Egy magyar producer, aki ritkán ad interjút. Nem szeret beszélni a munkájáról, inkább csinálja. A producer dolga a legnehezebb, hiszen tőle függ, hogy az alkotók álmai valóra válnak-e. Hat magyar rendezőnek ez talán sikerül. Beszélgetés Budai Györggyel.


- Egy szkeccsfilm gyártására készülsz. A 78-as éjszakai buszon zajló sztorikat hat magyar rendezővel, Bodó Viktorral, Hajdu Szabolccsal, Mundruczó Kornéllal, Schiling Árpáddal, Török Ferivel és Jancsó Miklóssal készíted. A történetről és a szereplőkről mit lehet tudni?

- Filmenként mást és mást. Nincs még meg a végleges szereplőgárda. Ez az alkotók választása lesz. Én legfeljebb a munka kreatív szakaszában meggyőzhetem őket változtatásokról, de rájuk bízom a döntést. Nem véletlenül választottak ők engem és én őket.

- Ki keresett meg a film ötletével?

- Bodó Viktor és írója, Tasnádi István, övék volt az alapötlet, a többi rendezőt pedig már együtt kerestük meg. A továbbiakban persze már én is hozzáadtam a projekthez a saját ötleteimet.

- Mikor kezditek el, és milyen ütemezésben fog zajlani a forgatás?

- Július végére el tudnánk kezdeni a Süsü (Schilling Árpád) részét, a többiekkel augusztusban állapodtunk meg. A szellemi munka döntő részét már elvégeztük. 5-7 napot forgat minden rendező, attól függően, hogy ki milyen forgatókönyvet írt, így összesen 32-35 napra lesz szükség. A film kb. 90-100 perces, így minden rendezőnek negyed óra jut eleje- és végefőcímmel együtt. Végleges forgatási ütemterv azonban még nincsen.

- Mekkora a film költségvetése?

- 150-200 millió körülbelül. Attól függően, hogy milyen forgatási rendben zajlik a gyártási munka. Az egyik verzió, hogy mindenki ugyanazzal az operatőrrel dolgozik, a másik megoldás, hogy mindenki szabadon választ operatőrt, így teljesen más lesz a filmek vizuális világa. Ennek viszont súlyos anyagi vonzata van. Különböző színészekkel és operatőrrel egyidőben le lehet forgatni a 6 epizódot. Ha azonos az operatőr, akkor csak egymás után. Közös szereplők esetében a forgatáskor egyeztetni kell, és össze kell hangolni az alkotók munkáját. Mindez egyelőre tisztázatlan.

- Tévésorozat-verzió?

- Olyan tévésorozatot csinálni, amire egy kereskedelmi televízió igényt tart, elképzelhetetlen. A közszolgálati televízió sem virított túlságosan e téren az elmúlt években. Egyelőre várakozó állasponton vagyunk.

- A várakozás nem veszélyes a produkcióra nézve?

- A világ filmtermésének töredéke valósult meg ahhoz képest, amit megálmodtak a filmesek. Ez a nézők nagy szerencséje. Mentálhigiénés szempontból a közönséget eléggé feszélyezné, ha lényegesen több film készült volna. A passzív ellenállás a lakosság részéről úgy nyilvánul meg, hogy nem nagyon járnak moziba. Ez egészséges önvédelem a részükről.

- Potenciális támogató cégek?

- Mit mondunk a cégeknek, miért támogassák ezt a filmet?

- Az a dolgod, hogy ezt kitaláld.

- Egy érvem van már, a „csak.” Mert akkor tudunk forgatni.

- Van már gyakorlatod, hogy ennél piacképesebb érvekkel jöjj elő.

- Eddig csak úgy vontam be valakit, ha tudtam általam logikusnak tartott magyarázatot adni, hogy nekik miért jó.

- Eddig csak úgy mentél cégekhez, ha már megvolt a pénz jelentős része?

- Igen. A film egy olyan műfaj, amit állami források nélkül nehéz elkezdeni.

- Legelső filmedet (Kalózok) állami források nélkül finanszíroztattad.

- Hülyéket időnként lehet találni, hogy időnként állami pénzek nélkül csináljanak filmet, de a filmgyártást nem lehet erre alapozni.

- Csak szponzorokból megtalálod rá a fedezeted?

- Nem látok rá esélyt.

- És mekkora az esélye annak, hogy állami forrásból megszerezzétek a költségek háromnegyed részét?

- Eddig is úgy csináltuk a filmeket, hogy a pénz jelentős részét állami forrásokból szereztük meg. Többféle forrás van: ORTT, MMK, Kulturális Minisztérium, Állami Televízió, kereskedelmi televíziók - ami nem állami forrás, de a médiatörvény miatt a MMK-ba befizetési közetelezettségük van, így ez is egy létező keret. Vannak még szponzorpénzek is. Sok forrás van, de az a baj, hogy egyetlen forrás sincs, ami arra lenne kötelezve, hogy adjon.

- A kereskedelmi tévék felé próbáltál utat keresni?

- Próbáltam, és eredménye is volt, de annak a kereskedelmi televíziónak a vezetésében azóta jelentős átrendeződés történt. Nem látok arra garanciát, hogy az új vezetés magára nézve bármilyen formában kötelezőnek tekinetené elődei szóbeli kötelezettségválalását. Még a reményt is nagyon óvatosan.

