögvalóságot látjuk.
 
A film közege nem a magyar rögvaló, hanem egy stilizált világ

A film formai találmányairól Török nem sokat akart elárulni, mindenesetre az is igen izgalmasan hangzik, hogy az egészből előbb volt kész a hang, s aztán jött rá a kép. Egy négyórás, szinte rádiójáték szinten megcsinált szöveg "ült rá" a képekre - de ennek a kétségkívül érdekes, forgatást érintő részleteiről Török már inkább hallgat. Mindenesetre egy működő, érdekes kísérletnek bizonyult a rendezőnek a Koccanás, amelyben nem kellett egy elhúzódó, bonyolult, nagy szervezést és felelősséget követelő nagyjátékfilm sokszáz milliós kötöttségeivel gúzsba kötve táncolni, hanem lehetett egy kicsit játszani, próbálgatni, így az improvizációnak is nagy volt a tere.

"Egy kereskedelmi tévé biztos éjfél után mutatná be"

Mivel egy színházi előadás volt az előkép, óhatatlanul felvetül az összehasonlítás kérdése. Spiró György annak idején a Katona József Színháznak írta a darabot, és Zsámbéki Gábor rendezésében került a színpadra. Török konzultált az általa igen tisztelt rendezővel, de lényegében arról beszélt neki, hogy valami teljesen mást akar, mint ahogy Zsámbéki közelített a darabhoz - tehát senki ne várjon valami színház-a-moziban-szerű öszvérre. Még érdekesebbé teszi a kérdést az, hogy a szereplők jelentős része a színházban is játszott a darabban. Ugyanakkor sok esetben át lettek osztva a szerepek, talán csak Ónodi Eszter maradt meg a régi szerepkörénél, akivel Török már régóta akart együtt dolgozni. A filmben az öt karakter köré lettek felfuttatva a főbb történések, ezeket Anger Zsolt, Derzsi János, Ónodi Eszter, Thúróczy Szabolcs, Keresztes Gáspár alakítja. Hozzájuk csatlakozik még többek közt Vajdai vilmos, Bánsági Ildikó, Wéber Kata, Elek Ferenc.

Ónodi Eszterrel már rég szeretett volna Török dolgozni

A filmet a közszolgálati tévében láthatjuk majd valamikor, de ez nem jelenti azt, hogy Töröknek "tévésebben" kellett volna gondolkodnia a képek komponálását vagy a filmnyelvet illetően. (Török szerint "egy kereskedelmi tévé biztos éjfél után mutatná be".) Sőt, ha olyanok a visszajelzések, nem elképzelhetetlen, hogy moziban is láthatjuk a Koccanást - legelőször természetesen a Filmszemlén. A 105 milliós költségvetésű film operatőre Garas Dániel volt, és a rövid, de hangsúlyos szerepben fel fog tűnni egy eredendően nem színész figura is.

Török a terhes nők élén

Török amúgy a Koccanás után tovább lép a színház felé, konkrétan belép oda: januártól a budapesti Randóti Színházban fog rendezni, s akárcsak Zsámbéki Gábornak, neki is készül majd egy darab, ennél többet azonban erről a projektről nem sikerült megtudnunk. Legközelebbi filmes terve pedig továbbra is az Isztambul, amellyel kapcsolatban legutóbb Szarajevóban köttettek megállapodások, most pedig Hollandiába utazik a rendező a FilmMeetingre, hogy a produkciós bázist tovább szélesíthesse.