2006. május 3. (szerda) 20:00
 
Revolutionary Girl Utena
Hossz: 80
Kiadás éve: 1999
Rendező: Ikuhara Kunihiko (Varázslatos álmok, Juharfalva lakói)

A belépés továbbra is ingyenes!

További információk a vetítéskeről a www.baf.org.hu weboldalon találhatók.

Revolutionary Girl Utena

Már a prológus kellően összezavarja a nézőt: harangzúgás, a távolban, egy toronyban áll egy fiú és egy lány, majd pedig csak a lány; ezután a kamera sebes mozgással irreális konstrukciók mentén egy vörös rózsával borított platóra ér, ahol egy fiatal fiú és egy előtte térdelő lány sziluettjét látjuk. Már ez a pár pillanat is tele van utalásokkal, szimbólumokkal, amelyeket csak a későbbiekben bontanak ki az alkotók - ha egyáltalán. A fiúként viselkedő Utena és a titokzatos Anthy története ezek után sem követi a kliséket, és a végeredmény minden, csak nem hétköznapi anime: elvont, szürrealista, szimbólumokkal terhes, és a terek, idősíkok szabad kezelése is megnehezíti az értelmezést. Ennek ellenére - vagy éppen ezért - a mozifilm lenyűgöző, látványos szórakozás.

Végül minden idők legkülönlegesebb
animéje lett
A Revolutionary Girl Utena megalkotására a kilencvenes évek közepén különleges csapat alakult, a Be-Papas, amely öt kiváló szakembert foglalt magába. A kulcsfigura a rendező Ikuhara Kunihiko, akit a kilencvenes években popsztárokhoz hasonló idolként ünnepeltek, és aki meghatározta a sikeres Sailor Moon korai sorozatait. Az egyetlen nő, Saito Chiho sikeres mangaka, aki megalkotta az Utena mangaverzióját is, és aki legfőbb hatásai között a hetvenes évek egyik legnépszerűbb shoujomangáját, a Versailles no Barát említi, ami az Utena kapcsán is fontos tényező. A karakter designért Hasegawa Shinya felel, aki az első Sailor Moon mozifilmben dolgozott együtt Ikuharával, valamint részt vett a Neon Genesis Evangelion megalkotásában is. A csapathoz még Enokido Youji forgatókönyvíró - aki ugyancsak dolgozott a Sailor Moonon - és Oguro Yuuichirou producer tartozott, de rajtuk kívül erős szálakkal kapcsolódik az Utena születéséhez, és meghatározóan befolyásolta a történet atmoszféráját az egyik zeneszerző, J. A. Saezer, aki a szokatlan, rockosított kórusművekért, és azok még különösebb szövegéért felelős. Enokido Youji tollából és Hasegawa Shinya illusztációival még 1999-ben, tíz fejezetben „utena-stílusú” folytatásos regény jelent meg a Newtype magazinban Shounenou címmel, a Be-Papas pedig az Utenán kívül 2002-ben megalkotta az S to M no Sekai című egykötetes mangát, majd hamarosan feloszlott.

Az Utenát 39 részes animesorozatként valósították meg, amely 1997-ben került a japán televízióba, de már az előkészületek alatt, 1996-ban elkezdődött a manga a Ciao antológiában. A sorozat a kezdeti, többé-kevésbé szokványos epizódok után szinte sokkolta a nézőket szürrealitásával, egyre komplexebb szimbolikájával, és végül minden idők egyik legkülönlegesebb animéje lett. De bármennyire is különbözik az Utena minden mástól, filozófiai tartalmával ugyancsak besorolható a kilencvenes évek második felének meghatározó animéi sorába, és valójában ennek a másságnak is manga- és művészettörténeti gyökerei vannak. Gondolati síkon az Utena legfőbb forrása Hermann Hesse Demian című regénye, valamint az expresszionizmus, a képi világ szimbolikája és szépségkultusza pedig a szecessziót idézi, amelyek mind összefüggnek a mangatörténeti vonatkozásokkal is. A történet úgy szólván emléket állít a hetvenes évek forradalmi lánymangájának, mind a cselekményben, mind a látványban, a tipikus shoujoszimbólumokban és a szexuális ambivalenciában is - az Utena nem csak mondanivalójában, elvontságában kívánja meg nézőitől a nyitottságot és a rugalmasságot, hanem a különféle szexuális beállítottságok miatt is. Az 1999-ben moziba került Adolescence Mokushiroku című filmre pedig ez még inkább igaz: a sorozatnál még kevésbé konvencionálisan nyúl az alapgondolatokhoz, a tér és időkezelés szabályait felrúgva még inkább szimbólumokba csomagolja a történetet, amely újramesélése, újraértelmezése a sorozat eseményeinek. Ez esetben a film szokatlansága miatt talán nem árt, ha valaki ismeri a sorozatot, mert segít eligazodni a szereplők és kapcsolataik rengetegében, de mivel ezek sokszor különböznek a sorozattól, végül mégsem gond, ha valaki a filmet látja először. A mozi nagy figyelmet igényel, mert olykor a legapróbb részletek is lényeges többletinformációt árulnak el - akár még a képernyő sarkában is -, néha pedig éppen a sorozat mozifilmben nem szereplő főbb motívumai jelennek meg ilyen félszavas utalásokban. Az Utena komplex mozifilm, amit nem egyszerű megfejteni, de mindenképpen érdemes, és a sok pici részlet miatt többször is jó megnézni.

További információk a vetítéskeről a www.baf.org.hu weboldalon találhatók. 

A 2006. tavaszi évad befejeződött!
Mindenkit várunk 2006. őszén!