Budapest, Dunapart, 1945. Salamon András fekete-fehér ötpercese, a Meséld el… a nyilas éra idején játszódó eseményeknek állít megrázó emléket. A karszalagos karhatalom kíséretében több százan vonulnak feltett kézzel a vízpartra, ahol ruháik és értékeik levetése után a tarkólövés várja őket.. Egy fiatal nő lehajol kislányához, és súg neki valamit, és hamarosan látjuk, ahogy a kislány előrefut a levetett cipők és gazdáik között, s a parton állókkal végző sortűz közepette eltűnik a vízben. Golyók záporoznak a vízre, miközben hullákat kerülget, végül kijut a túlpartra. Majd az utcán haladó, harisnyás lábacskákat látjuk, ahogy a változó történelmi díszletben átkopognak a századon, egészen a máig. A nénivé öregedett kislányt az utcán neonácik inzultálják, felidézve mindazt, amit kislányként átélt. A téma gúzsba köt és elnémít. Nem vagyunk képesek tanulni a történelem leckéiből?

Az illegális bunyóra készülő Feri
Süti

A Defektben Réthelyi András mesél el egy kiugrási kísérletet az aranykalitkából. A jómódú család agyonbiztosított lánykája, Oxana aznap dobbant otthonról, amikor apu barátja „elintézi” neki a közgáz felvételit. A percre beosztott élet kevéssé fekszik, úgyhogy az éjszakai buliból nem tér haza, hanem újdonsült szerelméhez és barátaihoz egy lerobbant gyárépületbe költözik. A pénz hamar elfogy, a kurvasor közel van, jön a próbakör. Csakhogy büntetlenül nem állhat ki senki saját zsebre dolgozni. A lány csakhamar egy telefonfülkében tárcsáz remegő kézzel. Van más esély, mint a hazatérés? A Realistic Crew zenéjére izgalmas mai történet bomlik ki 25 percben jó párbeszédekkel, jól instruált szereplőkkel, szépen komponált képekkel és a videótechnika az első osztályú alapanyagnak köszönhetően teljesen észrevehetetlen.

Szakadás a címe Perrin György 12 perces alkotásának, amely tarkovszkiji hangulatával és grandiózus zenei aláfestésével nagyjátékfilmes potenciált hordoz magában. A kisvárosi hajnalban egy nőt kisfia szeme láttára megerőszakol a férje, majd felsejlik a múlt, egy végzetes autóbaleset emléke, s a nő dönt. Erőteljes hangulat, az emberi hang szinte teljes hiánya és egy-két igen szép vágás jellemzi a filmet, a narratív szál azonban kissé egyenetlen, jól kidolgozott forgatókönyvet kíván hozzá az ember.

Háromfős társasjáték
Hanna

Kiss Rudolf Péter az illegális bunyóra készülő Feri történetét meséli el, akinek felsorakozik az öltözőben élete összes szereplője az első meccs előtt, amely lehet, hogy egyben az utolsó? A kisfilm 19 perce alatt az edző és segédje, a szponzor, a volt barátnő, és még az apa és új családja is beköszön az öltözőbe, hogy felfessék egy induló karrier tragikus nyitányát. A volt barátnő figurája kissé életidegen és túl harsány, a Süti erős pillanatai Csuja Imrének, Trócsányi Gergőnek és Gáspár Tibornak köszönhetőek.

Megint az irodalmi alapanyag bizonyult a legerősebbnek. Karinthy Frigyes írásából készült a Hanna, Lakos Nóra filmje, melyben egy férfi reménytelenül vágyakozik arra a nőre, aki már az övé. Egy régi jó barát felbukkanása az ürügy, hogy betekintsünk a kapcsolatba. Tilo Werner, Érsek-Obádovics Mercédesz és Katona László élvezetes kamarajátéka háromfős társasjáték karinthyasan, 17 percben.