Filmhu: A legtöbb sikeres bécsi színész a Max Reinhard-szemináriumban tanulta a mesterséget. Te ezzel szemben a salzburgi Mozarteumot választottad. Miért?

Andreas Lust: Nagyon egyszerű oka van: egyszerűen távozni akartam Bécsből. Millió más helyen tanulhattam volna, pl. Münchenben, vagy Berlinben. Beszűkültem, elegem volt a baráti körömből is és elvágyódtam, aztán Salzburgban kötöttem ki.

Filmhu: Mennyire része a Mozarteumban a képzésnek a filmes színész képzés?

A.L.: Mint a legtöbb egyetemen, vagy főiskolán, ahol előadó művészetre oktatnak, elsősorban színházi színész-képzés folyik. Volt ugyan néhány videó-szemináriumunk, de igazi filmes képzés nem történt.

andreaslust_revans_500
Andreas Lust a Revans-ban


Filmhu: Mondhatjuk, hogy téged igazából Götz Spielmann fedezett fel a film számára?

A.L.: Nem, ez így nem igaz. Tizennyolc éve vagyok színész, és előtte is voltak filmes munkáim, ha nem is főszerepek, de dolgoztam együtt Spielberggel és Hans Weingartennel is.

Filmhu: Spielmann már az Antares castingján felfigyel rád, ehhez képest csak négy évvel később hívott a Revans-ba.

A.L.: Az Antares esetében egészen más szereposztás valósult meg, aztán négy évvel később a Revans-ban talált meg Spielmann újra. Már amikor megismertük egymást világossá vált számunkra, hogy jól tudunk együtt dolgozni, ami aztán végül a Revans-ban valósult meg.

andreaslust_revans_500_2
Andreas Lust a Revans-ban


Filmhu: A Revans esetében mennyire lehetett előre tudni, hogy egy egészen különleges filmmel és történettel álltok szemben, és hogy ilyen karriert fog befutni?

A.L.: Azt pontosan éreztük, hogy valami rendkívülivel és különlegessel állunk szemben. Ilyen jellegű kísérletben, ahol hosszú plánokban, vágatlanul, beállítás és ellenbeállítás nélkül vesszük fel a jeleneteket, nagyon ritkán van része színésznek. Még magunk sem tudtuk, mi kerekedik ki belőle, csak hogy valami nagyon szokatlan. A történet önmagában nem olyan különleges, legalábbis láttunk már hozzá hasonlót: ahogy elmeséljük, az nagyon más. Abban, hogy a film ilyen sikeres lett, sok faktor játszik szerepet. Nem lehet szótlanul elmenni az iraki háború és a bűnösség-megbocsátás tematika mellett; Amerika sem tudott, valószínűleg ez is közre játszott az Oscar-jelölésben, ami előtte két évvel, lehet, hogy nem történt volna meg.

Filmhu:
A Magyarországon forgatott Látogatás esetében a rendező és a történet szinte semmilyen mozgásteret nem ad, be vagytok zárva egy tóparti házba és minden a lelketek mélyén történik. Mintha színházban lennénk. Ez film esetében inkább könnyebbség, vagy nehézség?

A.L.: A Látogatás tipikus kamaradarab, persze nem színházi értelemben, hiszen jelenetről-jelenetre vettünk fel mindent és nem egyben. A csapattal (Ursina Lardi, Merab Ninidze, Gryllus Dorka és Andreas Lust - a szerk) előtte két hétig együtt laktunk és próbáltunk Budapesten, hiszen a filmben a négyes fogat előélete hangsúlyos szerepet kap, ami előzetes együttélés nélkül hiteltelen lett volna, sőt, nem is működött volna. Pejó Róbertnek teljesen mások a módszerei, mint Götz Speilmann-nak. Amíg Spielmannt leginkább karmesterként tudnám jellemezni, aki ritmust ad minden jelenetnek és megszólalásnak, előre mindent megtervez, addig Pejó csak a kép keretét vázolta fel, nem a képet magát és ezáltal sok helyet hagyott az improvizációnak.

