A műfaj vegytiszta formájában tehát bukott tanulóvá vált. Néhány utánlövés még belefért, leginkább független keretek közt: példának okáért Abel Ferrara a New Rose Hotel (1998) adaptációjával bizonyította, hogy a mozgókép művészete semmilyen szempontból nem ismer határokat. A rendező ugyancsak sokat kutakodhatott, még sikerült ráakadnia a leggyengébbik Gibson novellák egyikére, majd az eleve vacak, alig nyolc-tíz oldalas haloványságból képes volt egy már-már csodálatot érdemlő módon szemét filmet forgatni, amely olyannyira érdektelen és unalmas, hogy még a máshol, másoknál mindig megbízható szintet hozó színészek (William Dafoe, Christopher Walken) tehetségét is elveszejti a sápatag szkript fogyatékossága.
Elegáns és kimunkált, ám mellőzhető
Josef Rusnak: A 13. emelet |
Sokemeletes illúzióbirodalom
D. Cronenberg: eXistenZ |
A cyberpunk mozi történetének legjelentősebb darabja sajnálatos módon nem annyira a létező filmek táborában keresendő, mint a soha le nem forgatott darabok közt: elképesztő, bűnös mulasztás, hogy az alapműből, a briliáns Neuromancer-ből (megjelenés éve: 1984) a mai napig nem készült film. Az előkészítési fázisban lévő projektet ’95-ben, a Johnny Mnemonic-Strange Days duó rettenetes bebukása után állították le, az elkészült forgatókönyv jelenleg is fent kering a neten, aki akarja, beszerezheti (érdemes, puszta olvasatra is tízszer akkora élmény, mint sok más mozi). A dolgok jelenlegi állása szerint a projekt feltámasztása ugyancsak kétséges, alig minimális esély mutatkozik rá, hogy újfent előveszik az íróasztal fiókjába vetett anyagot: egyes szakértők szerint a regényt a cselekmény komplexitása miatt lehetetlenség vászonra vinni, vagy ha igen, úgy az úri közönség szerény szellemi képességein fog gellert kapni a kész mű (utóbbi érv valóságtartalma nehezen vitatható). Pedig a Neuromancert Chris Cunningham rendezné, kinek videoklipjei (referencia:
Valaki adjon már neki pénzt
C. Cunningham Aphex Twin-klipje |
A klasszikus cyberpunk irodalmat a mai napig nem sikerült a maga teljességében vászonra adaptálni (a képregény-kultúra ellenben, köszöni szépen, remekül boldogul vele: a szerző számos tételért rajong, legfőképpen David Mack Kabuki eposzát tiszteli veszettül), nyers formájában, mint valami összetekert szögesdrót, csúnyán fennakadt a hollywoodi stúdiók torkán. És mivel egyben nem csúszott le, összetevőkre bontva nyelték le a műfajt: a cyberpunkot diverzifikálták, hasznosnak ítélt elemeit – mint a virtuális valóságot – beemelték a forgatókönyvírók eszköztárába, az ellentmondásosnak vagy veszélyesnek talált motívumokat pedig kíméletlenül kiszórták.
IV. Démoni virtuál
A cyberpunk általánosságban komoly hatást gyakorolt az akció- és tudományos-fantasztikus filmekre, tiszta formájában azonban csak vásár- és ünnepnapokon mutatkozik meg. Arról már esett szó, hogy a virtuális valóság által felkínált dramaturgiai csavar lehetőségétől jócskán megszédültek a filmesek, arról viszont még nem, hogy az esetek többségében oly trehányul, oly felszínesen kezelték/kezelik a nem-fizikai tér fogalmát és jelentőségét, hogy az legalábbis elborzasztó. Mintha sohasem láttak volna hálózatba kötött pécét és sohasem használták volna az internetet.
A büszkén viselt titulus
L. és A. Wachowsky: Mátrix |
Mindig akad még felsőbb szint
M. Oshii: Avalon |
A virtuális világ és a fizikai világ közti durva ellentét, a választás kényszere tehát mondvacsinált konfliktus, fényesre polírozott, látványos - ily minőségében pedig könnyen-gyorsan dollárra váltható - szemfényvesztés. A mainstream mozi mindenesetre jobb szereti ily szélsőséges módon láttatni a viszonyokat, mintsem hogy komolyan elmerengjen a hálózati létezés tényleges társadalmi hatása felett, a két színtéren zajló, ám egységes élet problematikáján, a digitális és a fizikai sík finom integrációján és visszacsatolási rendszerén. A hollywoodi szegregáció és a cyberpunk irodalomban jelen lévő integráció szembenállására álljon itt egy valós példa. Nem oly rég történt, hogy egy thaiföldi (ha jól emlékszem...) srác alternatív személyiséget kreált magának, majd laza tréfaként elcsábította imádott barátnőjét, aki beleszeretett az interneten megismert virtuális személybe. A lány elhagyta a fiatalembert, a szerencsétlen fickó pedig öngyilkosságba menekült. Elgondolkodtató ügy.
