Wim Wenders a nemzetközi mozi egyik legmeghatározóbb hangja. Hat évtizede készít olyan filmeket, amelyek emberi érzékenységükkel megindítanak és lenyűgöznek bennünket. Kielégíthetetlen kíváncsisága és a filmnyelv mély ismerete minden alkotásában tetten érhető. Az, hogy ennyire büszkék vagyunk erre az itthon nevelkedett polihisztorra, enyhe kifejezés. Már alig várjuk, hogy zsűrielnökként milyen irányba vezeti majd a zsűrit a 76. Berlinale Arany- és Ezüst Medve-díjasainak kiválasztásában” – olvashatók Tricia Tuttle, a Berlinale igazgatójának mondatai a fesztivál oldalán.

Wim Wenders hozzátette: „Soha eszembe sem jutott, még csak távolról sem, hogy egyszer zsűrielnök lehetnék a szülővárosomban, egészen addig, amíg Tricia Tuttle fel nem kérte erre. Aztán rájöttem: wow! Ez teljesen új módja lesz a filmnézésnek a Berlinalén – végre minden egyes versenyfilmet megnézhetek, és megvitathatom őket egy intelligens, filmeket szerető társasággal. Mi lehetne ennél jobb? Hálás vagyok Triciának, hogy meghívott erre a ritka élményre.

Wim Wenders az Új Német Film egyik legjelentősebb képviselője, és az 1970-es évek óta meghatározó szereplője a nemzetközi filmvilágnak. Játékfilmjei és dokumentumfilmjei generációkat inspiráltak, és világszerte elbűvölték a közönséget.

Wim Wenders üzenete a magyar közönségnek a Budapesti Klasszikus Film Maratonon

Korai filmjeivel – A kapus félelme a tizenegyestől (1972), Alice a városokban (1974), Útban a jobb világ felé / Királyok az úton (1976) és A barátom, az amerikai (1977) – új filmnyelvet alakított ki, és újradefiniálta a német filmkép megítélését. 1971-ben társalapítója volt a Filmverlag der Autoren nevű szervezetnek, amely kulcsfontosságú intézmény volt az Új Német Film kialakulásában. 2003-ban a Német Filmakadémia egyik alapító tagja lett. Wim Wenders a Európai Filmakadémia társalapítója is, és több mint két évtizeden át elnöke volt. A Wim Wenders Stiftung alapítványával a filmörökség megőrzését, a fiatal filmeseket és a filmoktatást támogatja.

Olyan filmekkel, mint a Párizs, Texas (Cannes-i Arany Pálma, 1984), a legendás Berlin felett az ég (1987), a technikailag ambiciózus sci-fi eposz, az A világ végéig (1991), a Túl a felhőkön (1993), illetve a nagy sikerű Buena Vista Social Club (1999 – Európai Filmdíj a legjobb dokumentumfilmnek és Oscar-jelölés 2000-ben), Wenders a nemzetközi mozi mérföldköveit hozta létre.

2015-ben a Berlinale tiszteletbeli Arany Medvével tüntette ki a film és a mozi területén végzett kiemelkedő munkásságáért, és hét filmjét restaurált változatban vetítették.

2024-ben Magyarországra is ellátogatott, a Budapesti Klasszikus Film Maraton díszvendége volt, amely kapcsán interjút is készíthettünk vele.