Nagy Zsolttal és Hámori Gabriellával a Szezon forgatásán
1945 előtt azonban előre (vagyis inkább hátra) ugrunk kicsit az időben, egész pontosan 1995-be, amikor megalakult a Színház- és Filmművészeti Főiskola Simó-osztálya, benne az illusztris névsorral: Török Feri mellett Erdélyi Dániel, Fazekas Csaba, Fischer Gábor, Groó Diana, Hajdu Szabolcs, Miklauzic Bence és Pálfi György tanult meg egy csapatban filmet készíteni. Szereti a kezdeti kísérleteit, de nem nézi őket gyakran vissza, még a hihetetlenül népszerű diplomafilmjét, a Moszkva teret sem. A tavalyi újra-bemutató előtt kb. 20 évig nem is látta, sokáig az idegeire is ment, hogy minden újabb filmjét ezzel a korai munkájával vetik össze, és az 1945 kapcsán érzi először igazán, hogy végre el tudnak vonatkoztatni az emberek Petya, Kigler és Rojál kalandjaitól.
Saját alkotásai közül jobban szereti például a Szezont, az útkereső, Balaton-parti pincérek történetét, amit egy rövid dokumentumfilmje, az Alig előzött meg a témában. Az alapos kutatómunka mindig fontos, bármilyen filmről is legyen szó: az Overnight brókereinek rideg világát a Bróker leszek című tévéfilmben dolgozta fel, de az 1945 írójával, Szántó T. Gáborral is hosszú éveken át kutatták a ritkán ábrázolt világháború utáni korszakot.
Szabó Kimmel Tamással és Rudolf Péterrel az 1945 forgatásán / Fotó: Szilágyi Lenke, Katapult Film
Bár az 1945 előtt még hátra van a francia, belga és német premier, több terve is van, ami megvalósításra vár: szeretne egyszer filmet készíteni egy politikusról (Rudolf Péter Rákosi-klónjával már közeledik a témához), Kádárról szóló dokumentumfilmje évek óta készenlétben áll, Hajós Alfréd úszókarrierjéről pedig izgalmas sportfilmet forgatna, de ehhez is még a támogatásra vár.
A teljes beszélgetés itt hallgatható meg: