Álmodsz, aztán meghalsz - William Irish és a film noir
William Irish bűnügyi regényeinek fekete világában nincsenek gengszterek, detektívek vagy vampok, csak emberek. A semmiből bukkannak elő és a semmibe tűnnek vissza. Titkukban Hitchcock és Truffaut is kihívást látott.
Emberünk a főcsőben -- Raymond Chandler és a film noir
Az egymással kereszteződő bűn-ösvények kiadják egy világváros rajzát. A chandleri cselekmény nem hammettesíthető. Chandler mindenekelőtt saját személyét vetítette bele detektív hőse, Marlowe tekintetébe.
Pixel noir - Film noir a számítógépen
Miközben a filmvászon gengszterei és magánkopói a panteonban ülnek, a kompjúterjátékok rosszfiúi még mindig papírmasé díszletek között ügyködnek. Vajon a számítógépes játékoknak is lehet-e Dashiell Hammettjük, Raymond Chandlerük, Patricia Highsmith-ük?
Privátbűnök, magáncsapdák - A film noir hősei
A film noir korróziója az átlagembert sem kíméli. A sziporkázó cinizmust és a mindenen túlsegítő dörzsöltséget tökélyre vivő magánnyomozók, gengszterek, ex-fegyencek csak burkoltan közvetítik azt a hétköznapi szorongást, gyakran túldimenzionált fenyegetettség-érzést, amely a noir egy másik vonulatában közvetlenül meghatározza a főhősök jellemét, motivációját és az egész film hangvételét. Kisemberek, szürke honpolgárok a romlás útján.
Sötét filmek - A film noir és a modernitás
A film noirt nemcsak váratlan fordulatok, hanem olyan logikai váltások jellemzik, amelyek már a modern filmet készítik elő. Hogy a film noir műfaj-e, stílus-e, erről nincs megállapodott filmtörténészi vélemény. Még az sem világos, hány filmről beszélünk. Egy filmográfia szerint négyszázkilencven film noir készült 1942 és 1956 között. A film noirról szóló könyvek közül azonban egyik sem hivatkozik húsznál többre.