2004. 12. 06. SoSa
A december 2. és 4. között az Uránia Filmszínházban lezajlott második AniFest változatos témákkal és technikákkal kínálta meg az animáció rajongóit. A mustra összesen 37 vetítésére összesen 3507-en váltottak jegyet, a 2000 eurós fődíjat az angliai National Film and Television School hallgatója, Nicholas Losse nyerte el Lloyd int he corner című filmjével. Az Ökumenikus zsűri Remi Durin Midi et Quelques... című munkáját, míg a közönség a cseh Martin Duda Kontakt című alkotását találta a legjobbnak idén.
Az AniFest úgy tűnik, végleg átlépett a profi fesztiválok világába. Az Uránia moziba átköltözött mustra körítése kevésbé misztikus, mint tavaly, ám annál szervezettebb. A töretlen lelkesedés mellé ezúttal Est-különszám, teltház és tapssal kísért fesztiválhangulat dukál. A 33 versenyfilmet, amik olyan jól bevált helyekről érkeztek, mint a német Baden Würtenberg vagy a cseh FAMU, a szervezők nem témájuk, vagy technikájuk alapján sorolták kategóriákba. Az A, B és C szekció 11-11 alkotása minden tekintetben vegyes merítést ígér a nézők örömére. Az így kialakult mezőny egységesebb, de talán kevésbé izgalmas, mint a debütáló rendezvényen volt. A háromnapos animációs túra túl az ifjú európai animátorokon, a műfaj egészestéseiből is adagol. A szimplások három új filmet szereztek meg premier előtt, míg a most moziba kerülő Nyócker-t ősbemutatóval ünnepelték a fesztiválon. Magukat az indulókat a zsűri elnöke, Priit Parn szerint az összhatás alapján kell értékelni, azaz győzzön a legjobb!
Kísértet-kísérletek
|
3D-ben tangóra hangolva Franck Dion: L’inventaire Fantome |
A felnövekvő animátor-nemzedékek mindig is szerették a kísértethistóriákat. A 2004-es felhozatal sem nélkülözi a túlvilági felhangokat. Franck Dion a
L’inventaire Fantome című munkája például szűrt fényekkel megformázott „sokszínű” szürke világba kalauzol – 3D-ben tangóra hangolva. A film vizuálkörítése építészetileg olyan tökéletes, hogy szinte már az építészet és animáció kapcsolatát feszegető workshop témájába vág. Hőse pedig, a rettegett végrehajtó, aki emlékeket kénytelen lefoglalni, melyek már senkinek sem kellenek, a mosolygó szobrok, a magától működő rádió és saját apjának agresszív portréja láttán, menekülésre fogja a dolgot. Ugyanez „csehül”, de továbbra is háromdéül, a dobszóra felépített japán régmúlt, ahol a vadász a fénylő lábnyomok mentén kísértetre fut. Jan Susa
Lov-jának éjféli maszkája nemcsak hogy alakváltoztató, de rendkívül harapósra konstruált pára. A két tanulság mesei: ha egy fejet levágsz, három terem a helyébe, aki pedig másnak vermet ás….Apró „szellemeség” a holland Kim van Engelen
De vuutoren című bábozott négypercese, melyben a férfi a világítótorony asszonyát üldözve, maga is a túlvilágra költözik, ahol végre a szerelmesek egymáséi lehetnek. Művészi gonddal felépített vízió Huang Hua Kun, Dhennin és Parelon
Elle-je. A kétfejű és kétfelű nő napi rutinja egyéniseinek van kiszolgáltatva. A valóság kettészakadt, Janina arat. A Baden Würtenbergiektől megszokott német precizitás urallja Tanja Böning lázálmát. A
Puca szeplős-vörös tinédzsere Freddy Mercuryt meghazudtoló pózhímbe és idomított torz majmaiba fut, Az álom kevésbeszédű klippesített reklám-utánérzés Alain Escalle, a fesztivál tavalyi díszvendége után szabadon vegyítve a képet a számítógép-konstruálta hátterekkel. Látványból ötös!
