Filmhu: Nemrég a világ 12-legjelentősebb animációs fesztiválja közé választották a KAFF-ot. Ön szerint minek köszönhető ez?
Mikulás Ferenc: 1985-ben rendeztük meg először a fesztivált, eleinte háromévente, később kétévente. A kezdetektől vetítettünk külföldi filmeket, később pedig elindítottuk a nemzetközi játékfilm verenyt. Az évek során egyre több partnerfesztiválunk lett, ennek köszönhetően elterjedt a KAFF híre a világban. Valamint négy évig voltam tagja az ASIFA (Association Internationale du Film d'Animation) igazgatótanácsának. Valószínűleg részben ezeknek, részben a Kecskemétfilm nemzetközi tevékenységeinek, a koprodukcióknak és a sikeres fesztiválszerepléseknek köszönhető az, hogy bekerültünk a világ 12 legjelentősebb animációs fesztiválja közé.
Bekerültünk a világ 12 legjelentősebb animációs fesztiválja közé
(Bertóti Attila: Ariadne - a magyar versenyprogramból)
Filmhu:
Kilencedik alkalommal rendezik meg a Kecskeméti Animációs Filmfesztivált, és immár hatodszorra versenyeznek nemzetközi egészestés animációk is. A nemzetközi programba kizárólag nevezés útján kerülnek be filmek, vagy meg is hívnak alkotásokat?
M.F.: Kizárólag nevezéses fesztivál vagyunk, ez persze nem jelenti azt, hogy ne kérném meg a kollégáimat, hívják fel egy-egy alkotó figyelmét a fesztiválra, ha látok valahol egy izgalmas alkotást. Az idei évben például egy német filmet (Kleiner Dodo) favorizáltam, azt gondoltam, jó lenne a KAFF versenyprogramjába, de az előzsűri kiszavazta, így az információs programban vetítjük.
Filmhu:
A Fél(ek) a sötétben című francia szkeccs-animációt a közönség szerencsésebbik fele már láthatta a Titanicon. A többi versenyfilmnek ez lesz a hazai premierje?
M.F.: Igen, tudtommal a négy további versenyfilmnek nálunk lesz a magyarországi premierje, és sajnos arról sincs értesülésem, hogy bármelyiknek lenne már forgalmazója idehaza.
Filmhu:A KAFF-ot nemcsak animációs fesztiválként, de összművészeti fesztiválként is aposztrofálják. Kiemelne néhányat a rengeteg program közül, amelyeket különösen fontosnak tart?
M.F.: Nagyon fontosnak tartom kiemelni a szakmai workshopokon készült filmösszeállításokat, amelyek a világ számos táján gyerekeknek tartott műhelymunkák eredményeit mutatják be Portugáliától Japánig. Szakmai szempontból jelentős még, hogy a fesztiválra látogat Clare Kitson, a Channel4 egykori szerkesztője, aki a csatorna műsorstruktúrájáról tart majd előadást, és bemutatja legújabb könyvét is. A Cartoon elnökét, Marc Vandeweyer-t is vendégül látjuk a fesztivál ideje alatt, ő egy rendkívül hasznos és informatív előadást fog tartani nemzetközi szervezete, a Cartoon projektjeiről. Velük távlati terveink is vannak, szeretnénk ugyanis, hogy Magyarország adjon helyet a következő nemzetközi szakmai fórumnak.
A négy további versenyfilmnek nálunk lesz a magyarországi premierje (Tomm Moore: Kells titka) |
A közönség érdeklődésére a versenyfilmeken túl valószínűleg a Erotika az animációban című program tart majd leginkább számot - mai szemmel megmosolyogtató, hogy mit 'takart' néhány évtizede az erotikus film fogalma. Talán a legizgalmasabb program az Oscar-díjas filmek vetítése, amelynek keretében 31 Oscar-szoborral jutalmazott animációt, mintegy hét órányi filmtermést vetítünk majd le. Ez egyrészt azért izgalmas, mert sem külföldön, sem Magyarországon nem találkoztam még ilyen összeállítással, másrészt pedig azért, mert nagyon érdekes a filmeken keresztül nyomon követni, hogy hogyan változott a formanyelv, az ízlés, miképp módosult a művészi érték fogalma.
