Éleszd a tüzet!

„A film a közép-európai régió roma zenéjét igyekszik bemutatni, annak széles tradicionális irányaival, egészen a jazzig, de az éttermi muzsikálás nélkül” – foglalta össze a célkitűzéseket a producer. Usti Opre annyit jelent: Éleszd a tüzet! Koltai Péter úgy emlékszik vissza a film alapötletének megszületésére, hogy Allan Siegel eredetileg egy másik ötlettel kereste meg őt, ami nem látszott megvalósíthatónak, helyette egy roma zenét bemutató alkotás körvonalazódott. „Az alapötletem az volt, hogy a Buena Vista közép-kelet-európai roma változatát kellene elkészíteni.”

2003 novembere a Millennáris Teátrum épületében

Az Usti Opre zenés doku három ismert és rendkívül felkészült zenész, Snétberger Ferenc, Boban Markovic és Balogh Kálmán köré szervezve mutatja be az említett zenei hagyományt, életstílust és más művészeket.

Akit Al Di Meloával
egyenrangúnak tekintenek
Koltai Péter az Underground társ-producereként figyelt fel Boban Markovicék zenéjére. Az Usti Opreben látható, hallható többek közt a gucsai trombitás fesztivál, ahol Bobanék visszatérő vendégek, és a falu egyben a szerb trombitás szülőhelye. Felvillan a Sziget Nagyszínpada is, ahol a kottát nem ismerő, zsigerből muzsikáló Boban együtt koncertezik az Al Di Meola-szintű jazzistának tartott Snétberger Ferenccel „aki egyebek közt a Bayreuth-i Operaházban is fellépett”. Az említett központi hármasba még Balogh Kálmán került be, és ahogy színpadon számos zenésztársának „aládolgozik”, úgy felhívta rájuk a filmesek figyelmét. A világszerte ismert cimbalmos vált a munka során a zenei anyagok és a közreműködők egyik fő társszervezőjévé.

A zene mellett a szereplők saját közegükben, koncerteken, stúdiókban, klubokban szólalnak meg, és a középpontban álló hármas mellett látható, hallható több kiváló zenész is, például a cseh Iva Bittova, a bolgár Petar Ralchev, az orosz Sergey Erdenko vagy Miczura Mónika és Varga Csaba. Az a közös bennük, hogy mindannyian roma identitású zenészek.

Zenés road movie

Sas Tamás társrendező direktorként Allan Siegelt állította előtérbe, saját magát inkább a film operatőrének tekinti. Sas Tamás az Usti Opret olyan zenés road movie-ként tartja számon, amelyben nem a szereplők utaznak - teszik ezt ők a filmtől függetlenül - hanem a stáb keresi fel őket. A forgatás központi helyszíne Budapest, Millennáris Park, a 2003-as novemberi koncerttel, de a stáb járt Németországban és Szerbiában is.

A világhírű "unterman", Balogh Kálmán
A 200 millió forintból, magyar-német-angol koprodukcióban megvalósult alkotásba az MMK összesen 85 millió forinttal, a külföldi koprodukciós partnerek pedig a fennmaradó összeggel szálltak be. A film elkészülését pénzügyi problémák hátráltatták, ezeket a producer nem kívánta részletezni. A 2003. augusztusában megkezdett forgatást 2004. májusában szerették volna befejezni, de erre csak tavaly ősszel kerülhetett sor, és következtek az utómunkálatok. Koltai Péter bízik abban, hogy a kényszerű leállás ellenére sikerült megvalósítani az eredeti elképzeléseket.

Ami a forgalmazást illeti, a producer abban bízik, hogy a hazai artmozis terjesztés mellett külföldre is eljut az Usti Opre, és akár tengerentúli bemutatkozást is lehetségesnek tart. Az alkotók a filmmel neveztek a következő Szemlére.