Mindennek az alapja a hihetetlen elkötelezettség és megszállottság. Anélkül nem megy” – mondja Zákonyi S. Tamás az akadémia rendezőasszisztensi képzéséhez kapcsolódóan, de szólhatna ez a mondat a Mystic Academy bármely képzéséről. Mik is ezek a hiányszakmák? Az októberben induló, friss tanfolyamok a Nemzeti Filmintézet által támogatott berendező-, illetve az önköltséges rendezőasszisztensképzés, folyamatban lévő programjaik pedig a rendezőasszisztens, a transzport koordinátor, a produkciós pénzügyes, a produkciós koordinátor és a fegyvertechnikusi képzés.

A Mystic Academy alapítója, Eszlári Beáta Balázs Béla-díjas vágó, valamint munkatársa, Dr. Markó Judit gyártásvezető, producer oktatóikkal – mások mellett Rozgonyi Ádám filmrendezővel, Tóth András executive producerrel, Valkony Zsolt gyártásvezetővel, Kulcsár Tamás rendezővel, Einhorn Zsuzsa berendezővel, Gonda Zsolt fegyvermesterrel – együtt a filmes szakma széles spektrumában szerzett tapasztalat birtokában indítják el képzéseiket. Tudásukat és tapasztalataikat az új, felnövekvő filmes generációnak szeretnék átadni. 

Eszlári Beáta filmes családból származik, édesapja, Eszlári Pál tizenkilenc éven át, a nyolcvanas évekig a Filmgyárban dolgozott. „A gimnáziumi években minden nyáron, mint diák dolgoztam sminkeseknél, vágóknál, irodában, mindenhol, ekkor tetszett meg nekem a vágás, így kerültem végül a televízióhoz, ahol közel harminc évig dolgoztam filmekben,  tévéjátékokban. Így elég jól ismertem már a filmes szakmát, amikor az iskola létrejött.” De nem csak Eszlári Beáta indulásakor, a mai napig elsősorban azok a pályakezdők tudnak filmes munkákat megszerezni, akik valamilyen kapcsolattal rendelkeznek, ebben is segítséget nyújtanak a Mystic Academy programjai: „Az emberek általában úgy kezdenek el ebben a szakmában dolgozni, hogy a családjukon belül valaki már ott van. Mi azt szeretnénk elérni ezekkel a képzésekkel, hogy az utcáról is be lehessen kerülni a filmszakmába” ­– mondja az alapító.

Az akadémia először 2017-ben nyerte el a Magyar Nemzeti Filmalap támogatását, ennek segítségével rögtön három filmszakmai képzést is megvalósítottak. Kínálatukban az évek során olyan szakok szerepeltek, mint a jelmezkivitelező, a vágóasszisztensi és az utómunka koordinátori képzés. Ma a támogatásukat a Nemzeti Filmintézettől kapják, mely a filmipari szereplőkkel egyeztetve, a piaci igények alapján hirdeti meg a képzési pályázatait, azzal a céllal, hogy a hiányszakmák felé terelje a fiatalokat – egyrészt a szakemberhiány enyhítésére, másrészt a pályakezdőknek belépési pontot mutatva.

A Nemzeti Filmintézet támogatásával indult el a Mystic Academy korábbi produkciós pénzügyes, utómunka hangasszisztensi és filmgyártási fegyvertechnikus oktatása is, és ahogyan Eszlári elmondta „ez a támogatás egyrészt abban segít, hogy kedvezőbb tandíjakat tudjunk kérni. Másrészt, a képzésekben résztvevők a tanfolyam megkezdésekor igazolást kapnak a részvételről, ezzel regisztrálhatnak a filmesgyakornok.hu weboldalon, és ezzel a regisztrációval forgatásokon, gyakornokként helyezkedhetnek el, tehát bejutnak a produkciókhoz.” 

Eszlári elmondta azt is, hogy szemben más iskolákkal ők nem felső szinten oktatnak, nem képeznek rendezőket, gyártásvezetőket, producereket, mint például az SZFE, hanem kifejezetten olyan szakmákat tanítanak, amelyek a többi nagy iskola kínálatából hiányoznak. „Hosszú utazás, míg végül valaki meg tud gyökeresedni ebben a szakmában. Sok múlik rajta is, sok múlik rajtunk és az iskola tanárain is. Ez egy nagyon nehéz szakma. Kívülről úgy néz ki, hogy szuper jó és szórakoztató, de valójában sokszor tizenkét órákat  kell dolgozni. Keményen helyt kell állni. De aki egyszer belekóstol, az szerelmese marad a szakmának” – tette hozzá.

