2006. 12. 18. filmhu
Az idei évben is a legnagyobb hazai és külföldi alkotókat kaptuk mikrofonvégre. Velük beszélgettünk művészi hitvallásról, technikai, filmszakmai kérdésekről - ezekből a beszélgetésekből szemezgettünk.
....................................................................................................................
"A jó filmzenét észre sem veszed"
Márkos Albert
Pálfi György nemrégiben bemutatott
Taxidermiá-jának zenéjét ketten jegyzik. Amon Tobin és Márkos Albert, a hazai színházi szcéna közismert zenefelelőse. Az erdélyi születésű csellista alig több mint egy évtizede él Budapesten, ez alatt az idő alatt nemcsak zeneszerzőként, de tilosos műsorvezetőként és a Budbudas trio, a Pont Műhely, a Cinetrip crew és a Bootsie Quartett aktív tagjaként is bemutatkozott. Filmes kalandozásai között található Nemes Gyula
Papagáj-a, Török Ferenc
Csodálatos vadállatok-ja és Mispál Attila
A fény ösvényei című alkotása.
folytatás...
....................................................................................................................
Veszélyben a kultúra?
Kabdebó György
Szeptember 26-án a FilmesHázban a magyar mozgóképszakma minden jelentős szervezete (az MMK-tól kezdve a rendezőket, producereket tömörítő szakszövetségeken keresztül a MAFSZ-ig) aláírta azt a nyilatkozatot, amelyben támogatják a közös jogkezelők közötti kölcsönös képviseleti szerződések rendszerének fennmaradását.
folytatás...
....................................................................................................................
A magyar film külföldi esélyei
Návai Anikó
Az elmúlt hetekben két magyar film külföldi sikerétől volt hangos a magyar sajtó. Magyar-ország Hajdu Szabolcs
Fehér tenyér című filmjét indítja az Oscar legjobb külföldi film nominá-ciójáért való versenyben, valamint könnyes szemmel távoztak a kritikusok a
Szabadság, szerelem Golden Globe vetítésérõl. Erről és a magyar film külföldi esélyeiről faggattuk Návai Anikót a Hollywood Foreign Press Associaton (HFPA) magyar tagját, és a Magyar Filmbizottság Los Angeles-i képviselõjét.
folytatás...
....................................................................................................................
A rögzített pillanat
Kékesi Attila
Kékesi Attila filmrendező-operatőr több évig forgatta az „
A forradalom arca - Egy pesti lány nyomában” című, hetvennyolc perces dokumentumfilmjét. Az országokon, kontinenseken átívelő kutatói munka, kiváltképp: emberi portré felkeltette Jean-Pierre Jeunet (
Elveszett gyerekek városa, Alien 4 – Feltámad a halál, Amélie csodálatos élete, Hosszú jegyesség) érdeklődését. A francia kultuszfilm-rendező a munka koproducere lett, emellett erősen támogatja a doku televíziós változatának elkészítését.
folytatás...
....................................................................................................................
Lestaktika
Jafar Panahi
Jafar Panahit a Magyarországon a Titanic Filmfesztivál közönsége ismerhette meg először, aztán a Kört és a Vér és aranyt már itthon is forgalmazták. Az 56. Berlinalén debütált Pályán kívül (Offside) című mozija, mely el is vitte a zsűri nagydíját (megosztva a dán Pernille Fischer Christensen En Soap című filmjével). A rendezővel még februárban, a film európai premierje után beszélgettünk Berlinben. folytatás...
....................................................................................................................
Trendek és álmok
Török Zoltán
A természetfilm.hu weboldal körül tömörülő alkotók a jelenlegi hazai pénzhiányos körülmények között világszínvonalú produkciókkal állnak elő. Alkotásaikkal már eddig is számos fesztiváldíjat szereztek, valamint több hazai és külföldi televízió sugározza munkáikat.
folytatás...
....................................................................................................................
"Néha álmomban forgatok"
Kende János
Jancsó Miklós a ’60-as évek nagy sikereit (Szegénylegények; Csillagosok, katonák) követően döntő lépésre szánja el magát. Soron következő filmjét, a Csend és kiáltást a tapasztalt Somló Tamás helyett egy fiatal, az egyetemről akkor kikerülő operatőrre, Kende Jánosra bízza. A következő huszonöt évben a technikai újításokra teljes mértékben nyitott Kende határozza meg a Jancsó-filmek tereit. folytatás...
....................................................................................................................
Szex, divat és New York
David FrankelA maga nemében remek kis vígjátékkal indított. Nem tegnap, nem tegnapelőtt. 1995-ben (
Miami rapszódia, benne Sarah Jessica Parker és Antonio Banderas). Aztán „eltérült”, mint mondja. A televíziózásban kötött ki (
Az elit alakulat, Szex és New York). Mire visszatalált a mozivászonhoz egyből Meryl Streepet kapta kézhez. A „chick lit” (tini-ponyva) aktuális slágeréből készült film nagy siker világszerte. Új vígjáték-specialistát avatunk? A rendezővel az amerikai filmeket bemutató Deauville-i Filmfesztiválon beszéltünk, Normandiában.
folytatás...
....................................................................................................................
"A zene sokszor túl erős"
Palotai Zsolt
Az
Egyetleneim-et a kiválasztott zenék alapján vágták össze. Kész számokat válogatni egy filmhez nehezebb, mint zenét írni a jelenetekhez – mondja Palotai Zsolt, az
Egyetleneim zenei szerkesztője. A film soundtrackja azonban önmagában is megállná a helyét – akár külföldön is.
folytatás...
....................................................................................................................
A nagy nevettető ki felesége
Nicoletta Braschi
Hivatása: Signora Benigni. Teljes idejű elfoglaltság. Férjura filmjeiben (
Pinocchio, Az élet szép, A szörnyeteg, Johnny Stecchino) ő a hódolat tárgya, dekoratív jelenség, többnyire ebben derül ki funkciója. Ez az intelligens és kedves asszony valójában Benigni producere, és negyed évszázada odaadó társa. Más rendezők azonban mostanában ritkán tartanak igényt színészi szolgálataira (régebben Faenza, Ferreri, Jarmusch). Az új Benigni-mozi, a
Tigris a hóban nemzetközi premierjén, még a Berlinalén beszéltünk vele.
folytatás...
....................................................................................................................
"A kor csak illúzió"
Bai Ling„Tizennégy éves koromban három évre Tibetbe küldtek a hadsereggel.” Egy kínai sztár útja kínai Vörös Hadseregtől a Playboyig. A beszélgetés a Stockholmi Filmfesztiválon készült.
folytatás...
....................................................................................................................