A Led Zeppelin sohasem szerette, ha kamerákat pakolnak a színpadra és a nézőtérre; egyfelől, nem a felvevőgépek, hanem a közönség és a maguk örömére zenéltek, másfelől tisztán üzleti húzásnak, nemtelen pénzhajhászásnak tartották a koncertfilmek nagyüzemi gyártását.
Csodás bluesokkal nyitnak
(Earls Court, 1975) |
A 2003-ban megjelentetett cím nélküli, méltán büszke, szálegyenes gerincű dupla DVD nem csupán örök érvényű igazságtétel, vegytiszta bizonyítéka a zenekar pompázatos zsenialitásának, de az életút megfontolt áttekintése, egyszersmind kiválóan szerkesztett, nagylelkűen összeállított kiadvány.
Az első korongon egy Royal Albert Hallban adott fellépés található 1970-ből mintegy 102 percben, nem kevés járulékos anyaggal kiegészítve. A másodikon az Immigrant Song (Sydneyben rögzítették 1972-ben), a Madison Square Gardenben adott legendás koncert évtizedek múltán rehabilitált részletei (ez a 24 perc a The Song Remains The Same filmről lett leollózva egykoron), egy 1975-ből származó koncertfelvétel (Earls Court, 50 perc), és egy Knebworthban adott fellépés 1979-ből (52 perc) terpeszkedik. Hellyel-közzel ennyiből áll a Led Zeppelin archívum, több anyag nem maradt hátra publikálható minőségben, ám a srácok vacakolás és sumákolás helyett mindent kipakoltak, amilyük csak volt.
Ez pedig nem kevés, sőt: azt az asztalt, ami ily nehéz terhet elviselne, ember még el nem készített. Teljesen értelmetlen minősíteni az egyes koncerteket, viszonyrendszert felállítani, patikamérlegre tenni az adott szekvenciákat, mert ez alkalommal minden ugyanarról szól: az a fajta pazar muzikalitás és dörgedelmes tehetség, sziporkázó kreativitás és ösztönös kooperáció, őszinte érzelmek és letaglózó őserő mutatkozik meg, ami így, ebben a kombinációban soha többet nem bukkant fel az egyetemes zenetörténetben, mert csakis a Led Zeppelin birtokolta ezt a mágiát.
Ördög bújt a vonóba Jimmy Page és a Les Paul |
A dupla kiadvány menüje animált, mégis szimpla és elegáns, az extrák listája pedig üdvözlendő módon kiterjedt. Az egyes lemezen a ’70-es évek legelejéről származó tévés dokumentumok kaptak helyt, eme fekete-fehér felvételek a korai Led Zeppelint örökítették meg. A Párizsban, illetve Dániában rögzített anyagok - melyeken a Dazed and Confused, Communication Breakdown, és egyéb klasszikusok kevéssé kiérlelt változatait játsszák - megmutatják a zenekar majdani nagyságát, már lobog bennük a tűz, de még átjárja őket az ifjúkor zsengesége. Plant kissé félszeg, Page a különösen hülyén összemázolt Fender Telecasteren tolja a későbbi Gibson helyett, Jones sután toporog, Bonham tekintete még tiszta (tudvalévő, hogy a páratlan dobost mérhetetlen tehetséggel és szenvedéllyel, ám kevés józansággal áldotta meg a sors, amely jellembéli hiányosság végül önnön maga és a zenekar vesztét okozta).
Robert Plant |
A hangmérnöki utómunkálatokat maga Jimmy Page végezte, s bár előfordult korábban, hogy botor módon szétkeverte az eredeti felvételeket (a Remastered dupla CD holmi drámai mértékben félreértelmezett, egyszersmind teljességgel szükségtelen modernizálás áldozatává vált), itt hibátlan arányérzékkel dolgozott. Egyaránt akad DTS, Dolby Digital és PCM Stereo sáv, a hangnak van alja és közepe és teteje (utóbbi érzésem szerint kicsit csattogósra sikeredett), tere és súlya, nincs mesterségesen széttolva a színpad, megmaradt az eredeti hangkép lényege, legfeljebb finomították, tisztították és polírozták azt; szerencsére sosem tolakodó módon, így még a digitális 5.1 keverés sem terheli az analóghoz szokott füleket. A képminőség, amint azt egy 10 évet felölelő kiadvány esetében várni lehet, változó: a Super 8-assal rögzített Immigrant Song a leggyengébb mind közül, ez kifejezetten szemcsés, a tévéfelvételek a korabeli technikai színvonalat képviselik, a gondosan átpucolt koncertanyag azonban archív felvételhez mérten megdöbbentően éles és tiszta, szép feketékkel és telített színekkel bír, legalább tizenöt évet letagadhatna valós korából.
A Led Zeppelin duplája minden szempontból páratlan mestermunka: bő kézzel mért és briliáns értékek tömegét hordozó, öt és egynegyed órányi (!!!) zenei csodával telepakolt kiadvány, ily minőségében pedig a létező legnemesebb ajándék a muzsika barátai számára. Bármit kérhetnének érte, megérné az árát; egyébiránt hat lepedő környékén kis szerencsével már beszerezhető, ami a DVD kvalitásait és értékállóságát tekintve felér egy rablással.
Dallista:
The Royal Albert Hall (1970)
Sydney (1972)
Madison Square Garden (1973)
Earls Court (1975)
Knebworth (1979)
We're Gonna Groove
I Can't Quit You Baby
Dazed and Confused
White Summer
What Is and What Should Never Be
How Many More Times
Moby Dick
"Öt és egynegyed órányi csoda"
Whole Lotta Love
Communication Breakdown
C'Mon Everybody
Something Else
Bring it on Home
Immigrant Song
Black Dog
Misty Mountain Hop
Since I've Been Loving You
The Ocean
Going to California
That's the Way
Bron Y Aur Stomp
In My Time of Dying
Trampled Underfoot
Stairway to Heaven
Rock 'n' Roll
Nobody's Fault But Mine
Sick Again
Achilles Last Stand
In the Evening
Kashmir
Whole Lotta Love
Sydney (1972)
Immigrant Song
Madison Square Garden (1973)
Black Dog
Misty Mountain Hop
Since I've Been Loving You
The Ocean
Earls Court (1975)
Going to California
That's the Way
Bron Y Aur Stomp
In My Time of Dying
Trampled Underfoot
Stairway to Heaven
Knebworth (1979)
Rock 'n' Roll
Nobody's Fault But Mine
Sick Again
Achilles Last Stand
In the Evening
Kashmir
Whole Lotta Love