Kende János azon kevesek közé tartozik, akik nyugaton születtek, mégis keleten munkálkodtak. Nagyanyja ötéves korában, 1946-ban hozta haza Marseille-ből, amikor úgy tűnt, Magyarországon polgári világ lesz (elmondása szerint ezért később bocsánatot is kért). Franciául gyorsan elfelejtett, '48-ban már orosz-magyar iskolában tanult, amit később otthagyott. Andor Tamás együtt járt Kendével a főiskolára, és akkor élethosszig tartó barátságot kötöttek. Ő – elmondása szerint – konfliktuskerülő, barátja pedig konfliktuskereső ember, jól kiegészítik egymást. Párhuzamos osztályuk nem volt, fölöttük járt Simó Sándor, Gyarmathy Lívia és több más nagy név a legendás első Herskó-osztályba (1964-70), amit a hároméves képzési idő miatt csak kisfilmrendező osztálynak hívtak. Kende János karrierjét gyors előmenetel jellemzi. Először Sára Sándor vette szárnyai alá segédoperatőrként. A Feldobott kő forgatását viszont otthagyta Jancsó Miklós kedvéért (helyére Andor került). Segédkezett a Szegénylegények országos helyszín- és motívumkutatásában, illetve filmre rögzítette azt. Későbbi munkáik előkészítése során előfordult, hogy tízezer kilométert is utazott szerte Magyarországon, míg megtalálták, amit kerestek (például ilyen volt az Allegro Barbaro). A Csillagosok, katonák forgatásán már segédoperatőrként dolgozott Somló Tamás mellett. Csak 26 éves volt, amikor Jancsó előléptette Somló helyére (véleménykülönbség alakult ki köztük az állandó derítés és a zoom használat terén), így első nagyjátékfilmjeként a Csend és kiáltást fényképezhette. Az operatőrcserével kapcsolatban Andor párhuzamot állított a későbbi, Grunwalsky Ferencre történő váltással. Erre Kende azt mondta, „ha úgy szerzel meg egy nőt, hogy elcsábítod, akkor ez a nő tőled is így fog elmenni”. Somló később még visszatért Jancsó első színesfilmjének készítésekor az operatőri székbe (Fényes szelek), de a rendező utána is Kendével folytatta tovább a munkát, ami egészen 1996-ig tartott. Összesen 14 közös nagyjátékfilmet jegyeznek, az 1999-es Nekem lámpást adott kezembe az Úr Pestent Jancsó Miklós már Grunwalskyval forgatta. A váltásról Kende még elmondta, hogy arra a stílusra nem lett volna alkalmas áttérni.