Csoma-operával nyílik a II. Cinepécs Európa Kulturális Fővárosában: Szemző Tibor és Sári László grandiózus, Csoma című, ún. opera cinemateque stílusú előadásával indul az idei fesztivál. A mesélő szerepében: a Nemzet Színésze, a Kossuth- és Jászai Mari-díjas Törőcsik Mari. ”A elôadás során az operai “cselekmény“ egy hatalmas filmvásznon kel életre, egyidejűleg Csoma belső hangját és a róla szóló varázslatos történeteket a vetítéssel teljes összhangban a szerző zenei társulata (énekesek, hangszeresek, mesemondó) szólaltatja meg.” Az operát korábban a MüPában tervezték bemutatni, ám akkor Törőcsik Mari betegsége miatt elhalasztották, így a pécsi számít ősbemutatónak.

cinepecs_csoma


A fesztiválprogram


A filmfesztivál elsődleges célja a korábbi évekhez hasonlóan továbbra is a közép- és délkelet-európai – horvát, szerb, szlovák, cseh, lengyel, bolgár, osztrák, bosnyák, ukrán, török, görög, román – első filmes alkotók bemutatása és megismertetése a közönséggel és természetesen a szakmával, ezzel is segítve őket a következő filmjük elkészítésében - a fesztivál újdonsága a dokumentumfilmek versenye. A fesztivál filmes programját a Duna Televízió stábja állította össze, nagyjátékfilm kategóriában és a dokumentumfilm kategóriában tíz-tíz film verseng a fesztivál fődíjáért: a legjobb nagyjátékfilm 6 ezer, a legjobb dokumentumfilm 4 ezer eurót vihet haza. A filmeket nemzetközi zsűri bírálja el, tagjai: Jiří Menzel, Igor Koršič, Andrei Gruzsnicki, Annamaria Percavassi és Muhi András.

cinepecs_karim


A Pál Adrienn magyarországi ősbemutatója a miskolci Cinefesten volt, ahol a kritikusok díját nyerte el Kocsis Ágnes rendezése és most vasárnap zürichi kritikusok elismerését is megkapta. A tervezett januári mozibemutató előtt a pécsi az utolsó alkalom, hogy Piroska érzelmi utazását hazánkban vetítik, a filmről írt kritikánk itt olvasható. Kocsis Ágnes első filmje, a Friss levegő, 2006-ban elnyerte az akkor még Moveaest elnevezésű fesztivál fődíját, az Arany Benjámint, majd 2007-ban a Nafaka című film, Jasmin Duraković munkája. A rendező második filmjével, a Ballada Karimért cíművel érkezik az idei CinePécsre, amelyben a Szekeres Dénes cége, a Tivolifilm közreműködött. A versenyprogram része minden idők legnézettebb bolgár filmje, a Londoni kiküldetés is, amely részben magyar pénzből készült, és a producer Kántor László egy kisebb szerepben is feltűnik a zsidó vendéglős szerepében. A Londoni kiküldetés-t alkotói is elkísérik, szerda este a rendező és a producer jelenlétében vetítik a filmet a pécsi Uránia moziban. Izgalmasnak tűnik a számos díjat bezsebelt szerb Ördög városa, amelynek szinopszisa sokszálon futó történetet, jól menő prostituáltat, őrült taxisofőrt és kuplerájban kéjelgő nőgyógyászt ígér. A cseh Protektor és a lengyel Zero is figyelemfelkeltőnek igérkezik: a cseh film a második világháború idején játszódik, a lengyel pedig egy sötét nagyvárosi tabló.


