A beszélgetést egy vallomással indítottuk: nekünk a covid alatti bezártság egyik legviccesebb hozadéka Hajmási Péter és Göndör László Zoomon levezényelt műsora, a Karanténshow volt, ahol kollégáikkal, barátaikkal és egyéb meghívott vendégekkel beszélgettek „a nagy kontrollálatlan semmiről”. Petit a műsor hátteréről kérdeztük, és hamar eljutottunk a TÁP-hoz való csatlakozásához, ami 2013 és 2018 között volt neki a legintenzívebb időszaka. A társulattal volt, hogy minden hétfőn premiert tartottak, ezek az előadások (Minden rossz varieté, A Fekete Ádám-rejtély, Gyilkosság a Dzsurányi utcában, stb.) óriási sikerrel mentek. Szóba jött, hogy mennyire működik ez a TÁP-os humor filmen, és felidézett emlékezetes nézői reakciókat is, egy-egy elvetemült előadás alatt.

 
Csoma Gabriella és Hajmási Péter
Kép forrása: Hajmási Péter

Szociális szempontból és alkotó emberként is meghatározó időszak volt ez az életében, és bár megmaradt a kapcsolata Vajdai Vilmossal, illetve a társulattal, ma már lényegesen kevesebbet foglalkozik vele. Arról is beszélgettünk, hogy a TÁP humora vajon mennyire univerzális, hogy mennyire működne egy külföldi közönség számára, külföldi példákkal is összehasonlítottuk – Nathan Fielderrel, az angol és amerikai Hivatal, vagy a Between Two Ferns című paródia-talkshow humorával – és megállapítottuk, hogy ha New Yorkban léteznének, már a Saturday Night Live sikerét is lekörözték volna. Beszélgettünk a rossz színészet hétköznapokra tett hatásáról, és a Rossz színész című rövidfilmről is, amiben Péter Gáspárt, az operatőrt alakítja, és amit a 2010-es évek legjobb rövidfilmjének választottunk.

Hajmási Péter a BKF (a Metropolitan Egyetem régi nevén) operatőr szakán végzett, de rá kellett jönnie, hogy operatőrnek nem elég komoly ember, ezért fordult a rendezés felé, és jelentkezett Gothár Péter SZFE-es rendező osztályába. Gabriella a Képzőművészeti Egyetemen végzett látványtervező szakon, a saját élményein alapuló Világvége az első jegyzett forgatókönyve. Mesélt nekünk a külföldi munkáiról, a Lee és a Maria című filmekben való feladatairól, és felidézte nekünk azt a napot is, amikor a Lee forgatásán, a helyszíntől két sarokkal feljebb tanártüntetések zajlottak, aminek nem lehetett a hangjait kiszűrni a setből. „Nem tudták a producerek, hogy lángokban a fél ország.” Szóba kerültek színházi munkái, Göndör László Nagymamával álmodtam vagy Kizlinger Lilla Mit csináljak, hogy jobban érezd magad? című darabjai, utóbbi a panellét megteremtése kapcsán a Világvégével is kapcsolatba hozható.


A Világvége stábfotója
Kép forrása: Hajmási Péter

A Világvége egy rendkívül erős és érzékeny női történet, csodálkoznak is az emberek, amikor meglátják, hogy férfi van feltüntetve rendezőként. Pedig a történet Gabriella sajátja, az édesanyjával való nagyon hasonló alapokra épülő kapcsolatáról, a köztük lévő sajátos érzelmi kötődésről és feszültségről szól. Anyát és lányát Pelsőczy Réka és Tóth Zsófi keltik életre, utóbbi el is nyerte a legjobb színésznőnek járó díjat a fesztiválon, míg a film a Magyar Játékfilmrendezők Egyesületének fődíját kapta meg.

A két színésznő között lévő kapcsolat régre nyúlik vissza, a filmben látott törékeny viszony részben ennek is köszönhetően ilyen elképesztően hiteles. Gabriella az írás folyamatáról mesélt, a személyességről, Péter bevonásáról és annak a nehézségéről, hogy nem akarta egyik szereplőt sem negatív színben feltüntetni, mindkét karakternek meg akarta mutatni a saját igazát. Ebben sokat segített Péter objektív külső szemszöge, ami az írás és a forgatás folyamatát is megsegítette. Kíváncsiak voltunk, mennyire kereste saját magát és az anyját a színészekben, és hogy a saját édesanyja mit szólt ehhez az egész projekthez. Kiderült, hogy még egy mondatot kölcsönöztek is tőle Pelsőczy Réka egyik nagy monológjához.


Tóth Zsófia (b) és Pelsőczy Réka a Világvége című filmben

Meséltek a filmben látható panellakás megszerzéséről, az apróságokról, amiktől élettel teli lett a tér, a nulla pénzből zajló forgatás nehézségeiről és szabadságáról, és hogy milyen egész jeleneteket vettek fel pluszban, ami végül kikerült a végső változatból. Technikai háttérről, a kitartott képekről és a lassú zoomok hatásáról beszélgettünk, és azokról a döntésekről, amik nem tudatosan kerültek bele, de utólag sokat hozzátettek a film atmoszférájához. A Világvége most fesztiválkörútra indul, de a történetet még nem akarják elengedni, jelenleg is dolgoznak a nagyjátékfilmes formáján, amibe már újabb szereplőket, például a testvér alakját is beemelik majd.

A teljes beszélgetés a lenti lejátszóra kattintva és a népszerű podcast alkalmazásokon keresztül hallgatható, a korábbi adások Spotify-on és az Apple Podcast oldalán is elérhetők. A beszélgetés elején és végén Sisi és Hundred Sins Anya mondd meg című száma hallható, ami a Világvégében is felcsendül, és ami az adásban is szóba kerül.

 

 

Címlapfotó: Pozsonyi Janka