Nekem azok tetszenek, amik nem olyan direktek. Mint a Rosemary gyermeke ruha, vagy Panna fehér pólója, ami a Haragban a világgal-t és a Donnie Darko-t idézi. Tele van ilyenekkel, de nem kell őket érteni. Kérdezik tőlem, hogy ez egy ‘így jöttem film’? És tényleg az. Filmrajongó vagyok, ezek a dolgok személyesebbek nekem, mint bármi más.
Mi történt a magyar sci-fivel, miért nincs több?
Nem tudom, mi történt vele, tényleg lehetne sokkal több. Mi sem sci-fiként, inkább sci-fi elemekkel színesített dramedyként határozzuk meg az Űrpikniket. Fullban nem tudjuk tolni a sci-fit. Egyrészt anyagi korlátok miatt, bár ezt sose használom kifogásként. 81 millióból készült, de kreatívan semmit nem változtatnék a filmben, csak a stábot fizetném meg jobban. A mi filmünk inkább a kelet-európai mese- vagy ifjúsági filmhez áll közel, Zalán gombafrizurája, meg a ruhák is inkább azt a hangulatot idézik. Nagyon szeretem a Meteót, bár az sem űrlényes, nem trashként használta a sci-fit, mint mi, hanem egy teljes világot teremt belőle. Volt az a sorozat is, amiben mindenféle kávézó volt az űrhajó.
Az Űrgammák?
Vicces, én minden kommentet elolvasok, és sokszor feljön az Űrgammák a filmünk kapcsán. Majdnem benne volt a Xénia láz, de rendezetlen jogi viszonyok miatt nem tudtuk megszerezni. Gyerekkoromban nagyon szerettem ezt a naiv gyerekvilágot. Szerintem direkt nézett ki úgy, ahogy, bevállalták, hogy az ifjúságnak csinálják.
Készült az elmúlt években másik űrlényes film?
Enyedi Ildikó a Boglárka után rámírt, mert nagyon tetszett neki. Nem gondoltam volna, hogy passzol az ő ízlésvilágába. Akkor írtam neki, amikor a Testről és lélekrőlt láttam, szerintem az egy mestermű. Kérdezte, hogy min dolgozok, mondtam, hogy egy űrlényről írok, aki Budapestre jön, erre átküldött egy rövidfilmet, amiben egy űrlény Budapestre jött. Azt hiszem a lánya játszott benne.
Trashként utaltál rá, annak tartod az Űrpikniket?
Nagyon közel áll hozzám a trash. A Támad a Mars!-nak és a Marslakó a mostohámnak is annyi köze van ehhez a filmhez, mint A nap, amikor megállt a Földnek. Ezt is gyerekkoromból hozom, nálam Bergman és a legnagyobb trash filmek is megfértek egymás mellett. Szeretem ezt a kettősséget, minden műfaj értékes. A trash számomra nem negatív konnotáció, a Rózsaszín flamingó óta imádom John Waterst, Zalán simán eljátszhatná Divine-t egy életrajzi filmben.
Amikor Javier Bardem megkapta az Oscarját, a beszédében megköszönte a Coen-testvéreknek a filmtörténet legrondább haját. Az ő haja Zalán bubifrizurájára emlékeztetett. Együtt találtátok ki?
Zalán levágatta és vörösre festette a haját, a szemöldökét is leborotválta, hónapokig így járt az utcán. Emlékszem, egy kávézóban ültünk Ágotával, és bevillant egy olasz ifjúsági sorozat, a Fantaghiro, a harcos hercegnő főszereplője, neki volt ilyen gombafrizurája. Zalán teljesen tudott vele menni, ami tök menő, mert ritkán vállalnak be ilyet a színészek. Nem azért, mert nem bevállalósak, hanem mert este színházban játszanak. Jól esik, hogy ennyire hitt benne.
Takács Zalán és Walters Lili / Forrás: Mozinet
Miért szereted ennyire a meséket? Honnan ez a kötődés?
