filmhu:Hogy tetszenek az idei év filmjei?

Mark Schilling: A japán filmeket már mind láttam korábban, ugyanis én válogattam az idei japán blokkot, beleértve az Ishi Teruo-retrospektívet. Azok tetszettek nagyon, emiatt is kerültek a listára… Megnéztem már néhány mást is, de elsősorban protokolláris feladataim vannak - a japán vendégekért vagyok felelős, velük foglalkozom. Ahogy elnézem, idén a komédiák és a horrorfilmek tarolnak.

filmhu:Mennyire ad reprezentatív képet ez a válogatás a távolkeleti filmekről?

M. S.: Ez a fesztivál elég kicsi. (52 film 7 nap alatt – filmhu) Egyszerűen nem tudjuk az összes filmet bemutatni. Csak Japánból szerettem volna még legalább két filmet meghívni, ugyanis vannak nagyon jó szamurájfilmek. Az erőszakos szamurájt akartam elhozni mindenképp, de hát nem tudtam... Meg aztán van néhány ország, amit csak egy-egy film reprezentál (Fülöp-szigetek, Tajvan), ez nagyon kevés. De még így is jó, hogy van ez a fesztivál – nem annyira reprezentatív, inkább felvillant pár dolgot.

filmhu:A japán film hagyományosan erős a távol-keleti mezőnyben, ugyanakkor úgy látjuk, hogy a dél-koreai is kezdi felvenni vele a versenyt...

M. S.: Igen, ez kétségtelen. Vannak ott nagyon jó fiatal rendezők, írók. Új társaságok alakultak, és rengeteg pénz van mögöttük. Ez meg is látszik a filmeken. Inkább a kommersz film az erősségük, nem igazán a low budget, vagy a művészfilm. Úgy tíz éve kezdett érdekessé válni a koreai film. Amit hiányolok a filmekből, az a jellegzetesen koreai íz, ami szituációkban, filmnyelvi megoldásokban nyilvánulhatna meg. Ezzel szemben tele vannak hollywoodi elemekkel, nagyon érződik rajtuk a hollywodi filmgyártás hatása. Sokkal inkább, mint a japán filmeken.

filmhu:A japán film mekkora hatással van Hollywoodra?

M. S.: Ha a remake-eket hatásnak vesszük, akkor elég nagy. Autentikus filmek közül azonban Amerikába leginkább csak az animék jutnak el, azoknak viszont meg is van a maguk hatása a filmkészítésre, gondoljanak csak a Mátrixra. Emellett azonban az amerikai mainstream filmnek nagyon merev, régóta kialakult sémarendszere van, amibe a japán stílus nem nagyon fér bele. A japán film teljesen más tradíciókból jön, és ezek a tradíciók nagyon mélyen áthatják a filmeket. Igaz, hogy a technika folyamatosan megújul, de a tematika a tradíciókra épül. Vegyük például Nakata Hideo filmjét, A kört. A szellem benne nagyon tradicionális elem, az anya - gyermek kapcsolat bemutatása szintén. A film igen súlyos lélektani jelenségeket dolgoz fel, átitatva a japán kultúra mélységével. Az amerikai változat ehhez képest nagyon felszínes.

filmhu: Miért tartja fontosnak az ázsiai filmek fesztiválját itt Európában?

M. S.: Elsősorban azért, mert ez az egyetlen, amire eljövök… Az egész fesztivált próbáljuk úgy megcsinálni, hogy különbözzön a többitől, más legyen, érdekesebb. Olyan filmeket hozunk, amik Európában nem lesznek bemutatva sehol máshol. Ilyen volt az Ishi Teruo-retrospektív is, ami azért is fontos, mert amellett, hogy Ishi filmtörténeti klasszikus, a filmjei Japánon kívül ismeretlenek. Hideyama Hideyuki Out című filmjét is most vetítették először Japánon kívül. Azt akarjuk, hogy lássák ezeket az emberek és élvezzék.

filmhu:Kihez szól ez a fesztivál? A nagyközönséghez vagy inkább a szűkebb szakmához?

M. S.: Az a fontos, hogy a filmgyártásban, forgalmazásban érdekeltek eljöjjenek erre a fesztiválra. Ha Japánban odamegyek egy stúdióhoz azzal, hogy szeretném elvinni ezt és ezt a filmet egy olaszországi fesztiválra, akkor meglepődve visszakérdeznek, hogy „Igen, és ki fogja megnézni ezeket?” Meg kell mondani, hogy ilyen-olyan társaságoktól, gyártóktól, produceri irodáktól és forgalmazóktól jönnek ide, és akkor a stúdiók szívesen adják a filmeket. Moziforgalmazásra itt Európában nem sok az esély, de a video/DVD forgalmazás néhány alkotásnál valószínűnek tűnik. Ezen felül a filmkészítőknek is jó érzés eljönni a fesztiválra és megfigyelni, hogy milyen hatása van a filmjüknek egy teljesen idegen közegben. Itt van például Ishi Teruo, akihez fiatalok mennek oda, és mondják, mennyire szerették a filmjeit. Kell, hogy hívjunk vendégeket, ez egy olyan többlet, ami által a fesztivál egyre nagyobbá nőheti ki magát. Most volt ugye ez a SARS-vírus probléma, ami miatt sokan nem tudtak jönni. Ez így elég szerencsétlenül alakult, de jövőre bepótoljuk.