A vetítéseken kívül lesznek kiállítások, Gémes József grafikáit mutatjuk be, illetve lesz graffiti kiállítás, és egy film születését is nyomon követhetik az érdeklődők, a Hazudós egér című Lázár Ervin adaptáció háttereinek tárlatán. Öt helyszínen zajlanak majd a programok, kiegészülve a Kecskeméti Bor-és Pálinkafesztivállal, amely szintén a KAFF hetében lesz - ezzel a főtér gyakorlatilag egy hatalmas kerthelyiséggé alakul majd át. Sok jó koncertet is tettünk a programba, a Kaláka, a Csík zenekar és a Kormorán fellépésén túl egy exkluzív előadás keretében Czakó Ferenc homokanimációs show-jára muzsikál majd a Kecskeméti Szimfonikus Zenekar, a város főterén.
Filmhu: Egy fiatalokból álló kecskeméti civil szervezet és a MOME hallgatói is tevékenykednek a fesztivál ideje alatt. Hogyan születtek ezek az együttműködések?
M.F.: Harmadik éve működünk együtt az egyetemmel, úgy gondolom, hogy nagyon fontos a kapcsolat az új generációkkal, az utánpótlással. Korábban szerveztünk posztgraduális képzést az egyetemen végzett animátoroknak, idén pedig ismét felvetettem azt az ötletet, hogy vizsgamunka gyanánt készítsenek spotot a fesztivál számára, amit örömmel fogadtak az intézmény vezetői. Az a fajta dramaturgiai sűrítés, amely ennél a műfajnál elengedhetetlen, nagyon izgalmas feladat. A Városi Kulturális Mozgalommal is hasonló okokból vettük fel a kapcsolatot, jót tesz a vérfrissítés, és fontos a nyitás a fiatalabb generációk felé. A Szaft-on kívül - amely fiatal amatőrfilmesek találkozóját takarja -, a Városi Moziban számos egyéb programot, koncertet szervez az egyesület, a fesztivál ideje alatt.
Úgy gondolom, hogy nagyon fontos a kapcsolat az új generációkkal
(2009-ben végzős MOME hallgatók közös filmje, a Lépcsőház)
Filmhu:
Összesen négy zsűri tevékenykedik majd a fesztiválon, köztük két nemzetközi testület, amelyek egyikében a filmes szakemberek mellett egy építész is helyet kap. Milyen szempontok alapján választják ki a zsűritagokat?
M.F.: Meggyőződésem, hogy a belterjesség nagyon káros dolog, ezért a fesztivál kezdeteitől nemzetközi tagokból áll a zsűri, amelynek tagjait szigorúan szakmai szempontok alapján választjuk ki. Mondhatom, hogy jól ismerem az animációs szakmát, így évről-évre azon tagjait hívom meg a zsűribe, akiket szakmai kvalitásaik alapján erre alkalmasnak ítélek, és azt gondolom, hogy tudnak együtt dolgozni. A zsűriben kezdetektől van egy kecskeméti értelmiségi 'civil', hiszen nagyon fontos nekünk Kecskemét, és az, hogy a város magáénak érezze a fesztivált. Volt már az ítészek közt költő, művészettörténész, zenész - idén egy építészre, Dr. Farkas Gáborra esett a választás.
A fesztiválon részt vesz még az Országos Diákzsűri küldöttsége, valamint egy hetven tagú, a helyi általános és középiskolákból delegált gyerekzsűri. Miután számos gyereksorozat készült és készül a mai napig a Kecskemétfilm Kft. stúdiójában, különösen fontosnak tartjuk, hogy a gyerekek is hallathassák a hangjukat, véleményezhessék a filmeket és ezzel felmutathassák azokat az értékeket, amelyek fontosak számukra a filmekben. A zsűrik mellett a közönség ítéletére is kíváncsiak vagyunk, a fesztivál utolsó napján díjazni fogjuk a közönség kedvencét is.