A dokumentumfilmes versenyprogramban a magyarokat a 3 esküvő sorozat képviseli: Nagy Viktor, Kis Anna és Trencsényi Klára egy-egy vegyesházasságról forgatott intim portrét, amely a szemlén is osztatlan sikert aratott. Szintén a szemlén lehetett látni Kolovratni Krisztián Törőcsik Mari-portréját: a Naphosszat a CinePécs versenyprogramjában is helyett kapott. A lengyelek a berlini fal tövében éveken át boldogan és békésen élő nyúlcsaládokról készítettek filmet (A berlini fal nyulai), érdekes lehet a Hideg fejjel című videonapló, amely “életbevágóan fontos kérdésekre keresi a választ: hogyan lehet „normális” életet élni a kreativitás, a munka és a szexualitás terén.” A Mocskos napok pedig egy színtársulat vidéki turnéját mutatja be annak minden nyűgével, a Rossz olaszok-nak pedig azokat hívják, akik a Jugoszláviához csatolt területeken maradtak és az asszimilálódást választották, róluk is forgattak egy dokumentumfilmet.

cinepecs_naphosszat1_1


Még egy érdekesség: a Mafszon díjat kapott “áldokumentumfilmnek” minősített A tüke fenomén vetítése a nyomtatott programban szerepel, de semmi mást nem sikerült kinyomozni a filmről. Nagyon úgy tűnik, hogy egy EKF keretében forgatott vírusvideóról van szó, ami igazán eredeti eleme lenne a pécsi imázsnak, ám a 84 perces hossz rémítően hangzik. Csütörtöktől a helyszínen remélhetőleg többet megtudunk a pécsiek életét megkeserítő tüke fenoménről.

A legjobb koprodukciót keresik


A Film New Europe nevű folyóirat a Nemzetközi Visegrádi Alappal együtt új díjat alapított, amelyet a Visegrádi Alap országaiban készült legjobb koprodukciós játékfilmnek és dokumentumfilmnek kíván adományozni. Az ezer eurós díjat csak olyan film kaphatja, amelyik koprodukcióban készült és legalább egyik partnere Visegrádi ország. A díjat első alkalommal a CinePécs Nemzetközi Filmfesztiválon fogják átadni, ahol a nagyzsűri fogja a CinePécs versenyprogramjában résztvevő játékfilmek közül kiválasztani a győztest, és a fesztivál záróünnepségén kerül átadásra. A legjobb koprodukciós dokumentumfilm díját a Pozsonyi Nemzetközi Filmfesztivál (2010. november 5-11) nagyzsűrije fogja kiosztani.

Szakmai programok

Folyatódik a MediaWaven megkezdett, Budapesten kiteljesedett, majd Cinefesten folytatott fimfórumot: a szakma hazai és európai régiós jövőjéről, a lehetséges regionális fejlesztésekről, a digitalizáció lépéseiről és várható hatásairól. A párbeszédet filmfinanszírozók, a producerek, szakmai és politikai döntéshozók részvételével folytatjuk. A témák a szabályozási és a támogatási rendszer aktuális állapotának megfelelően alakulnak majd. Várhatóan erre az évre kialakul a Digitális Mozi európai rendszere, ezért az ezzel kapcsolatos témák több workshopot generálnak. Ehhez kapcsolódik a Mozisok Országos Szövetsége közgyűlése, amely október 8-án lesz: a fókuszban a hagyományos mozik digitalizációja szerepel majd. Az idei együttműködést is egyértelműen kinyilvánította a szövetség új elnöke, Mester György, aktualitását pedig meghatározza az európai mozik digitális átalakítása, ami célja a pécsi Uránia Mozinak is.

cinepecs_urania


A regionális filmalapokat magába tömörítő európai szervezet, a CINEREGIO Pécsett tartja 2010-es őszi közgyűlését október 7-én és 8-án. Az európai filmek finanszírozásában jelentős szerepet játszó regionális alapok jelenléte nagyban emeli a fesztivál és a hazai filmszakma jelentőségét az európai szakma előtt, a résztvevőkkel való találkozás kiváló lehetőség a hazai filmkészítők számára új koprodukciók előkészítésére.

Október 9-én szombaton pedig huszonnégy óra alatt egy maximum 3 perces filmet kell forgatniuk az indulóknak műfaji és technikai kötöttségektől függetlenül egy aznap megismert feladat mentén - élő kapcsolat teremthető a három EKF városban, ahol a verseny eredményhirdetése és egy közös, háromnyelvű oldal élő kapcsolatot teremt a három város lakói és a rövidfilmes műfaj alkotói között. Az elkészült filmeket a Daazo-ra kell feltölteni.