andreaslust_latogatas_1
Jelenet a Látogatás-ból

Filmhu: A Berlinale versenyprogramjában szereplő filmben a Räuber-ben szinte ugyanazt a figurát hozod, mint a Revans-ban, csak éppen a jófiú helyett a rosszfiút alakítod. Tényleg szívesen futkosol keresztül-kasul a bécsi erdőben? Nem féltél attól, hogy a nézők ezentúl a vásznon futkosó színész zsánerével azonosítanak?

A.L.: Én inkább úgy fogalmaznék, hogy a rendezők szívesen osztanak rám kicsit abnormális, félrecsúszott figurákat. Valamiért azt gondolják a rendezők hogy én, vagy a fizimiskám alkalmas arra, hogy megragadjam és megformáljam ezeket a ferde jellemeket. Annyiban igaza van a rendezőknek, és jól érzik, hogy én is szívesen formálok meg komplex és komplikált személyiségeket, mert egyszerűen nagyobb öröm és kihívás őket eljátszani. Ám a fent említett két figura csak első látásra hasonlatos: míg az egyik, a rendőr alakja a Revans-ban együttérzést ébreszt, a másik szerep, a rablóé nem enged meg emóciókat, ő magának sem enged meg érzelmeket.

Filmhu: Az osztrák filmek az utóbbi években jelentős sikereket értek el, eddig soha nem látott módon vésték be magukat a világ filmes térképébe. Mi történt Ausztriában az elmúlt pár évben, ami addig nem?

A.L.: Ausztriában sok a tehetséges ember, azaz legalább annyi tehetséges ember van, mint bárhol máshol. Talán a mostani virágzás a közhangulatban történt áttöréssel magyarázható. A kilencvenes évek Ausztriában a depresszió jegyében teltek, mindenki a beteget, a betegséget dumálta bele a másikba. Manapság, ha valaki elér valamit, az bátorságot ad a többieknek is, hogy mindez lehetséges. Úgy fogalmaznék, hogy pár éve, talán a Pénzhamisítók-kal beköszöntött a filmes tavasz, ami a depresszió végét is magával hozta, de az is lehet, hogy csak más a bolygók vagy a csillagok állása.

andreaslust_latogatas_2
A Látogatás forgatásán

Filmhu: Mégis minden sikeres osztrák filmművész (Haneke, Brandauerk Birgit Minichmayr) elsősorban külföldön ért el jelentősebb sikereket, és azóta is ott él. Te is Berlinbe költöztél. Miért lehetséges a világ meghódítása Berlinből, és Bécsből miért nem?

AL: Ha fejlődni akarsz és meg akarod ismerni a világot és általa önmagad, akkor néha menned kell. Ha ez motivál, és ez hat rád üdvözítőn, akkor nem ülhetsz a megszokott és jól ismert világodban. Ha tanulni akarsz és változni, akkor váltanod kell. Én azért választottam Berlint, mert közben szerelmes lettem és új családom lett a kisfiammal, aki a mamájával Berlinben él.

Filmhu: Jelenleg viszont Bécsben forgatsz. Éppen a rossz fiút játszod vagy jót?

A.L.: Egy krimi harmadik részét forgatom Bécsben, egy patológust játszom, aki bizonyos mértékig érintve van rendőrségi ügyekben is, hiszen a nyomozás során én veszem fel a leleteket, azaz segédkezem a bűnvádi eljárásban. Bizonyos mértékig ismét rendőrt játszom, ráadásul a filmbéli feleségem rendőrnő, szóval megint nyakig ülök egy rendőr sztoriban.


andreaslust_latogatas_3
A csapat: Ursina Lardi, Merab Ninidze, Gryllus Dorka és Andreas Lust