Megabuli reklám módra

Nyolcadik alkalommal rendezték meg Budapesten a Reklámzabálók Éjszakáját. A Kongresszusi Központban november 29-én éjszaka, este nyolctól hajnali négyig vetítették a nemzetközi és magyar reklámok legjobbjait. Borsos Sándor, a magyarországi Reklámzabálók Éjszakája Turné főszervezője elmondása szerint kinőtte magát a rendezvény, jövőre új, nagyobb helyiséget kell keresni neki. A maratoni éjszakát idén is kiegészítették a Reklámzabálók Délutánjával, ahol négyórás tömörített verzióban lehetett megnézni a programot.

Az esti tömegrendezvényen a szponzorok a bevált reklámmegoldások (hoszteszlányok, ajándéktárgyak, prospektusok, nyereményjátékok) mellett megpróbálkoztak valami kreatívabbal is: miközben a teremben zajlott a vetítés, a folyosón fodrászszékbe ülhettünk frizura makeover-re, vagy karikatúrát lehetett készíttetni magunkról.
 
A reklámfilmek Jean-Marie Boursicot kollekciójából érkeztek.  A megszállott francia gyermekkora óta gyűjti a világ reklámtermését, ez jelenleg 950 000 reklámfilmet jelent számára. A francia kézjegy rajta is van a filmeken: a hozzánk érkezett blokkokban minden film el van látva az angol mellett francia felirattal is.

Nemzetközi szinten is megállja a helyét

Borsos Sándor rövid beköszöntőjében nagy partit ígért a résztvevőknek, és valóban volt Roxy DJ, lufieső, Presidance táncformáció, az esemes falon Emesékre lehetett szavazni, és ez olyan nyelvi poén, amit a vicceskedő moderátor sem hagyhatott ki.

Üdvözlégy Emese

Az idei rendezvény mottója „a nemzetközi reklám üdvözli a magyart.” Ezt a plakáton a nagysikerű Budapest Bank reklámokból ismert Emesével illusztrálták: különböző etnikumú lányok öltöztek be Emesének. A szervezők szerint az Emese reklámkampány a hazai reklámok terén újat mutatott és pozitív mintának tekinthető, akár nemzetközi szinten is megállja a helyét: figyelemfelkeltő, megragadó és nem utolsó sorban szerethető, figurát hozott létre.

Az Emese hasonmás-verseny eredményhirdetésén túl, az éjfélkor sorra kerülő díjátadások – a Pengezabálók és az Ifjú Penge díjak – is a magyar reklámot kívánták elismerni. Az Ifjú Penge kreatív reklámversenyt fiataloknak rendezték meg: „Reklám a reklámért” témakörben kellett filmet, plakátot alkotniuk. A díjazottakból a Progresszív kategóriában nyert hanganyagot emelném ki: egy magyar népdal dallamára márkaneveket énekelt a pályázó.

A Pengezabálók díj nyerteseire a közönség szavazhatott, az Arany Penge Kreatív Fesztiválon indított reklámfilmek közül választva, ahol amúgy szakavatott zsűri értékeli az éves reklámtermést. A Pengezabálók Nagyközönség Díját film kategóriában a Borsodi esküvő kapta, melyben az önzetlen jóbarát nagyot vetődik és elkapja a menyasszonyi csokorért ugró barátnőt.

Ha tetszik, ha nem tetszik, sípolj!

A hazai fogyasztók egyre tudatosabbak, és kritikusabbak a reklámokkal szemben, mely kritikát a rendezvényen a sípolással lehetett kifejezni. A közönség a morbid, csattanós filmeken zajongott a legjobban: kutyák felrúgása, rajzfilmfigura mészárlás előnyben. Aranyos kisállatok és gyerekek szintén jó marketing fogásnak bizonyulnak. A sorozatok is kiemelendők: az Audi A4 visszatérő kutyusa, vagy a madridi metró reklámsorozata.

MTV reklámplakát

A blokkokra osztott reklámokból egyedi képi világuk miatt kiemelendők az Oscar-díjas Michel Gondry alkotásai. Gondry úttörője volt a „Bullet time” elnevezésű időlassító effektnek, ami később a Mátrix-szal lett híres. Ezt láthattuk is most a Smirnoff reklámjában. Az egyedi vizuális világot technikai megoldásokkal hozza létre, például a GAP ruházati cég ünnepi kollekciójában összeolvadó és átalakuló táncosokkal.

Szembetűnő, hogy a leggazdagabb eszköztára az autóreklámoknak van: hatásosan egyesítik a zene, a vizuális eszközök és a humor erejét. Láthattunk számítógépen kreált felhőcsata árnyékai között manőverező Mercedest, a robbanásig agyontömött szűk csomagtartójú kocsik sora mellett magabiztosan elhaladó Fiatot, valamint Ang Lee Chosen című filmjét. Ebben a BMW reklámban az akcióhős Clive Owen menti meg egy kisfiú életét.

A futballt is előszeretettel vetik be a reklámok. Beckham és a Real Madrid westernfilmes keretek között vív focipárbajt egy Pepsi-reklámban. Azonban nemcsak ők fociztak az est folyamán, apácáktól kezdve a nyugdíjasokig mindenki labdába rúghatott a focis blokkban.

Számos híresség is megjelent a filmvásznon: George Clooney többször is visszatért, egyszer kávéval, egyszer Martinival, természetesen minden alkalommal nők társaságában. A Spice Girls a karácsonyi akciót hirdette a Tescóban, Carla Bruni Lancia Musából szállt ki.
 
A retro reklámblokk már tradíciója az estnek. Elhangzott az oly kedvesen csengő „mindegyik táblában, egy jó pohár tej van”, vidám öregek táncoltak a sárvári termál kristályt ünnepelve, Jóska és Gyurka véreshurkázott, valamint feltűnt a kedves Postabank maci és a szexi, fürdőruhás BB-lány, mindez à la Kozma Péter és Sas Tamás, aki személyesen is megjelent a színpadon a díjátadásnál.

Clooney és a Fiat - az előbbi nem szériatartozéka az utóbbinak

Megjelent Talmácsi Gábor is, aki a Pengezabálók Díjat adta át. Filmes szempontból érdekes volt még a szintén díjátadó Herendi Gábor bejelentése: most érkezett a Valami Amerika 2 forgatásáról: elkészült a film, decembertől láthatjuk a mozikban.

Külön blokkban láthattuk, hogyan ábrázolja Oroszországot és az oroszokat a reklámszakma. Az orosz tematika úgy tűnik trend az idei reklámfilmművészetben. Az ötletes izraeli kávéreklámban, az étteremben rendelő pilóta „small glass” (kis pohár) kérését glasztnosztynak értik a szovjetek, és ez mulatságos botrányt okoz. Egy vodkareklám számítógépes animációval mutatja be a szovjet terror elől menekülő Smirnoffot. Egy orosz Pizza Hutban politikai vitát vált ki, amikor Gorbacsov betér az unokájával, de végül együtt éljenzik a vendégek, hiszen ha Gorbacsov nem lett volna, nem lenne Pizza Hut sem!