Biztosan a gyerekkoromból jön, a Magyar Népmeséket imádtam, a Fehérlófia egy mestermű. Kisgyerekként csak érezni tudtam, később már értelmezni is. Sokan azt hiszik, hogy ez egy művészieskedő valami, pedig a gyerekeket leköti, akkor is, ha nem értik még a szimbólumokat. Szeretem, ha egy film vagy mese kicsit más világot ábrázol, mint ami a valóság. Az Űrpikniknél azt szerettem volna kipróbálni (a Boglárkával ellentétben), hogy egy másik világot hozunk be a sajátunkba. Megfordítottuk a sci-fi toposzt, hogy az ember elvágyódik a Földről. Most egy űrlény vágyik a mi bolygónkra, hátha az ő szemén keresztül egy kicsit mi is újra rajongani tudunk Budapestért.
Gyerekként mit láttál a legtöbbször?
A Twin Peaks volt rám a legnagyobb hatással, titokban néztem anyám mellett, bár biztos tudta, hogy ott vagyok az asztal alatt. Öt-hat éves lehettem, amikor láttam, de nem volt traumatikus élmény, teljesen beszippantott ez a világ. Éreztem, hogy ezek nem normális karakterek, hogy ez a furcsaság meg tudja fogni az embereket, anyukámat is teljesen lekötötte. Tim Burton volt a másik kedvenc a különc karaktereivel, később 13 évesen a Mulholland Drive és a Donnie Darko, aztán a Billy Elliot és a Moulin Rouge. Mindegyiknél sokkolt a filmnyelvvel való játék és az izgalmas karakterek, én is mindig ezekre törekszem. A Twin Peaks harmadik évada az elmúlt öt év legfontosabb mozgóképes élménye. Ez a 75 éves ember annyira meg tudott lepni, ahogy a legtöbb fiatal soha nem tudna. A humora is elképesztő, nem tudom, miért nem emelik ki gyakrabban, csak a nyomasztást szokták.
Amikor filmrendező lettél, volt olyan film, amire visszatekintve a varázs már nem volt ugyanolyan?
Nem, inkább felértékelődtek. Amikor az SZFE-re készültem, több mint 3000 filmet megnéztem. Mosonmagyaróvárról származom, az SZFE egy bevehetetlen várnak tűnt, ahova nagyon fel kell készülni. Rengeteg filmet láttam már előtte is, de frusztrált, hogy nem láttam mindent. Van a David Bordwell-féle A film története, abból mindent megnéztem, amit be tudtam szerezni. Ez volt a legnagyobb filmes oktatás, ehhez később Báron György is hozzátett a sztorijaival. Szerintem nem kell iskola ahhoz, hogy rendezz, csak rengeteg filmet kell megnézni. Utálom, amikor lenézik a nézőket, pedig sokkal jobban ismerik a filmnyelvet, mint a legtöbb rendező.
Badits Ákos, Lengyel Benjámin és Walters Lili / Fotó: Konda Brigitta
Mosonmagyaróváron milyen volt mozizni?
Egy darab művészmozi volt, fél-egyéves késéssel jöttek meg oda a filmek, úgyhogy inkább Győrbe jártunk. Ott van a Rómer mozi és egy Cinema City is, szóval mindent meg lehetett nézni. De nekem fontosabb hely volt a videotéka. Nem a mozi varázsa, hanem a téka varázsa hatott rám.
Nyitva van még?
Nem, és traumatikus volt, amikor bezárt. VHS-t és DVD-t is kölcsönöztem, de a VHS volt az örök szerelem. Amikor roncsolt volt a szalag, tudtad, hogy addigra már rengetegen megnézték, és ez hozzáadott az élményhez. Persze az internettel minden megváltozott, és az szerintem baj, hogy mindent el tudunk már érni. Nincs már olyan, hogy tökre várok valamit, hogy kijöjjön kazettán meg DVD-n.
Akkor streames tartalmakat nem is fogyasztasz?