- Külföldi források? Eurimages, Canal4?

- Az Eurimages-nál sokféle szempontnak kell megfelelni. Külföldi koprodukciós partner kell hozzá. A partnerek már jelentős beleszólási lehetőséggel bírnak. Szereplők, alkotók választása stb. Nehezen tudom elképzelni, hogy kereskedelmi okokból szállnának be a finanszírozásába, vagy, hogy vezető amerikai producerek párbajra hívnák ki egymást, hogy kié legyen az amerikai forgalmazási jog. Nem gondolom azt, ha egy hónappal csúszunk a film bemutatásával, akkor tüntetések lesznek Budapest utcáin.

- Beszéljünk egy kicsit rólad.. Volt már olyan filmed, ami a te ötleted alapján valósult meg?

- Vegytisztán nem volt. Szerves módon nem gondolom, hogy a producer dolga a történet. Inkább az a feladata, hogy kezdeményezzen, válasszon és inspiráljon. Ha volna ötletem, akkor megcsinálnám én, de ehhez nincs tehetségem. Nyilván ez áldás a mozinézőknek is, mivel nem kell szembesülniük egy olyan filmmel, amit én megálmodok és megvalósítok, és azután nem én nézem. Abban talán kevesebbet hibázom, hogy hogyan választok, persze a mértéktelen azonosulást az én ízlésemmel nem tapasztaltam a közönség részéről.

- Azok közé a producerek közé tartozol, akik nem valamilyen más filmes területről átjőve lettek producerek. Nincsen filmes végzettséged sem. A saját filmjeid során tanultad meg a filmgyártást?

- Nem biztos, hogy megtanultam, de ahogy a magyar filmgyártást végignézem, másokkal szemben is felmerül e kétely bennem. Valahonnan valahová érkezés volt a kérdés. Nem tudnám definiálni, hogy melyik szakmából melyik szakmába érkeztem. Nem mondanám, hogy a producer szakmát én tudom. Ezt nem szerénységből állítom - nehezen tudnám definiálni a magam számára is, hogy miből is áll a produceri szakma, mivel a magyar gyakorlat messze megcáfolja az én elképzeléseimet. Jogász végzettségem is van, de sohasem dolgoztam jogászként. Jogi ismereteimet sohasem hasznosítottam szakmaként. Nem voltam ügyvéd, bíró, jogász, nem írtam soha legitim módon szerződést. Vannak jogi ismereteim, és ha elolvasok egy szerződést, akkor természetesen hasznosítom ezeket.

- Egy igazán jó producer a filmgyártást Á-tól Z-ig ismeri. Előkészületek, forgatás, utómunkák, promóció, forgalmazás stb. Hol van a te szereped a magyar filmgyártásban?

- Nem vagyok igazán jó producer, és nem ismerem a filmgyártást elejétől végéig. De sohasem buktam a filmjeimmel akkorát, hogy ne tudtam volna kifizetni a gyártást.

- Voltak szakmai tanácsadóid?

- Voltak. Azokat a tanácsadókat fogadom el, akinek ha nem jön be a tanácsa, fizet. De a tanácsadó definiciója ezzel szöges ellentétben áll, mert Magyarországon a tanácsadó azt jelenti, hogy azért jó tanácsadónak lenni, mert jól lehet okoskodni és aki megfogadta, az a hülye, de sohasem a tanácsadó, mert ő utólag elmondja, hogy tulajdonképpen nem is ezt mondta. Minden döntés, amit én hozok függetlenül attól, hogy kinek a tanácsára, az az én felelősségem, mert ha nem az én felelősségem, akkor nem nekem kell a döntéseket hozni.

- Reméljük, hogy sikerül elkészítenetek ezt a szkeccsfilmet és még sok helyes döntést hozol e film sikereinek érdekében. Bízol abban, hogy filmtörténetté válik ez a produkció?

- Legeslegkisebb esély van arra, hogy ez a film maradandóvá válik. Ha ebből az 5 fiatalból egy olyan karrier nő ki, mint ami tőlük várható, akkor izgalmas lesz 20 év múlva megnézni, hogy mit csináltak együtt 25 éves korukban..

- Tudtad előre, hogy a Kísértések (2002. rendezte Kamondi Zoltán) maradandó lesz?

- Nem vagyok biztos benne, hogy a Kísértések maradandó. Az én életemben az, én biztosan emlékezni fogok rá. Általában nagyon kevés film maradandó. Sokkal kevesebb, mint ahány rendező gondolja azt a munkájáról, hogy az. Elegendő a két kezem, hogy felsoroljam hány film vált azzá a világ filmtörténetében. Az esetek döntő többségében jobban jár az ember ha nem néz meg egy filmet, mint ha megnézi. Ma már nem vagyok egy nagy mozibajáró, de diákkoromban sok filmet megnéztem.

- DVD-n nézed inkább a filmeket?.

- Csak akkor, ha nincs módom arra, hogy moziban megnézhessem. A mozi arra van kitalálva, hogy a vásznon nézzük a filmet. Szerelem és pornó között is van különbség, bár materiális eredménye mindkettőnek van. Így írnám le a videókazetta és a mozi különbségét. Ha a film egyébként jó, akkor ez merénylet az alkotókkal szemben.