A kezdetek: költségvetés, adatok, számok, horgonyt fel, rakodás, matrózok, első tisztek, baljós lómaffia:

Megismételhetetlen együttállás


Jövő héten vízre bocsájtják a Titanicot, ismét teret hódíthat a tavaly óta mellőzött hajózási szakzsargon. Ennek apropóján egy budai kávézóban kötöttünk ki a fesztiválkapitánnyal, Horváth Györggyel, valamint az elsőtiszttel, Vízer Balázs programigazgatóval. Legnagyobb volumenű nemzetközi fesztiválunk első embereivel széljárásról, úticélokról, lófejű gengszterekről,  kereskedelemről beszélgettünk, és vasmacskával kihúztuk belőlük a rakomány legizgalmasabb darabjainak listáját.

Az adatok tükrében

A Titanic szervezői nem maguknak csinálják a fesztivált. Ez abból is kitűnik, hogy tavaly készítettek egy felmérést a Titanic közönségének körében, amelyből kiderül, milyen nemű, korú, iskolai végzettségű, nemzetiségű emberek látogatják a fesztivált, hány filmet néznek meg, mennyi pénzt költenek és mennyire elégedettek a felhozatallal. A szervezők odaadták nekünk a felmérést, mi pedig közzétesszük!


És akkor a filmek:

Gomorra

Fegyverkereskedelem, illegális szemétlerakás, drog, csajok, satöbbi. Nápoly és Campania óriás pénzmosodájában évente 150 milliárd euró forog körbe. A camorra Európa egyik legerősebb gazdasági vállalkozása.





Az üldöző

A Dél-Koreában tavaly februárban debütáló Az üldöző azért fontos alkotás, mert egy lehetséges kiutat kínált egy kétségbeesett, krízishelyzetben lévő filmipar részére: nevezetesen azt, hogy szerzői invencióval és egy tehetséggel megírt forgatókönyvvel egy alacsony költségvetésű, helyi színészsztárok nélkül leforgatott munkát is nyereségessé lehet tenni.




Borzasztó boldog

Talán a levegőben van valami, vagy a vízben, esetleg a fényviszonyok hatása, nem tudom, az mindenesetre biztos, hogy az egy főre jutó rendezőgéniuszok száma már-már a hihetőség határát súrolja Dániában. De ne is firtassuk az okát, inkább csak örüljünk annak, ha egy-egy dán zseni filmjét felénk sodorja a forgalmazói akarat. 




Kasztner meggyilkolása

Több mint hat évtizeddel a holokauszt után még mindig fehér foltok éktelenkednek a történelem lapjain. Hogyan dolgozta fel a zsidóság azt az apokalipszist, amit a náci rémuralom jelentett? Vajon a lázadás és a megalkuvás között milyen kiskapuk nyíltak a menekülésre? Mit tettek a rendkívül szűk mozgástérre korlátozott, felelősséggel bíró vezetők, hogy megmentsék sorstársaikat? Hősök vagy kollaboránsok, a hollywoodi díszleteiktől megfosztott schindlerek kálváriája a háború után folytatódott.


Ember a magasban


„Miért?” Szegezték a kérdést Philippe Petit-nek, mikor bilincsben, rendőri kísérettel, a fölajzott média gyűrűjében távozott a World Trade Center-ből, miután az objektum ikertornyai között, egy kifeszített kötélen táncolt 412 méter magasan.






Három asszony

Divatja van ma az iráni filmeknek: okkal. Az elmúlt két évtizedben számos fesztiváldíjat söpörtek be és kialakult lelkes, bár nem túl népes közönségük is. De a Teheránba vezető út sincs márványból kikövezve, és noha a Három asszony is követi filmes elődei nyomát, nem tudja öregbíteni hírnevüket.





Berlin Calling

A német rendező, Hannes Stöhr (Berlin is in Germany, One day in Europe) egy, a kívülállók számára ismeretlen területet, a berlini partikultúrát mutatja be Berlin calling című nagyjátékfilmjében. Ehhez az elismert DJ-t, Paul Kalkbrennert hívja segítségül, aki hitelesen adja arcát a berlini éjszakához. (Április 3-án Paul Kalkbrenner a Merlinben, és a film zenei anyagát tartalmazó cd-t megnyerheted a filmhun !)



