Bodzsár Márk: Félek a haláltól és a betegségektől, ráadásul próbálok másoknak legkevésbé fájdalmat okozni - főleg fizikailag. Szerintem pont ezek miatt a félelmek miatt kezdtem foglalkozni éppen ezzel a témával. Talán emiatt alakult úgy, hogy a főhős nem csak mentős, de háborús menekült is. Ugyanis ezek a témák mind dolgoznak a tudatalattimban, ezek miatt vagyok rossz alvó, annak ellenére, hogy az erőszakos cselekedetek nem jellemeznek engem. Talán pont ezért is vonzódom az ilyen témájú könyvekhez, filmekhez, festményekhez.
A bemutató előtt (fotó: Valuska Gábor)
Filmhu: Évekig készült az Isteni műszak. Mi tudta a lelkesedésedet végig fenntartani?
B. M.: Nagyon szerettem írni a karaktereket, és nagyon hamar tudtam, hogy kik fogják játszani őket, ráadásul erősen éreztem, hogy ők jól fogják megformálni az alakokat. Nehéz pillanataimban jó volt felhívni Keresztes Tamást, vagy Rába Rolandot, akár csak annyit megosztani velük, hogy sehogy nem áll a film, és nem tudjuk, hogy mi lesz. Reich Dániel operatőr is mindig mellém állt a vészhelyzetekben. Azt éreztem, hogy jó fajta energiák övezik ezt a filmet. Nem voltam teljesen magamra hagyva a forgatókönyvvel, már egy jó ideje fejlesztettük. Továbbá mindig jött valamilyen impulzus, amely abban erősített meg, hogy érdemes csinálni. Például, amikor itthon éppen semmi sem mozdította előre a film készítését, nyertem egy berlini ösztöndíjat.
(fotó: Valuska Gábor)
Filmhu: Sok rendező nem nézi meg a saját alkotását a bemutatón. Van, aki a terem előtt áll. Te bementél? Megnézted a filmet most is?
B. M.: Végignézem, mert nagyon kíváncsi voltam, hogy milyen hatása van a közönségre. Nem gondolom, hogy végig kell mosolyognia a nézőknek a filmet, de bizonyos pontokon éreztem, hogy jó lenne, ha nevetnének. A legtöbb ilyen helyen vették a poénokat, ahol pedig szerettem volna, hogy komolyan vegyék a történetet, örömmel hallgattam, hogy csend van a teremben. Érdekelt, hogy ez a hullámzása a filmnek mennyire működik. Nagyon félem, hogy hogyan fogadják a nézők, de alapvetően jó élmény volt számomra.
Filmhu: Ezek szerint tudtad valamennyire objektíven nézni a filmedet?
B. M.: Nem, azt azért nem gondolom. Fura kettősség van bennem, mert egyrészt kicsit unom már, hiszen nagyon régóta foglalkozom vele, rengetegszer láttam, másfelől pedig ilyen nagy teremben, ilyen hangtechnikával, ennyi ember előtt mégis teljesen újszerűnek tűnt. Mindig felbosszantott, amikor hibát vettem észre benne, hiszen annak ellenére, hogy nagyon régen csináljuk, még mindig fedezek fel benne dolgokat, amit másképpen csinálnék. De nagyon szeretem azokat az embereket, akik ott vannak a vásznon, az operatőr és a zeneszerző munkáját, ezért sok fogódzót találtam ahhoz, hogy szeressem a filmet.
Olvasd el a bemutató közönségének véleményét is!
Filmhu: Október 24-én mutatják be az Isteni műszakot a mozikban. Hány nézőnek örülnél?
B. M.: Már 50.000 nézőnek is örülnék. Azt hiszen, hogy ez magyar film esetében jó számnak számít. De nem az a fontos számomra, hogy nagyon sokan megnézzék, hanem az, hogy legyen egy olyan réteg, amelynek az ízlését az Isteni műszak kiszolgálja. Ha ezt főleg huszonévesek fogják megnézni, én akkor is boldog leszek. Van egy olyan érzésem - és ez nem pesszimizmus -, hogy nem fog nézőszám csúcsokat megdönteni, de nem is ez volt a szándék. Ez a film egy őszinte állítás szeretett volna lenni. Ha ez találkozik egy réteg ízlésével, akkor én boldog leszek.
A stáb (fotó: Valuska Gábor)
Filmhu: Mégis talán inkább közönségbarát filmről beszélhetünk. A fesztiváloztatással mik a terveitek?
B. M.: Már elkezdtük fesztiváloztatni a filmet. Beválogatták a varsói filmfesztiválra, ahová a bemutató után két nappal utazom, utána rögtön megyek tovább a filmmel Luxemburgba, majd a spanyol filmünnepre, Valladolidba. Reméljük, hogy ezután lesz még egy fesztiválhullám, hiszen az évad végét csíptük el, és jövő év elején indul újra Berlinben.
Filmhu: Most az Isteni műszak utóélete köt le, vagy készülsz már valamire?
B. M.: Jelenleg egy színdarabot készítek elő, amelyet - ha minden jól megy - a Tháliában fognak tavasszal bemutatni. Egy klasszikus Philip Marlowe film noir krimiről van szó, de mai környezetbe ágyazva. Azért is érdekes ez, mert egy következő nagyjátékfilm tervemnek az előtanulmánya, ráadásul az Isteni műszak főszereplői mind szerepelni fognak ebben az előadásban.