Képmutató vagyok, mert közben rajongok a streaming-szolgáltatókért, az maga a demokrácia, csodálatos, hogy létezik. A nagyszüleim most kattantak rá, nagypapám megnézte a Szürke ötven árnyalatát, de A korona volt a legnagyobb kedvencük. Mikor néztek volna meg a nagyszülők ilyen modern dolgokat, ha nincs a Netflix?
Badits Ákos / Fotó: Konda Brigitta
Származik más filmes Mosonmagyaróvárról?
Nem tudok róla. Gimiben volt egy filmrajongó osztálytársam, ezért nem éreztem magam soha magányosnak vagy kirekesztettnek. Sose közösítettek ki, bármilyen fura vagyok, mindig befogadott a közösség. Aztán érkezett az életembe Ágota és az egész SZFE-közeg. Mi voltunk az első 6x6-os csapat. Azóta is velük dolgozom, és remélem ezek után is velük fogok. Balázs István Balázs, Bacskai Brigi, Bohács Tomi, Benedek Ágota, mindenki B-betűs. Az első félévben a nevünk alapján összesorsoltak minket, teljesen véletlenül alakult így. Imádom ezt a stábot, persze nem rekesztünk ki senkit, akinek nem B-vel kezdődik a neve.
Meglepődtél, hogy elsőre felvettek az egyetemre?
Nagyon meglepődtem, három évet vártam rá, hogy induljon rendező osztály. Nehéz időszak volt, de a szüleim is jófejek voltak, támogattak, pedig nincs művész a családban. Még az SZFE előtt jelentkeztem a New York Film Academy nyári képzésére, ami a MOME-n zajlott. Nagyon intenzív volt, sokat tanultunk forgatókönyvírásról, fontos szabályokat fektettek le. Már akkor is hittem abban, hogy az őrületet kordában kell tartani.
Hogyan találkoztál Ágotával?
A felvételi közben összesodródtunk, és már ott éreztem, hogy nagyon szomorú lennék, ha nem vennének fel, mert vele lenne még dolgom. Konzultálásra vártunk, ő a dramaturg szakra, én meg a rendezőre. Görcsben ült, ránéztem, és csak annyit mondott, hogy bocs, de hasmenésem van. Ez kötött össze minket, hogy annyira őszintén meg tudott nyílni abban a helyzetben. Majdnem forgattunk is egy dokumentumfilmet a szarásról, kár, hogy lebeszéltek róla. Annyira emberi dolog, mégis akkora tabu. Érdekes lett volna látni, ki hogyan nyilvánul meg a témáról.
Árpa Attila, Balázs István Balázs és Badits Ákos / Fotó: Konda Brigitta
Miről forgattatok helyette?
Turkálókról, Ágota ismerte azt a világot, mert a nagymamájának volt egy gyerekkorában. Egy bálabontást örökítettünk meg, ahogy áramlott a tömeg és sorakoztak órákkal korábban a bolt előtt, mint egy cannes-i filmpremieren. Aztán széttépték egymást. Volt nálunk egy kamera, zavarba jöttek, hogy egy ilyen vad pillanatban filmezzük őket. Meg lettem rángatva kicsit.
Hogyan kerültetek kapcsolatba a Proton Cinemával?
Megkerestek Petrányi Vikiék, hogy látták és szerették a Boglárkát, és hogy csináljunk filmet. Ágotával már az egyetem végén írni akartunk egy nagyfilmet, úgyhogy pár hónap alatt összeraktuk a sztorit, a moodboardot és készen volt egy csomagunk. Az Inkubátorra akarták beadni, de arra jutottunk, hogy abból a pénzből nem lehet megcsinálni, semmit nem tudtunk volna adni a stábnak. Utána egy évig fejlesztettük a könyvet házon belül, végül a Filmalaphoz vittük, és őket is megfogta ez az őrület. Azt is mondták, hogy ha ez a film iszonyúan elbukik, talán soha nem lesz több filmem. Nekem ennél csak őrültebb projektjeim vannak, úgyhogy be kellett vállalni.
