A Filmanatómia-sorozat elsődleges célja, hogy olvasmányos, laikusok számára is élvezhető műfajelemző és filmtörténeti kalauzként szolgáljon a tömegfilmek rengetegében, miközben szakmai tudományos mélysége révén oktatási segédanyagként is forgatható legyen a közép- és felsőfokú oktatás filmes képzéseiben. A sorozat most megjelenő második kötete a horrorfilmről szól. A könyvben két írás foglalkozik a műfaj társadalomtörténeti áttekintésével, egy pedig a horrorfilm fikciós műfajkeveredésével. A további munkák a műfaj legfontosabb stílusjegyeit, alműfajait, jelenségeit, társadalomkritikai vonatkozásait vizsgálják – számtalan közismert filmes példával alátámasztva. Egy tanulmány a horrorfilm zenéjének rövid történetét tárgyalja, szó esik a horror-franchise-okról, de az olvasó betekintést kaphat a horror és az animációs film összefüggéseibe, a "női horror" értelmezési lehetőségeibe, a horrorfilmben megjelenő keresztény koncepcióba, valamint a manapság oly népszerű televíziós horrorsorozatok világába is.
A kötet különlegessége, hogy az előszót a világhírű filmes, George A. Romero írta. Az amerikai rendezőnek – olyan kultikus alkotók mellett mint például John Carpenter és Wes Craven – elévülhetetlen érdemei vannak a modern horrorfilm megteremtésében. Romero a zombifilm szubzsánerének leghíresebb képviselője, Holtak-trilógiája (Az élőhalottak éjszakája, Holtak hajnala, Holtak napja) a mai napig a műfaj egyik legfontosabb hivatkozási etalonja. A kötet egyik szerkesztője a Karlovy Vary Filmfesztiválon találkozott a mesterrel, az ott megrendezett mesterkurzus leirata szintén megtalálható a könyvben. Romero emellett örömmel vállalta a horrorfilm tudományos népszerűsítését célul kitűző kötet ajánlását, és személyes és szenvedélyes előszót írt a könyvhöz. A kötet szerzői gyakorló, jegyzett filmkritikusok, akik stílusukban és felkészültségükben egyaránt megfelelnek a fiatal, akár laikus olvasók elvárásainak és a tudományosság kritériumainak is. A szerzők között a Filmvilág filmszakmai folyóirat szerzői, szerkesztői, valamint a felsőoktatásban dolgozó professzorok egyaránt szerepelnek. A könyvben megjelenik a filmalkotói szemszög is. George A. Romero előszava mellett Dargay Marcell zeneszerző a horrorfilm zenéjéről írt tanulmányt, gyakorlati szempontból vizsgálva a horrorfilm működését és mechanizmusait.
A filmvetítéssel egybekötött könyvbemutató programja
A kötet szerzői:
- Dargay Marcell, zeneszerző, a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola és az SZFE oktatója, többek között a Katona József Színház színdarabjainak komponistája
- Huber Zoltán, filmkritikus, egyebek mellett a Prizma és a Filmvilág folyóiratok szerzője
- Kárpáti György, filmkritikus, a PPKE egyetemi adjunktusa, a FIPRESCI alelnöke
- Kovács Gellért, a Petőfi Rádió egykori filmszerésze, filmkritikus, blogger, filmes rádióműsor vezetője
- Orosdy Dániel, szabadúszó filmkritikus, írásai egyebek mellett a Filmvilágban és a Prizmában jelentek meg, filmes témájú könyvek szerzője
- Schreiber András, a Filmvilág egykori szerkesztője, jelenlegi munkatársa, szabadúszó filmkritikus, filmes témájú könyvek szerzője, szerkesztője
- Varga Zoltán, az ELTE egyetemi tanársegédje, filmkritikus, filmes írásai mások mellett a Filmvilágban jelennek meg, filmes könyvek szerzője
- Varró Attila, a Filmvilág szerkesztője, az ELTE óraadója
A filmvetítésekkel egybekötött rendhagyó könyvbemutatóra a szerzők jelenlétében és közreműködésével, november 13-án, pénteken 18 órai kezdettel kerül sor az Art+ Cinemában (volt Örökmozgó, 1073, Budapest, Erzsébet körút 39.).