Egy férfiról, aki autószerelő lett, mert így hozta az élet. Aztán ez a férfi megpróbálja úgy intézni, hogy ez így is maradjon, de másképp hozza az élet.
Mióta és miért foglalkoztat ez a téma?
2015 decemberében napvilágot látott egy hír, hogy az adóhivatal megbírságolta a Mikulást. Akkor még nem tudtam, hogy film lesz belőle. Egyszerűen csak beégett. Aztán elkezdtem felfejteni, hogy mi ez az egész. Megpróbáltam megérteni, mit jelenthet, és miért nem hagy nyugton.
Milyen műfajban gondolkodsz és milyen vizuális világot képzelsz el a filmhez?
Film noirban. Neo-noir. Hosszú utazás van mögöttünk, aminek során folyamatosan alakult és érlelődött bennem az anyag. Hitchcocktól indulva Raymond Chandleren át egészen James M. Cain-ig. Innen aztán minden szétágazott. Az egyik út a Coen-testvéreken keresztül vezetett, egy másik az egzisztencialista irodalmon át (Camus, Sartre) az abszurdig, miközben végig a noir körül keringtünk.
Filmmel, irodalommal és filozófiával foglalkoztunk, miközben folyamatosan a kedvenc filmjeim jöttek szembe. Nagyon élveztem.
Dudás Balázs
Mennyire látod magad előtt a kész anyagot, és mekkora szabadságot hagysz a változtatásnak?
Szerencsére a film noir egy olyan stilárisan meghatározó köntöst kölcsönöz a történetnek, amelyet az alaphangulatot fenntartva nagyon izgalmasan át lehet szabni egy karácsonyi hófödte kisváros adottságainak megfelelően. Most egy elég éles képet látok, aztán majd jönnek a realitások, és valószínűleg sok mindent újra kell hangolni, hiszen a büdzsé limitált. Szerencsére az anyag szíve megvan, szóval öröm lenne eljátszani vele.
Az elmúlt egy-másfél év eseményei hatással voltak bármennyire a filmtervedre vagy az írás folyamatára?
Kapóra jött az izoláltság, és a magány. A főhős egy modern ember. Az elmúlt időszak körülményei közelebb hoztak hozzám valamit abból, amiben ez a magának való figura létezik. Ha egyszer film lesz mindebből, azt hiszem sokaknak ismerős lesz az érzés.
Kapcsolódik a tervhez valamelyik korábbi munkád?
Kapásból rávágnám erre, hogy NEM. De aztán megállok, elgondolkozok, és inkább azt mondom, lehet. Nem vagyok ennyire önelemző típus.
Milyen csapattal jelentkeztél az Inkubátorba?
A forgatókönyvet Villányi Dani barátommal írtuk. Egyelőre ennyi a fix. Forgatókönyvírás volt a feladat, és mi az utóbbi időben ezzel voltunk elfoglalva. Fejben leforgattam egy teljes filmet. Marha jó volt. Ami meg most jön, hát… ez van.
Dudás Balázs 2015-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, Gothár Péter osztályában. Harmadik alkalommal vesz részt az Inkubátor Programban. Welcome és Két csík című rövidfilmjei nemrég online elérhetőek lettek, ebből az alkalomból beszélgettünk egyet Balázzsal.
Az Inkubátoros rendezőket bemutató sorozatunk folytatódik, a korábbi interjúk itt olvashatóak:
Breier Ádám: Lefkovicsék gyászolnak
Nagy Borbála: Nincs itt semmi látnivaló
Hevér Dániel: Valami madarak
Holtai Gábor: Itt érzem magam otthon
Podhradská Lea: Apám lánya
Szabó Szonja: Flóra
Tóth Gergely: Riviéra
Szeleczki Rozália: Cicavízió
Sós Bálint Dániel: Minden rendben