Budapest, Dunapart, 1945. Salamon András fekete-fehér ötpercese, a Meséld el… a nyilas éra idején játszódó eseményeknek állít megrázó emléket. A karszalagos karhatalom kíséretében több százan vonulnak feltett kézzel a vízpartra, ahol ruháik és értékeik levetése után a tarkólövés várja őket.. Egy fiatal nő lehajol kislányához, és súg neki valamit, és hamarosan látjuk, ahogy a kislány előrefut a levetett cipők és gazdáik között, s a parton állókkal végző sortűz közepette eltűnik a vízben. Golyók záporoznak a vízre, miközben hullákat kerülget, végül kijut a túlpartra. Majd az utcán haladó, harisnyás lábacskákat látjuk, ahogy a változó történelmi díszletben átkopognak a századon, egészen a máig. A nénivé öregedett kislányt az utcán neonácik inzultálják, felidézve mindazt, amit kislányként átélt. A téma gúzsba köt és elnémít. Nem vagyunk képesek tanulni a történelem leckéiből?
Az illegális bunyóra készülő Feri
Süti |
A Defektben Réthelyi András mesél el egy kiugrási kísérletet az aranykalitkából. A jómódú család agyonbiztosított lánykája, Oxana aznap dobbant otthonról, amikor apu barátja „elintézi” neki a közgáz felvételit. A percre beosztott élet kevéssé fekszik, úgyhogy az éjszakai buliból nem tér haza, hanem újdonsült szerelméhez és barátaihoz egy lerobbant gyárépületbe költözik. A pénz hamar elfogy, a kurvasor közel van, jön a próbakör. Csakhogy büntetlenül nem állhat ki senki saját zsebre dolgozni. A lány csakhamar egy telefonfülkében tárcsáz remegő kézzel. Van más esély, mint a hazatérés? A Realistic Crew zenéjére izgalmas mai történet bomlik ki 25 percben jó párbeszédekkel, jól instruált szereplőkkel, szépen komponált képekkel és a videótechnika az első osztályú alapanyagnak köszönhetően teljesen észrevehetetlen.
Szakadás a címe Perrin György 12 perces alkotásának, amely tarkovszkiji hangulatával és grandiózus zenei aláfestésével nagyjátékfilmes potenciált hordoz magában. A kisvárosi hajnalban egy nőt kisfia szeme láttára megerőszakol a férje, majd felsejlik a múlt, egy végzetes autóbaleset emléke, s a nő dönt. Erőteljes hangulat, az emberi hang szinte teljes hiánya és egy-két igen szép vágás jellemzi a filmet, a narratív szál azonban kissé egyenetlen, jól kidolgozott forgatókönyvet kíván hozzá az ember.
Háromfős társasjáték
Hanna |
Kiss Rudolf Péter az illegális bunyóra készülő Feri történetét meséli el, akinek felsorakozik az öltözőben élete összes szereplője az első meccs előtt, amely lehet, hogy egyben az utolsó? A kisfilm 19 perce alatt az edző és segédje, a szponzor, a volt barátnő, és még az apa és új családja is beköszön az öltözőbe, hogy felfessék egy induló karrier tragikus nyitányát. A volt barátnő figurája kissé életidegen és túl harsány, a Süti erős pillanatai Csuja Imrének, Trócsányi Gergőnek és Gáspár Tibornak köszönhetőek.
Megint az irodalmi alapanyag bizonyult a legerősebbnek. Karinthy Frigyes írásából készült a Hanna, Lakos Nóra filmje, melyben egy férfi reménytelenül vágyakozik arra a nőre, aki már az övé. Egy régi jó barát felbukkanása az ürügy, hogy betekintsünk a kapcsolatba. Tilo Werner, Érsek-Obádovics Mercédesz és Katona László élvezetes kamarajátéka háromfős társasjáték karinthyasan, 17 percben.