Honnan jön az Űrpiknik angol címe, a Garbage Theory?
Jobban is szeretem, mint a magyart. Az űrszemét-elméletről olvastunk, hogy az űrlények eljöttek bulizni egy lakatlan bolygóra, szétpartizták magukat, piknikeztek egyet, aztán itthagyták a szemetüket, és ebből született az élet.
View this post on Instagram
És a fiú futárszolgálata is Piknik Expressz.
Azt kiszúrtad? Sok részlet van, amit nem látunk, Tasnádi Zsófi látványtervező nagyon alapos, mindent ilyen dramaturgiai apróságot megbeszéltünk. Mindig így dolgozunk, rengeteg anyagot generálunk, mert akkor mindent részletesen meg tudunk vizsgálni, és egy csomó elem leesik róla, ami felesleges. Hivatalosan 13 draftunk volt, de volt olyan is, amiket nem mutattunk meg senkinek. Írtunk olyat, ami egy helyszínen játszódik, hogy még jobban megismerjük a karaktereinket, és ezzel kiestek olyan körítések, mint a lézerszemű jegesmedvék.
Ez a 13 draft teljesen különbözött egymástól?
Egymásból épültek. A legkorábbi fekete-fehér volt, és karácsony környékén játszódott volna a Budapesti Planetáriumban. Beleírtuk, hogy beszakad a teteje az űrhajótól, aztán a valóságban is beszakadt. Abban a verzióban még Karády Katalinért jött volna az űrlény, és egy melankolikus film lett volna, a Hamvadó cigarettavég megadta volna az alaphangulatot. Volt egy szerelemre kihegyezett filmünk is az űrlény és a lány kapcsolatáról, de azt sem éreztük jónak.
Akkor mi volt a fix?
Az alap volt, hogy két különböző világból érkező élőlény találkozik, és segítik egymást érzelmileg és a gyakorlatban is. Akkor még nem mondtuk ki, hogy ez egy űrlény, az idegenség kérdésétől jutottuk el hozzá. Univerzálissá teszi a másság kérdését, egy kicsit mindenki bele tudja magát látni a történetbe. Nem is feltétlenül az űrlény az idegen, sokkal emberibben viselkedik, mint a másik főhős. A forgatáson is jöttek szuper ötletek, Ágota is ott volt, ami itthon nem alap, hogy a forgatókönyvíró is jelen van.
Badits Ákos, Rainer-Micsinyei Nóra, Takács Zalán és Benedek Ágota a forgatáson / Fotó: Konda Brigitta
Zalatnay Cini hányadik draftban érkezett?
Amikor Karády Katalinnál beláttuk, hogy a melankólia miatt nem fog működni, elkezdtünk régi magyar zenéket hallgatni. Az egyik playlisten megszólalt az Idők peremén, kiderült, hogy Zalatnay Cini száma. Utána mindent végighallgattam tőle, egyszerre megvan benne a melankólia és a rockos őrület, az a kettősség, ami a filmben is. Wikipediáról tudtam meg, hogy operaénekesnek készült, de egy mandulaműtét után a hangszálai kaptak egy vad érdességet, és ezzel véget ért az operaénekesi karrierje, viszont ettől karcos-rockos lett a hangja. Ő is, mint a karakterek, a hátrányát az előnyére tudta fordítani.
Milyen volt vele az első találkozás?
Egy olasz étteremben találkoztunk, a menedzsere is ott volt. Tudtam, hogy Cini kell a filmbe, nem akartunk egy fiktív énekesnőt kitalálni. Sose felejtem el az arcát, amikor elkezdtem neki mesélni a sztorit. Teljesen lefagyott és azt kérdezte: “Ez a Kész átverés show?” Szerencsére készültem moodboardokkal meg egy hangulatfilmmel, ezt megtanultuk az egyetemen, hogy mindig fel kell készülni. Raktam bele fotókat róla a 70-es évekből, azt gondoltam, hogy ez tetszeni fog neki, de őt az anya-lánya vonal fogta meg, az érdekelte.
