A nagy nyelvújító és irodalomszervező szellemében teltek az utóbbi hetek magyar filmes eseményei - először Kálomista Gábor levelének ortográfiai szabadosságain háborgott a közélet, majd az "egyik ismert internetes portál" moziszekcióján kérte számon a legfontosabb magyar filmes szervezet főtitkára, hogy nem tudja helyesen leírni egy görög származású, de spanyol földön alkotó, expresszív barokkos stílusban festő képzőművész nevét. Majd a szemle egyik hivatalos sajtóközleménye Morell Mihályt, a magyar vágók "doayenjét" méltatja.

Kazinczy harcos és lelkes nyelvápoló szelleme tehát szinte tapinthatóan megjelent, ahogy (csodálatos átkötés következik), a budapesti közönség is a mozikban: 84 460 néző jelen, a többi igazoltan hiányzott. Hogyne, mennek a Filmszemlére, addig is azonban kedvesen meglepő trendeket produkálnak a többiek.

Bár erről a Cselek és a Sukiyaki Western Django szerettei nyilván máshogy gondolkodnak: a két film nem tudott beférkőzni a legjobb húszba, holott a Cselek a Titanicon is jelekedett, a háromnyelvű című másik pedig magát Tarantinót tudhatja sorai között. Akárhogy is, a lengyel film 149, a másik 150 nézővel vívott öldöklő küzdelmet valahol a 25. hely tájékán. Az Amal premierfilmként a 20. helyet tudta megcsípni, a "jó embert keresünk"-mozi 819 nézőt írt jóvá - most kezdjek el siránkozni időkön, erkölcsökön? Inkább álljon itt egy jó kis kezdősor a jó kezdősorok mesterétől, Berzsenyi Dánieltől, az eredetileg Ősz, majd Kazinczy javaslatára Közelítő tél címet viselő klasszikusból: Hervad már ligetünk, s díszei hullanak, Tarlott bokrai közt sárga levél zörög.

Amire most nagyon nagy szükség van

De vissza kilencedik múzsa ligetébe! Mi az, húsz kilóval több, mint általában, és bankokat rabol? Hát persze, hogy Vincent Cassel a Halálos közellenség 2.-ben. Az első rész kicsit jobban kezdett, elkapta a 9. pozíciót, ez most csak a 13., 1247 nézővel. Pedig most a fülledt és ápolatlan 70-es éveket tapossuk, és az is kiderül, miért nem szerencsés  ponyvás teherautók mögött vesztegelni a piros lámpánál.

Állandó szereplőnk a Kaméleon, 4034 nézővel a 9 helyen áll, 17%-ot vesztve múlt heti közönségéből - nyolcadik hete vitézkedik, lassan ő lesz a toplista, khm, doyenje. Kusszunk feljebb! Az Esti mesék kiszorult a top 3-ból, csak ötödik, viszont két premierfilm érkezett a harmadik és negyedik helyre: kisebb meglepetésre a tévékben is hirdetett, amúgy már első blikre is fáradtnak tűnő újabb Underworld-epizód Patrick Tatopoulos (nyilván Tatie görög rokona) tollából végzett hátrébb - a sötétben vért ivó női és férfi modellek filmnek álcázott látványa 8 327 polgártársunkat hozta tűzbe.

Sam Mendesre pedig emlékeznek, mint ahogy a Titanic nyolc napon gyógyuló lelki szottyokat okozott sokaknak, mert A szabadság útjai a harmadik helyen végzet, noha Winslet már rég nem a hajóorrban áll kitárt karokkal: 9 957 nézője 2009 pozitív fejleményei között fog szerepelni.

A Valami Amerika 2. és Az igenember brutális harca az első helyén szintén érdekesen alakul. A forrásunkként szolgáló odeon.hu-s box office listán még Jim Carreyt láthatjuk győztesként 13 335 nézővel, mígy a Várnaiak 13 126 nézővel a másodikak, vagyis 209 néző lett a mérleg nyelve. De épp most jött a sajtóközlemény, hogy országosan a Valami Amerika 2. 21 083 nézővel visszavette az első helyet Az igenembertől, most akkor kinek nyújtsuk át a babérkoszorút? A magyar film azért mindenesetre megérdemel egyet, hogy Budapesten átlépte a 200 ezres határt: 205 089-nél tart.

Forrás: odeon.hu (és Budapest Film)