A nagy nyelvújító és irodalomszervező szellemében teltek az utóbbi hetek magyar filmes eseményei - először Kálomista Gábor levelének ortográfiai szabadosságain háborgott a közélet, majd az "egyik ismert internetes portál" moziszekcióján kérte számon a legfontosabb magyar filmes szervezet főtitkára, hogy nem tudja helyesen leírni egy görög származású, de spanyol földön alkotó, expresszív barokkos stílusban festő képzőművész nevét. Majd a szemle egyik hivatalos sajtóközleménye Morell Mihályt, a magyar vágók "doayenjét" méltatja.
Kazinczy harcos és lelkes nyelvápoló szelleme tehát szinte tapinthatóan megjelent, ahogy (csodálatos átkötés következik), a budapesti közönség is a mozikban: 84 460 néző jelen, a többi igazoltan hiányzott. Hogyne, mennek a Filmszemlére, addig is azonban kedvesen meglepő trendeket produkálnak a többiek.
Bár erről a Cselek és a Sukiyaki Western Django szerettei nyilván máshogy gondolkodnak: a két film nem tudott beférkőzni a legjobb húszba, holott a Cselek a Titanicon is jelekedett, a háromnyelvű című másik pedig magát Tarantinót tudhatja sorai között. Akárhogy is, a lengyel film 149, a másik 150 nézővel vívott öldöklő küzdelmet valahol a 25. hely tájékán. Az Amal premierfilmként a 20. helyet tudta megcsípni, a "jó embert keresünk"-mozi 819 nézőt írt jóvá - most kezdjek el siránkozni időkön, erkölcsökön? Inkább álljon itt egy jó kis kezdősor a jó kezdősorok mesterétől, Berzsenyi Dánieltől, az eredetileg Ősz, majd Kazinczy javaslatára Közelítő tél címet viselő klasszikusból: Hervad már ligetünk, s díszei hullanak, Tarlott bokrai közt sárga levél zörög.
Amire most nagyon nagy szükség van |
De vissza kilencedik múzsa ligetébe! Mi az, húsz kilóval több, mint általában, és bankokat rabol? Hát persze, hogy Vincent Cassel a Halálos közellenség 2.-ben. Az első rész kicsit jobban kezdett, elkapta a 9. pozíciót, ez most csak a 13., 1247 nézővel. Pedig most a fülledt és ápolatlan 70-es éveket tapossuk, és az is kiderül, miért nem szerencsés ponyvás teherautók mögött vesztegelni a piros lámpánál.
Állandó szereplőnk a Kaméleon, 4034 nézővel a 9 helyen áll, 17%-ot vesztve múlt heti közönségéből - nyolcadik hete vitézkedik, lassan ő lesz a toplista, khm, doyenje. Kusszunk feljebb! Az Esti mesék kiszorult a top 3-ból, csak ötödik, viszont két premierfilm érkezett a harmadik és negyedik helyre: kisebb meglepetésre a tévékben is hirdetett, amúgy már első blikre is fáradtnak tűnő újabb Underworld-epizód Patrick Tatopoulos (nyilván Tatie görög rokona) tollából végzett hátrébb - a sötétben vért ivó női és férfi modellek filmnek álcázott látványa 8 327 polgártársunkat hozta tűzbe.
Sam Mendesre pedig emlékeznek, mint ahogy a Titanic nyolc napon gyógyuló lelki szottyokat okozott sokaknak, mert A szabadság útjai a harmadik helyen végzet, noha Winslet már rég nem a hajóorrban áll kitárt karokkal: 9 957 nézője 2009 pozitív fejleményei között fog szerepelni.
A Valami Amerika 2. és Az igenember brutális harca az első helyén szintén érdekesen alakul. A forrásunkként szolgáló odeon.hu-s box office listán még Jim Carreyt láthatjuk győztesként 13 335 nézővel, mígy a Várnaiak 13 126 nézővel a másodikak, vagyis 209 néző lett a mérleg nyelve. De épp most jött a sajtóközlemény, hogy országosan a Valami Amerika 2. 21 083 nézővel visszavette az első helyet Az igenembertől, most akkor kinek nyújtsuk át a babérkoszorút? A magyar film azért mindenesetre megérdemel egyet, hogy Budapesten átlépte a 200 ezres határt: 205 089-nél tart.
Forrás: odeon.hu (és Budapest Film)