Kapcsolódó anyagok

Leight Hodgkinson: Novelity A műkedvelőknek és hozzáértőknek egyaránt szánt AniFest amellett, hogy elsősorban örömfesztivál kívánt lenni, díjazott is. A háromnapos programot megálmodó Szimpla-stáb összesen négy díjat osztott ki szombat este a Millenárisban. A fesztivál workshop részét magára vállaló Studio21 egy tetszőlegesen választott tanfolyamán látja vendégül Pálfi Szabolcsot. Az Iparművészeti Egyetemen végzett alkotó A busz című munkájában valós dokumentumfilmet animált át, majd a falusi busz-történeteket megtoldotta némi fikcióval, így esett, hogy II. Rákóczy Ferenc elkötötte a sárga falujárót (nem csikót!) s Kassa felé vette az irányt, de az ellenség megtévesztésére a patkót azért visszafele üttette fel a lova lábára. A három ezüst csapágygolyót három külföldi alkotás érdemelte ki. A legjobb technikai megoldás díját maguk a szervezők ítélték oda. Nyertese Leight Hodgkinson. Az Újdonság (Novelity) hősei öntudatra ébredő, színekkel táplálkozó papucsok, amelyek föld fölötti életüket hagyományos celluloidon élik, ám saját, a szoba padlója alatt berendezett világukban rajzként léteznek tovább. Az „undergroundság” előnye, hogy ott fogakat is lehet viselni, mindent és mindenkit ki lehet beszélni, no és persze minden itt (és nem Pumuklinál) található, amit az emberek csak elvesztettek. A legjobb animált karakter, ha úgy tetszik, legjobb színészi alakítás, jutalmát már a közönség ítélte oda. Tim és Tom (Christel Pougeoise, Romain Segaud) jegyzetfüzetfejű emberek, kedélyállapotukat egy-egy lapozással váltogatott sematikus arckifejezéssel érzékeltetik. Az alkotó, mint teremtő keze bizony sok mindenre képes, láthattuk ezt a Menő Manóban is.  Barátokból néhány kézmozdulat segítségével ellenségek válnak, küzdelmes sorsukat nehezíti, ha számkivetettek lesznek saját világukban, s történetüket a hangsávon futva, vagy a celluloidcsíkon mászva igyekeznek utolérni. A lendületes négyperces vége természetesen happy end, ahogy a fődíjas is boldog jövőképpel kecsegtet. Matthias Schreck már a Kiskakason is látott Insight-ja egy letisztult formákkal dolgozó három dimenziós föld alatti világ Gollam-szerű véglényének kálváriáját mutatja be. A foszforeszkáló gombáit féltő gonddal nevelgető kertész legfőbb ellensége a fonalas ültetvény halálát jelentő fény. A karma ellen persze fölösleges küzdeni, a réseket többé nem lehet betömni, a fotoninvázió feltartóztathatatlanul győzedelmeskedik, a sötétség szövetségese pedig kénytelen megbarátkozni a Nappal, a fákkal és a virágokkal. Csakúgy mint az AniFest közönsége, mert a háromnapos elsötétítés véget ért, animációs terülj-terülj asztalkám legközelebb egy év múlva kerül a Millenáris-fogyasztók elé.