A fenti eset remekül példázza, hogy a virtuális valóságban szőni a cselt nem holmi kockázatmentes játszadozás, szélsőséges esetben akár potenciális fenyegetést is jelenthet a külső világra. Stanislaw Lem szerint a virtuális valóság szükségszerű tragédiája nem a rendszer természetéből, vagy akár a mesterséges intelligencia kifejlesztéséből és esetleges elszabadulásából következik, hanem - dicstelen módon - a humán felhasználók korlátoltságából adódik majdan. Az idős géniusz érvelése szerint az elviekben mindenki számára nyitott rendszer lehetőséget ad a közvetlen demokrácia gyakorlására, ezáltal mutatja meg, mily cifra nyomorúság sarjad akkor, ha az egészséges önkorlátozást és a hozzáértést nélkülöző, a fizikai valóságban gyakorta közel tehetetlen, a virtual reality berkein belül ajándékba kapott kompetenciaérzéstől gyorsan lerészegedő szerencsétlenek hada özönli el a nagy elektronikus játszóteret. A felhasználók többségét egyszerűen felkészületlenül éri az ingyen kapott szabadság, így - egyéb híján - olyan mintákat honosítanak meg a virtuális térben és olyan játékszabályok szerint tevékenykednek, amelyek a fizikai realitás viszonyait is megmérgezik. A két világ közti korreláció korántsem fiktív jelenség: a tapasztalat azt mutatja, hogy mennél nagyobb embertömeg csatlakozik rá a hálóra, annál inkább a külvilág képére formálja azt – azt pedig valamennyien tudjuk, milyen jó is, milyen szép is az.
A cyberpunk által felvázolt összetett társadalomképet és a virtuális valóságot, annak dilemmáit és egyéb vonatkozásait, a két síkon zajló egyetlen létezés kérdéskörét eddiglen nem sikerült filmre vinni: két évtized elteltével a prófécia csak nyomtatott formában létezik, celluloidon legfeljebb nyomokban lelhető fel. Ez pedig felettébb sajnálatos tény, egyszersmind ordas mulasztás, hisz lassan leketyeg az első generációs CP irodalom élettartama, a realitás immáron kezdi beérni a fikciót. Még egy évtized elillan, és, miként életünk maga, egy Meg Ryan-Tom Hanks párossal forgatott, elaggott hollywoodi sztárok kései szerelmét megéneklő, műromantikus nyamvadtság is hardcore cyberpunk mozi lesz. Mert a technológiai-társadalmi evolúció gyors és könyörtelen, minden nap igazít kicsinyt világunkon, s mire kettőt pislantunk, alapjaiban formálja át az emberi civilizációt. Félő, hogy eme folyamat filmre vitele nagyságrendileg komolyabb érzékenységet és merészséget követelne, mint amivel ma a mainstream filmkultúra gazdálkodik: számára már a múlt torzítatlan ábrázolása sem holmi egyszerű feladvány, a jövővel való konfrontáció celluloidra vitele pedig közel vállalhatatlan kihívásnak tűnik.
További, ilyen-olyan okoknál fogva említésre érdemes, cyberpunk-közelinek nevezhető mozik:
Tron (rend: Steven Lisberger, USA, 1982)
Circuitry Man (rend: Steven Lovy, USA, 1990)
Hardware (rend: Richard Stanley, USA, 1990)
Total Recall (rend.: Paul Verhoeven, USA, 1990)
Aeon Flux (rend: Peter Chang, japán, animációs, 1995)
Cube (rend: Vincenzo Natali, kanadai, 1997)
Gattaca (rend: Andrew Niccol, USA, 1997)
Nirvana (rend: Gabriele Salvatores, francia-olasz, 1997)
Abre Los Ojos (rend: Alejandro Amenábar, spanyol, 1997)
Equilibrium (rend.: Kurt Wimmer, USA, 2002)
Minority Report (rend.: Steven Spielberg, USA, 2002)