filmhu: A fimforgalmazás rendszerében hagyományosan úgy szokás tekinteni a VOD-ra, mint a lánc legutolsó, legolcsóbb, sőt akár ingyenes elemére.

Tóth Mónika: Pedig ma már egyáltalán nem a VOD a filmforgalmazás legutolsó fázisa. Sőt, a filmek legnagyobb többsége a DVD megjelenéssel egy időben kerül fel a VOD szolgáltatókhoz, ma már a legutolsó fázisnak inkább a tévét mondanám. Persze még mindig vannak olyan stúdiók, akik féltik a DVD eladásból származó bevételeket és a megjelenés után 3 hónappal engedik csak a filmjeiket a videotárba, de ezen forgalmazók száma csökken

filmhu: Szerinted mi változott meg?

Tóth Mónika: Elfogadottabb és elérhetőbb lett a technika és a terjesztési mód is. Amerikában már próbálkoznak azzal, hogyan lehetne a VOD-ot az értékesítési láncban minél előrébb hozni. Nagyon jó példa volt a Universal tavalyi sikere: a Koszorúslányok csak VOD-on 40 millió dollárt hozott. Tisztán látszik, hogy az alternatív piacokban is van lehetőség, hiszen Amerikában a Hulu és a Netflix is elég erősen képviselteti magát. 

koszoruslanyok 500
Koszorúslányok csak VOD-on 40 millió dollárt hozott

filmhu: Mit jelent ez a magyarországi VOD-rendszerekre nézve, mint amilyen a upc videótár is?

Tóth Mónika: Magyarországon az on demand típusú szolgáltatások még a bevezetési életciklusban vannak. A Filmklik volt az egyetlen ilyen jellegű próbálkozás – online -, de nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Ennek egyik oka az, hogy a piac még nem volt felkészülve egy ilyen típusú megoldásra, a másik pedig a bele fektetett marketing kommunikáció hiánya. A magyar piacot még nevelni kell. Elég nehéz azt elérni, hogy jó minőségű, azonnal elérhető tartalomért fizessenek. Most az a célunk, hogy a saját ügyfélkörünkön belül próbáljuk ezt a terméket felfuttatni és beépíteni a fogyasztási szokásokba, így a mi elsődleges konkurenciánk most a televízió. Ha nincs jó műsor a tévében, ha rossz idő van, amikor az emberek ráérnek, vágynak a jó tartalomra . Például azokban az időszakokban, amikor többen vannak szabadságon az adatok már második éve azt bizonyítják, hogy a videotár használata erősebb az egész éves átlaghoz képest.

filmhu: A Filmklikk sikertelenségéből milyen következtetéseket vontatok le?

Tóth Mónika: Nem volt mögötte erős kommunikáció, így az embereknek nem volt esélye arra, hogy megismerjék a szolgáltatást. Mi erre fektetjük a hangsúlyt. Ezen felül az ingyenes tartalmakkal szeretnénk rászoktatni a nézőket a használatra. A tévécsatorna tartalmak nagy része ingyenes, és nagyon jó példa volt az olimpia a VoD típusú szolgáltatások létjogosultságának bizonyítására, amit a upc előfizetők az m1 videótárban ingyenesen érhettek el.Az ingyenes tartalom használata hatással van a többi, fizetős cím fogyasztására is.

filmhu: Körbekérdeztem az ismerőseim között, és ők általában két típusú tartalmat néznek a upc videótárban: gyerek- és felnőtttartalmat.

Tóth Mónika: Azt valóban el lehet mondani, hogy az árbevételünk fele a felnőtt tartalomból jön, ez a fizetős letöltések 40-45 %-át teszi ki. A gyerektartalmak terén a Minimax, a Disney csatorna, a Nickelodeon és a Cartoon Network is nagyon népszerű. A napi sorozatok (Jóban Rosszban) mellett még az új filmek is nagyon népszerűek. A DVD-megjelenéssel egyidőben tesszük elérhetővé a filmek nagy részét, de most nyáron az ADS Service filmforgalmazó két július 5-i premierfilmjét, a Sleeping Beautyt és Az orvvadászt, a premier napján a mozi bemutató mellett a upc videótárában is elérhetővé tette és mindkét film is kiemelkedően teljesített. A sikerre való tekintettel a kezdeményezést folytatjuk, és már elérhető több film is mozi megjelenéssel egy időben a platformon. Tárgyalunk több forgalmazóval is ilyen típusú megjelenésről, de többségük egyelőre üzletileg kockázatosnak ítéli meg ezt a lépést.

sleeping 500
A mozi premier napján a upc videótárában is elérhető volt a Sleeping Beauty

filmhu: Mit tudtok a nézőitekről? Kik ők?