Szellemes szösszenetek
Mondanivalóra fókuszálnak a tiszteletbeli humorszekció tagjai. A programban ügyesen elhelyezett viccre élezett animációk mosolygósra derítik a korábban depresszióig mélyített képeket. El Sawiy Gebert, Pannen, Sarkodie-Gyan és Sponholz Hamburgból egy hóember ródmúvival érkezett. A Snowbody hagyományos, szimmetria és ritrmusalapú „rajzolat” a hóemberről, aki a „hegyről jött le és hegyre ment fel” – stoppal, hókotróval, fagyis kocsiban. A nap elől menekülő számára a legnagyobb veszély a táborozó lábtörő úttörő. Közérdekű húrokat penget Bas van Huizen és Thomas Stolte Jeugdpuistjes című oktatófilmje. A nagysikerű a Egyszer volt, hol nem volt az élet című francia sorozatot idéző kisfilm a pattanások természetrajzát öntötte vonalakba. A pattanásügyi animáció eszmei mondanivalója: a korosztályos faggyútúltengés ellen fölösleges küzdeni, főleg, ha rájövünk, hogy lesz még rosszabb. Lásd: öregség, kopaszodás. Ha úgy tetszik, a téma az utcán, vagy még inkább a nézőtéren hevert a Badinerie bolgár alkotója számára. Dragomir Sholev hagyományos rajzfilmes alapokra helyezett „helyzetpoénja” egy olyan koncertre kalauzol, ahol az egyébként meglehetősen hóbortos zenekar szerepét a zsebekben és táskákban bekapcsolva felejtett mobiltelefonok veszik át. Szintén „egycsattanós” a szlovák Boris Sima valódi filmkockákat burleszkké animáló Dnes Mám prvé-je, amelyben viszont a szerelmes cipők veszik át az irányítást. Osztott képmezőkkel, váltott perspektívával dolgozik a The entertainer dallamaira felfűzött rajzolt vadásztörténet. Az ír Conor Ryan jegesmedvéje a Cold Pursuit-ban, akárcsak Tom Jerryvel, hiába próbálkozik a lékben felbukkanó hallal. 3D-s pokol-propaganda a gall Pluvinage-Jaillard páros V.R.P. című kétpercese, melynek képileg letisztult világában maga Lucifer ajánlgatja a sátáni szolgáltatásokat. Bizonyítandó, hogy az ügynöklét nem piskóta, a 90 éves ügyfél még a szerződés megkötése előtt távozik az örök vadászmezőkre.
|
„Ha nem vásárolsz, emberek fognak meghalni” John Paul Harney: Brand Spaking |
Igazi csemege a már-már társadalomkritikába hajló
Brand Spaking az Egyesült Királyságból. John Paul Harney filmje a globalizációra való nevelésből indul ki. A viszonylag hosszúra komponált rajzolt animáció egy a Coca-Cola tulajdonában lévő középiskolában játszódik, ahol az igazgató azért van, „mert megérdemled”, az erkölcsi nevelés alapja pedig: „ha nem vásárolsz, emberek fognak meghalni”. A birodalom egy renitens, no meg a „pillangó-hatás” nyomán összeomlik, de a fogyasztói társadalom nem adja ilyen könnyen! Az intézmény átmegy a Media Markt tulajdonába. A kritikai élt nem nélkülözi a tavalyi győztes, Mathias Schreck szintén tízperces áldokumentum-filmje. A háromdés
Herr Blumfisch Explodiert oknyomozó riport formájában ered egy harmadiktípusú találkozás nyomába: Miért robbant fel spontán módon Herr B., az elsőosztályú munkaállat, az aktakukacként tengődő kisember? A végkonklúzió szerint Herr B. bűnöző volt, hiszen halálával megzavarta más emberek életét. „És egyáltalán: kit érdekel Herr B.?”
Technikai bravúrok
|
Ritmusra adaptált és robotizált Kis Herceg Koós Árpád:Space |
Történet, dramaturgia vagy eszmei mondanivaló helyett inkább a technikával való játékra, illetve az azzal kapcsolatos tanulságra helyezte a hangsúlyt több európai alkotó. A világ működése nagyon is határozott, és még azok a dolgok is összefüggenek egymással, amikről nem is gondolnánk. A kávéskanál irányítja a ventillátor működését, a vízautomata pedig esőt csinál Nicholas Losse
Lloyd in the Coner című rajzolt őrületében, ahol
Donnie Darko titkos erővonalai mentén áramlik az élet és Bodó Viktor
Jött egy busz-epizódjának logikája is megidéződik. A cybertér végtelen lehetőségeit tárja nézői elé a francia Buquet-Colin-Hoizey-Yorgandijan négyes számítógéppel animált
Impasse című ötpercese. Az óraművek diktálta flash-iram kérdései: Melyik vagy te? Melyik a valódi világ? Hol a játék vége? A világ fejlődésének ritmusát Bas van Huizen
De Lindenmeyer System-je mozgásművészek, a Rancoeur-Baercoen-Boyar-Blanchard négyes
Loop-ja pedig vonalak és geometriai formák segítségével követi nyomon. A mezőny egyetlen magyar résztvevője, Koós Árpád, szintén lendületalapon dolgozott. A már-már pc-játéknak is beillő
Space ritmusra adaptálta és robotizálta a
Kis Herceget. A legérdekesebb műfaji kísérlet talán a cseh Martin Duda Kontakt-ja, amely nem kevesebbet tűzött maga elé, minthogy egy filmbe helyezze és versenyeztesse a hagyományos és a digitális animációs technikát. A két- és a háromdimenziós ember egyaránt tehetetlen a másik világában, s ha a küzdelem reménytelen, marad a két technika józan keverése, ám két világból összegyúrt figura két keze sosem érhet össze, mert akkor a kép kontakthibás lesz. Szerencsére a Contact Errror még nem Fatal Error, a kísérlet tehát folytatódhat…. Jövőre – egy újabb fesztiválon.