Ő a való életben is egy drag ikon?
Nem feltétlenül az, de szerettünk volna egy olyan közeget bemutatni, ahol működhet. A drag is John Waters iránti rajongásomból jön. A forgatáson mindenki imádta, ma is élőben énekel, nem tátog a régi számaira. Egyébként játszott filmekben is, egy ideig úgy volt, hogy James Bond-lány lesz, külföldön úgy cikkeztek róla, mint a magyar Janis Joplin. De nem jöhetett volna vissza Magyarországra a forgatás után, mert a rendszer szerint James Bond kommunista-ellenes.
A VFX-ek közül melyiket csináltad te?
A szép VFX-eket az Almost Friday stúdió csinálta, a sok kis apróságot, a mikrofonok eltüntetését és a trash sci-fi elemeket én, például a nagymontázst Panna gyerekkoráról.
Magadtól tanultál meg VFX-ezni?
Ezt is David Lynchnek köszönhetem. Gyerekkoromban egy interjúban lenyilatkozta, hogy egy csomót használja az After Effects-et, a Twin Peaks harmadik évadába is ő csinált egy csomó animációt. Akkor még nem volt kamerám vagy emberek, akikkel filmeket forgathatok, úgyhogy ezzel a programmal kezdtem animációkat készíteni.
Az első egészestés After Effectsben készült animációs filmet is te fogod készíteni?
Nagyon szeretnék animációs filmet rendezni, de annyival tehetségesebb animációs rendezők vannak rajtam kívül. Az animálás is egy meditáció, szeretem csinálni, ebből élek. Nem reklámfilmet rendezek, hanem kis animációkat készítek reklámokba. A reklám iszonyú izgalmas kísérleti műfaj, szeretnék rendezni is, csak eddig nem jött olyan, ami passzolt volna hozzám. Alkoholreklámot például nem csinálnék itthon, nem akarom azt hirdetni, bár így nem lehet reklámot rendezni, ha kifogásaid vannak.
Varga Veronika külsőleg is hasonlít Lilire, ez szándékos volt?
Tényleg hasonlít Lilire, de nem az volt a szándékunk, hogy külsőleg hasonlítsanak, hanem hogy energiában passzoljanak. Ő se vicceskedik, sokkal inkább attól humoros, hogy túl komolyan veszi magát, ez az ő tragédiája. Vera nagyon jól tudta ezt hozni, csodás színésznő.
Árpa Attilát hogy győzted meg, hogy főgonosz legyen?
Van róla egy bulváros képe az embereknek, nekem is volt, mielőtt megismertem. Attilánál kevés profibb ember van, már a castingra is kék kontaktlencsében jött, fantasztikus volt, ahogy nézett és mozgott. Rögtön tudtam, hogy szőke lesz, biztos Trump hatása, nekem minden főgonosz szőke. Az idegenek nyelvét együtt találták ki Zalánnal, minden szünetben jöttek oda hozzám megmutatni. Engem vonzanak a gonoszok, ha jól kezelik őket, sokkal összetettebbek tudnak lenni, mint egy pozitív karakter.
Nekem ő hozta vissza a legjobban a VHS-filmélményt.
A nézők filmnyelvi tudását használtuk, pontosan azt várják el egy főgonosztól, amit itt kapnak. Ha már egy villanásnyi időre feltűnik, akkor is belelátják sok másik film karakterét. Az ő befogadásán a rosszfiús bulvár megjelenés is segít. Elvileg nem látta a Boglárkát, de teljesen random így nevezte el a lézerfegyverét. Kitalált egy háttérsztorit, hogy milyen világokat pusztított el, és ezt a mozgásába is belerakta. Elment a Mokkába vendégnek, ahol teljesen lesokklódtak a film sztorijától. Ez a legnagyobb szórakozásom mostanában, hogy különböző műsorokban zavarba jönnek tőle.
Az Űrpiknik jelenleg is látható a mozik műsorán.