Tóth Mónika: Nagyrészt családok, és a 25-30 év közötti korosztály a fő felhasználóink. Ez a gyerektartalom fogyasztásból is jól látszik. 25 éves kor alatt nem jellemző a UPC videótár használata, éppen ezért a kommunikációban is a családokat célozzuk meg. Most arra építünk, hogy a jó tartalmat kell kiemelni és ezzel bevonzani az ügyfelet.

filmhu: Az ingyenesség is a bevezető szakasz része - mikor van ennek vége?

Tóth Mónika: Amit egyszer már ingyen adtunk, azt nem lehet elvennii, így a csatornatartalmakat, amit most ingyenesen érhetőek el, a későbbiekben sem szerencsés fizetőssé tenni, erre szolgáltatásként kell tekinteni. A következő egy év még mindig a bevezetésről, a szolgáltatás megismertetéséről fog szólni. Mostmár elértük azt, hogy az ügyfelek 70%-a már legalább egyszer kipróbálta a szolgáltatást, és 21% használja havonta, ami még alacsonynak mondható. Ahhoz, hogy bevezetett termékről beszéljünk, legalább 40-50% elérésnek kellene lennie.

filmhu: 2014 lesz a magyar vod éve?

Tóth Mónika: Igen, addigra az online felület is meg fog jelenni, ami erősíteni fogja a bevezetést. Közben a csatornák is próbálják felépíteni a saját VOD szolgáltatásukat, illetve időközben akár a Netflixhez hasonló szolgáltató is bejöhet Magyarországra.

filmhu: Igen, de ha kiléptek a webre, akkor nem a tévé és nem a DVD lesz a konkurencia, hanem a torrent.

Tóth Mónika: Igazán nem tudunk ellene mit tenni, aki torrentezik, az várhatóan nem fog változtatni a felhasználási szokásain, mivel megszokta az ingyenes tartalmat. Ugyanakkor előny lehet számunkra is, hogy a mozival egyidőben eléri a filmet kiváló minőségben, tehát nem kamerás változatban, nem kell várnia a letöltésre, hanem azonnal indul a stream. Cserében viszont fizetnie kell a tartalomért, és nem tudja eltárolni azt. Ezt az ellentmondást nagyon nehéz feloldani, ehhez a törvényi szabályozásnak is változnia kell.

filmhu: A nyelvválasztás lehetőségével esetleg próbáltok érvelni? Nálunk eredeti nyelven, nálunk magyar szinkronnal érhető el a film?

Tóth Mónika: Nem, mert egyelőre nem érhető el nálunk minden film eredeti nyelven is, erről a forgalmazó és a stúdió dönt. Megjelenésre a magyar szinkronos verziót kapjuk meg, de törekszünk arra, hogy ezen tartalmak körét bővítsük.

johncarter 500
A mozijegy árát nem szívesen fizették volna ki a John Carterért

filmhu: A fizetési hajlandóság hogyan alakul Magyarországon?

Tóth Mónika: A mozival egy időben megjelenő filmek népszerűségéből jól látszik, hogy a fogyasztók hajlandók fizetni a premium tartalomért.

filmhu: A filmekre vetítve, mit szeretnek a magyar VOD-osok?

Tóth Mónika: Elmondható, hogy ugyanazok a filmek népszerűek a videotárban, melyek a mozikban is azok voltak. A népszerűségi sorrend tükrözi a mozis árbevételek top listáját. Viszont előfordulnak olyan kivételek, amik a moziban nem szerepeltek sikerrel, nálunk viszont igen (ilyen volt például a John Carter). Ezzel bizonyítást nyer az az elméletünk, hogy otthon pótolják be az emberek azokat a filmeket, melyekért a mozijegy árát nem szívesen fizették volna ki. Ezen felül vannak olyan filmjeink is a videotárban, amik itthon nem jelentek meg moziban – vagy akár dvd-n sem, a videotárban viszont sikerrel futnak.

filmhu: Milyen partnerekkel dolgoztok együtt?

Tóth Mónika: Jelenleg 15 filmforgalmazóval állunk kapcsolatban, illetve a magyar filmek esetében a producerekkel állunk kapcsolatban. Törekszünk arra, hogy elérhetővé tegyünk minél több művészfilmet és minél színesebbé tegyük a kínálatot.

Köszönet Deák Dánielnek és Aprily Zoltánnak a cikk elkészüléséhez nyújtott segítségükért.