Fél(ek) a sötétben

Négy plusz egy animációs rövidfilm a félelemről, melyek bebizonyítják, hogy egy fekete-fehér animációs film is lehet olyan ijesztő, mint a legmodernebb CGI technológiával készült kaszabolós horrorok. Hat művész fekete-fehér vizuális remeklése a fantázia és a rémálmok világából a Titanic programjában.




Észak

A szűkszavú ex-síbajnok a zord északra indul, hogy találkozzon sohasem látott kisfiával. Inspiráció: Lynch Igaz története, és Sean Penntől az Út a vadonba. A garancia: a forgatókönyvet Erlend Loe (Naiv. Szuper; Doppler) jegyzi. A rendező pedig Rune Denstad Langlo (lead-képünkön).





Che - Az argentin

Ernesto „Che” Guevara a hősi halált halt argentin forradalmár igazi popsztár. Mostanában épp egy román autót reklámoz ideológiai harcostársai, Karl Marx és Fidel Castro társaságában, néhány éve pedig vezető farmergyárak pólóihoz adta barett sapkás szakállas portréját.




Román filmek

A 16. Titanic mindkét román munkája – a szakmán kívülről érkező George Dorobantu Felvonója és a versenyszekcióban szereplő A legboldogabb lány a világon Radu Judétól – a végletek filmje.






Észak

Ami az egyik oldal szempontjából szabadságharc, a másiknak: terrorizmus. A tavalyi Cannes-i Filmfesztiválon a legjobb első filmnek járó díjjal kitüntetett Éhség középpontjában a testet öltött eszme áll.  






Fehér nászéjszakák

Baltasar Kormákur nyerte a tavalyi Titanicot, Vérvonal című filmje kapta a Hullámtörők díjat, így lett idén ő a zsűrielnöke. Fehér nászéjszaka című munkája minden érdeme ellenére sem szerepelhetett tehát a fesztivál versenyprogramjában, az Északi fények címet viselő bemutató szekcióban kapott helyet. A közönség így is keblére ölelte a filmet: tavaly fődíjjal távozott, idén a közönségdíjat kapta meg az izlandi rendező filmje.


Interjúk:

Jean-Xavier de Lestrade: A másik orcádat

A Titanic Filmfesztivál vendége volt Jean-Xavier de Lestrade. Az Oscar-díjas dokumentumfilm-rendező filmjeinek központi témája a bűn. Dokumentumfilmjeiben tárgyalásokat rögzít az ítélet meghozataláig. Első játékfilmjének – A másik orcádat -- kiindulópontja épp a börtönbüntetés után az életbe visszatalálni igyekvő, szörnyű bűntettet elkövető fiatalember.


Hannes Stöhr: Berlin Calling

Ausztrália és Amerika után Budapestre is megérkezett Berlin Calling. A film főszerepét, DJ Ickarust, Paul Kalkbrenner játssza, aki valóban lemezlovas. A rendező, Hannes Stöhr, a Titanic vendége volt, mi meg jót beszélgettünk vele. 






Kormákur: Minden filmem pszichoterápia

Az idei Titanic Filmfesztivál zsűrielnöke az izlandi filmrendező Baltasar Kormákur volt. Tavaly elnyerte a fődíjat, ám ezúttal sem csak értékelni érkezett hazánkba, hanem elhozta legutóbbi munkáját, a Fehér nászéjszakát, amely Csehov Ivanov című darabja alapján készült.




egy kis szakmázás:

Fesztiváligazgatók találkozója

A Titanic Filmfesztivál szervezői a filmritkaságok bemutatása mellett fontosnak tartják, hogy olyan szakmai programoknak biztosítsanak terepet, amelyeken a magyar filmszakma aktuális kérdéseit tudják megvitatni az érintettek. Egy volt ezek közül az április 4-én megrendezett Fesztiváligazgatók találkozója az Uránia Mozi kávézójában, amelyen szinte minden fesztiválunk képviseltette magát, hogy megvitassák fesztiváljaink céljait, gondjait, hitvallását és a finanszírozási rendszer buktatóit.


És mint minden fesztiválon, itt is díjakkal ér véget minden:

A fehér nászéjszaka és az Észak nyert

A 16. Titanic Filmfesztivál Hullámtörők-díjas filmje a norvég Észak, a közönségdíjat pedig a tavalyi nyertes, idei zsűrielnök Baltasar Kormakur versenyben nem szereplő Fehér nászéjszaka című filmje nyerte el, a diákzsűri díját pedig szintén az Észak kapta.