Az akadémia képzési programjai közül most hármat mutatunk be részletesebben, a többi szakról erre a linkre kattintva lehet tájékozódni.

Fejben van a diszpó, fejben vannak a snittek: ezt csinálja a rendezőasszisztens

A forgatáson a rendező közvetlen munkatársaként jelen lévő rendezőasszisztens „az idő embereként abban segít, hogy minél jobban bele tudjanak férni egy forgatási napba” – mondja Kis Hajni rendező. Legfontosabb ismérve az alázat, a tolerancia, a higgadtság és a józan jelenlét. A produkció gyártásának előkészítése során feldolgozza a forgatókönyvet, összeállítja a részlegek igénylistáját (diszpóskönyv), és ezek alapján elkészíti a gyártási tervet.  

 

A rendezőasszisztensnek a másodasszisztens, illetve nagyobb költségvetésű filmek esetében a harmadasszisztens segíti a munkáját. Folyamatosan nyomon követi, hogy a forgatás során a rendező utasításainak, és a gyártási tervnek megfelelően haladjanak a munkálatok. A gyártási terv alapján összeállítja a napi forgatási munkatervet (call sheet), amely többek között meghatározza a részlegek, színészek pontos napi feladatát, beleértve a forgatandó jeleneteket, és az azokhoz szükséges felkészülés menetrendjét. A gyártási helyszíneken azért felelnek, hogy minden és mindenki időben forgatásra készen álljon és a helyén legyen. 

 

Berendező, beszerző (buyer), swing, standby kellékes 

A berendező a díszlettervező közvetlen munkatársa, az ő utasításai szerint berendezi a díszletet, azaz elhelyez benne minden tárgyat, ami szükséges az adott jelenet felvételéhez. A berendezőnek mélyrehatóan kell ismernie az egyes korok, stílusok jellegzetességeit, divatját, tárgykultúráját. Feladatai közé tartozik a film előkészítése során a szükséges kellékek beszerzésének (buyer) és a helyszínek berendezésének irányítása (swing), a forgatás helyszínén a kellékek karbantartása, felügyelete (standby kellékes). A Mystic Academy képzésének célja a közös alapok elsajátítása és a három pozíció különbözőségeinek megmutatása. 

 

Több mint adminisztrátor: a produkciós koordinátor

„Egy koordinátor olyan stábtag, aki létfontosságú eleme a gyártási csapatnak és jóval az előkészítés előtt már bekapcsolódik a munkába” – mondja ­Pozsár Szandra line producer. Ő gondoskodik arról, hogy a részlegek mindig a legfrissebb forgatókönyvből, diszpókönyvből és gyártási tervekből dolgozzanak, nyilvántartásokat készít és vezet a produkció szerződéseiről, a munkatársak túlóráiról. Nagyon sok adminisztratív feladattal jár ez a munkakör, így a jó produkciós koordinátor legfontosabb ismérve a precizitás – kicsit gyártási ember, kicsit asszisztens és kicsit néha pénzügyi munkatárs.

 

Kiküldi a stábtagoknak a forgatókönyvet, az aktuális gyártási tervet, meetingeket szervez, memót ír, a transzport részleggel kommunikál, vízumokat intéz, az ID-kat gyűjti be, a biztosításokat intézi, de koordinálja az információáramlást a stábtagok, részlegvezetők között is. A gyártáson belül a felvételvezetővel, a produkciós asszisztenssel dolgozik együtt, kapcsolata van a könyvelés felé. 0-24 dolgozik, bármikor megcsörrenhet a telefonja egy megoldandó helyzet miatt, de cserébe rengeteg sikerélményt szerezhet: „Egy kedvezményt kialkudni, egy jó szállást lefoglalni, ezek mind sikerélmények, és viszik előre az embert” – mondja Major Lajos produkciós koordinátor. 

Címlapkép: Mystic Aacdemy Facebook