Meggyőződésem, hogy a belterjesség nagyon káros dolog
(A nemzetközi programból: Jacques Remy Girerd: Mia és a Migoo)
Filmhu:
Minden generáció megtalálhatja a számítását a KAFF-on, mégis kíváncsi lennék, kikből áll elsősorban a fesztivál közönsége és mennyiben játszik szerepet a kecskemétiek életében a KAFF? Készítettek ezzel kapcsolatban felmérést az utóbbi években?
M.F.: A mi módszerünk a fesztivál közönségének felmérésére a következő: körülnézünk a nézőtéren. Ezen felül az asztalomon halomban álló akkreditációs kérelmek is jó irányt adnak a látogatók feltérképezésére - az idei évben ötszáz szakmai akkreditáció érkezett és ötven külföldi vendég tesz eleget a meghívásunknak. A munkaidő utáni, esti vetítések általában teltházasok, ezeket látogatja a nagyközönség is, amely főként kecskemétiekből áll. A délelőttök a szakmai programoké, ezeken az animációs szakma és a felsőoktatási intézmények hallgatói vannak főként jelen.
Filmhu: Térjünk rá kicsit a piszkos anyagiakra. Milyen költségvetésből gazdálkodik a fesztivál és hogyan áll ez össze?
M.F.: Egy közkedvelt amerikai mondás szerint három dologgal lehet pénzt keresni: fegyverkereskedelemmel, droggal és filmmel. Namost mi nem tartozunk a nyereségorientált fesztiválok közé. A KAFF-ot a Kecskemétfilm gyártásvezetői, munkatársai szervezik, én hónapok óta dolgozom esténként és hétvégenként, hogy ez a fesztivál létrejöhessen. Szomorú és számomra teljesen érthetetlen gyakorlat, hogy míg a Magyar Filmszemlét 100%-ban finanszírozza a Magyar Mozgókép Közalapítvány, a többi fimfesztivál költségvetésének csak bizonyos százalékát biztosítja. Az idei KAFF költségvetésének egyharmadát az MMKA támogatása teszi ki, egynegyedét pedig Kecskemét Városa biztosítja, amelynek vezetősége felismerte a Kecskemétfilm és a fesztivál fontosságát. A maradék mintegy 50%-ot támogatók biztosítják számunkra, részben cégek, részben pedig hazai és külföldi filmszakmai szervezetek. A fesztivál összköltségvetése maradjon szakmai titok. Az ilyesfajta információk csak arra szolgálnak, hogy felháborodást keltsenek a laikusok körében azzal kapcsolatban, hogy mire lehet elkölteni ennyi meg annyi pénzt.
Mai szemmel megmosolyogtató, mit 'takart' az erotikus film fogalma (A képen Czakó Ferenc: Genezis című homokanimációja)
Filmhu:
Összesen négyszázharminckét filmet vetítenek a fesztivál négy napja alatt. Ez a mennyiség valószínűleg még azoknak is számos dilemmát okoz majd, akik végig jelen tudnak lenni a KAFF-on, ezért kérem, emeljen ki néhány személyes kedvencet iránymutatóul.
M.F.: A Kells titká-t ajánlom mindenkinek, amely egy nem hagyományos ír animáció, Tomm Moore munkája. Az Özönvíz című egészestés animáció francia rendezője - aki négy évvel ezelőtt díjat nyert a Kecskeméti Fesztiválon - új filmmel jelentkezett, egy gyerekeknek készült bibiliai-témájú feldolgozással. A magyar versenyprogramból Alexei Alexeev KJFG No. 5 című munkáját és az ebből készült Log Jam sorozatot ajánlom, amely végigjárta a világ filmfesztiváljait, ugyanakkor nagyon szeretem Orosz István artisztikus világát, akinek Útvesztők című filmjét vetítjük a fesztiválon. Meg kell említenem még Neuberger Gizella Vizitáció című animációját, amelyet MS Mester azonos című képe ihletett, valamint a vizsgafilmek szekciójában is számos izgalmas alkotást találhatnak az animáció hívei.