Eszkimó asszony fázik
Másnap a történelmi témák kerülnek előtérbe, a prágai tavasz és eltiprásának 50. évfordulója alkalmából műsorra kerül Jan Nemec 1968-as Oratórium Prágáért című, ritkán látható esszéfilmje. Ezt követően 35mm-es filmszalagról látható Mészáros Márta magyar-szlovák-lengyel koprodukcióban készült Nagy Imre-filmje, A temetetlen halott, amelynek vetítésére a rendező is ellátogat. A napot Martin Sulík "szlovák Dekameronként" is emlegetett tablója, a Tájkép zárja, amely tíz rövid történetben, a falusi és kisvárosi élet perspektíváján keresztül meséli el országa 20. századi történelmét.
A pénteki filmek többsége a kiszolgáltatott kisember nézőpontjából mutatja meg Közép-Európát. A kassai Kerekes Péter katonai szakácsokat megszólaltató Gulyáságyúja (2009) a gasztronómia oldaláról közelít a 20. század véres összecsapásaihoz. Jan Hrebejk 1999-es filmje, a cseh közönség kedvencének számító Kuckók egy prágai villa lakóinak történetén és röhejesen kínos helyzetek során keresztül beszéli el 1968 eseményeit. A nap zárásaként Juliusz Machulski Kingszájz című fantasy vígjátékát vetítik, amely egy parányi diktatúrába viszi el nézőjét, ahol törpe méretű férfiak dolgoznak pici kiváltságokért: csak a legengedelmesebb alattvalók érhetik el az embernagyságot, és hagyhatják el "a fiókok országát".
Kingszájz
A záró nap hét vetítése közül kettő a V4-es országok animációs kultúrájából ad ízelítőt. Délelőtt többek között a Kisvakond, Füles mackó, Bob és Bobek, Lolka és Bolka és Pampalini vágnak neki a nagyvilágnak. A VAF New Talents című szerzői animációs összeállításban fiatal alkotók elmúlt években komoly fesztiválsikereket elért munkáit vetítik. A nap öt nagyjátékfilmet is tartogat: a lengyel Waldemar Krzystek 80 millió című filmje (2011) egy lenyűgöző akción keresztül jeleníti meg a Szolidaritás szakszervezeti mozgalom történetét. A cseh Petr Zelenka 2015-ös szatírája, az Elveszve Münchenben egy 90 éves papagájt tesz meg a történelem krónikásává, a szintén abszurd humorú Out (2017), Kristóf György Cannes-ban debütált koprodukciós filmje pedig egy munkát kereső férfi kelet-európai Odüsszeiája.
OUT
Műsoron szerepel a cseh újhullám záró darabja és klasszikusa, Milos Forman egykor betiltott Tűz van, babám! című kultikus filmje is, majd a filmprogramot a rendszerváltás-kori Menekülés a Szabadság moziból, Wojciech Marczewski Woody Allent idéző filmje zárja. A négynapos rendezvényhez szakmai kerekasztal is kapcsolódik. A február 14-én magyar, cseh, lengyel és szlovák filmtörténészek és filmesztéták elevenítik fel a V4-es országok közötti filmtörténeti kapcsolatokat, nemzetközi koprodukciókat és alkotói vendégszerepléseket.
A filmeket eredeti nyelven, felirattal vetítik.
A filmfesztivál a Külgazdasági és Külügyminisztérium - Balassi Intézet, a Magyar Turisztikai Ügynökség, valamint a budapesti Lengyel Intézet, Szlovák Intézet és Cseh Centrum közreműködésével valósul meg.
Forrás: MTI / Borítókép: Milos Forman - Tűz van babám!