Angyaltrombita: félfás szárú, csüngő virágú, szubtrópusi származású cserje vagy fa. Nagy, ovális, fogazott szélű levelei szórt állásúak, nevüket nagy, trombita alakú virágaikról kapták. A virágok leginkább éjjel illatoznak, beporzásukat éjszakai lepkék végzik. Dél-Amerika pszichotróp növényei közé tartozik. A központi idegrendszerre hat, hallucinogén hatású. Fogyasztása nagyobb dózisban amnéziát, halált okozhat.

A falusi kertek kedvelt, látványos, narancsos virágú növényének mérgező tulajdonságáról a védett házban élő Anna (Kurta Niké) valószínűleg azért tud, mert szerves kémiát tanul, a diplomájára készül. A lány múltjáról és családi hátteréről a pilotból keveset tudunk meg, annál többet a Jázminhoz (a sorozat nagy felfedezettje, Baranyi Emma) fűződő ambivalens kapcsolatáról: a két nő egyszerre kapaszkodik össze, és a kettőjük közötti különbségekből, valamint a védett ház zárt világának feszült hangulatából adódóan egymás ellen is feszül.

Az ő traumatizált, szétesett lelkiállapotukat az első részt bevezető álomképsor festi meg. Madárdal, majd kabóca ciripelése, mely a védett ház kontextusában rögtön fenyegetően hat, hiszen a hím kabócák azért ciripelnek, mert ezzel próbálják felhívni magukra a nőstények figyelmét. Anna egy kopár szobában ébred, ahol a matrac lebeg alatta. De lebeg a szoba másik végében a cserepes anyósnyelv is, az ágymatrac virágai vörösre változnak, mintha vér szivárogna belőlük. A matracból már folyik a vér, egy kakadu károg: „vadhajtás”, a távolban csecsemő sír, Annát pedig a folyosón Papi, a strici várja fojtogató kezeivel. Az egyszerre finom szálakból szőtt és sokrétű, de végül nagyon is egyértelmű álomszekvencia direkten kimondja, mi elől is menekül a lány.

Már az álmon túl, a hétköznapok valóságában Anna fején virágkoszorú, a kezében férfias, erős lánc, rajta bicska lóg. Az álmodozó Jázmin gyönyörű rajzot készít szerelméről, Laciról, akinek a feje felett a képen fecskék köröznek, és akiről hiába tudja, hogy kihasználta és nem fog megjavulni, mégis a bűvöletében él, és ez azonnal ismét magával ragadja, mikor később újra találkoznak. A két lány tűz és víz: a szőke, fehér bőrű Anna erős, dühös, ingerült, a sötét hajú, bőrű Jázmin pedig finom, kedves, ártatlan, szinte még gyerek, holott már felnőttként kell küzdenie nála is fiatalabb húgáért.

A sorozat expozíciójában Anna és Jázmin komplex viszonyáról, valamint az azt egyengető, mellettük segítő szerepet vállaló Niki kapcsolatáról értesülünk. Az első jelenetek döccenései elsősorban a színészi játék bizonytalanságának köszönhetőek, ezt a Nikit alakító Láng Annamária ellensúlyozza, aki egy-egy apró gesztussal képes kifejezni karaktere házban betöltött vezető szerepét, mély empátiáját és a hivatása gyakorlásához elengedhetetlen távolságtartást, mellyel nyilván meggyűlik a baja.



Ez a figura Schwechtje Mihály Védelem alatt című dokumentumfilmjéből is ismerős lehet, ahol a lányokat támogató Renáta szintén egyszerre töltötte be a gondoskodó anya szerepét és szólaltatta meg a józan ész hangját a kallódó lányok életében, miközben küzdött saját feladatköre határaival is. Láng mindezt most néhány rövid jeleneten keresztül érzékelteti, miközben a dialógusok kezdeti egyenetlenségein, túlzottan magyarázó jellegén fennakadva az a kérdés is felmerül bennünk, az átlag néző számára ismert-e, hogy mi egy védett ház feladata, a lányok hogyan kerültek olyan helyzetbe, hogy a szociális munkások által működtetett intézmény falai között egyszerre szorulnak védelemre korábbi támadóikkal szemben, és ápolásra, hogy traumáikat feldolgozzák és új életet kezdhessenek.

Ám mire ezek a kérdések megfogalmazódnának, már megjelenik a pilot negyedik karizmatikus női szereplője, a Jázmin ügyét szívén viselő, mégis ellentmondásosnak, talán rejtélyesnek is tűnő nyomozó (Berki Szofi), aki a lány húgának, Bellának eltűnéséről tájékoztatja a lányt. Az érezhetően a nézőnek szánt kiszólásokból megtudjuk, hogy a lány még csak 15 éves, és később arra is fény derül, ugyanannak a Papinak (Znamenák István) adták el, akitől korábban Jázmin is megszökött.

És itt indul el az akció, amely aztán valóban meggyőző erővel bír: a két lány villámgyorsan meglép a házból, hogy egy viharsarki tanyára érkezve, Jázmin alkoholtól dadogó, mélyszegénységben élő apjának (Megyeri Zoltán) házában kezdjenek el kutatni Bella után. Az első rész, bár valóban dinamikusabbra vált, itt sem spórolja le azt a fontos nüanszot, milyen érzés a védett ház falainak biztonságából kilépni abba a külvilágba, ahol a tapasztalt nyomozó és a szociális munkás egybehangzó véleménye szerint a lányokra szó szerint a halál vár.


Jázmin otthonában meg is jelenik a bántalmazó Laci (Márfi Márk) és Kíra (Kövesi Csenge), akikről azonnal el is hisszük, hogy bárki életét gondolkozás nélkül képesek elvenni. Mindkét szereplő hátborzongató példáját nyújtja annak, hogyan lesz egy karakter műfajilag és szociológiailag egyszerre hiteles, itt már a dialógusok is a helyükön vannak, és ugyan elsőre távol tartotta az epizód a rape and revenge motivációját, Laci és Kíra tenyérbemászó aljassága, kiszámíthatatlansága egy szempillantás alatt átélhetővé teszi és indokolja a Jázminban mélyen ott mocorgó, váratlanul feltörő bosszúszomjat.

Annát az epizód elején a házban figyelmeztetik, vegye le a fejéről a virágkoszorút, nehogy elkábuljon tőle. A két lány valóban úgy jelenik meg az epizódban, mint egy-egy egyszerre pompás, ártatlan, sebzett, de akár alattomos bosszúra is képes, egzotikus virág. De amikor kizsákmányolóik nyomába erednek, Anna a maga kézzelfogható valójában is beveti a kertben leszakított, csábos növényt, hogy megvédje magukat. A pilot egyszerre képes felsorakoztatni erőteljes hatáskeltő elemeket és lírai, többértelmű motívumokat, így még azt az ígéretet is magában rejti, hogy a kerek zsánertörténet egy, a tévés kereteken is túlmutató, nagyszabású vízióval párosulhat.

Izgalmas, magával ragadó sorozatkezdés az Angyaltrombitáké, melyben – bár számos karakter vár még kibontásra –, sok múlik a színészi alakításokon. Az indulás mindenképpen ígéretes, bárcsak kibomolhatna belőle egy valóban álomszerű és idegtépő hajsza a lányok megmentéséért és egy édes, mindenki számára feloldozást hozó igazságtétel.

Arról még nem született döntés, hogy az RTL leforgatja-e az Angyaltrombiták teljes első évadát. A pilot elérhető az RTL+-on.