Bár csak nemrég került a Filmintézet elé a forgatókönyv, az írópáros már hosszú évek óta dolgozik rajta. A Filmalap idején is megfordult a fejükben a pályázás lehetősége, de akkor még arra jutottak, hogy nem elégedettek a könyv minőségével. Ebben az időben A gdanski lány, még egy sokkal műfajibb, a hagyományos thrillerekhez és drámákhoz közel álló vállalkozás volt, az elmúlt egy évben viszont egy jóval szerzőibb film lett belőle.

A gdanski lány főszereplője egy örökletes skizoid személyiségzavarral küzdő “szellemíró”, aki egy népszerű színész rajongói profiljára gyárt “személyes” történeteket a közösségi médiában. Alkalmi kapcsolat alakul közöttük, de a színész váratlanul egy megsemmisítő gyűlölethadjárat célpontjává válik, a lány pedig eltűnik. Felbukkan azonban egy hasonmás Gdanskban. A színész és a hasonmás találkoznak, és egy kétségekkel, gyanakvással teli kapcsolat veszi kezdetét, amely mégis a valódi egymásra találás ígéretét hordozza” - vázolta fel a film történetét Krisztics Dezső a Filmhunak.

Kristen Stewart a Personal Shopper című filmben

Olivier Assayas Personal Shopper című filmje visszatérő gondolat volt a fejünkben, miközben a forgatókönyv mostani vázlatán dolgoztunk. De persze nem ez volt az egyetlen előkép. Ez a történet tulajdonképpen Bergman Personájának az inverze, ott két nőről derül ki, hogy tulajdonképpen egy személy, nálunk viszont egyről derül ki, hogy lehet, hogy valójában kettő” - nyilatkozta a forgatókönyvíró.

Az említett előképek mellett, nekünk még a Veronika kettős élete jutott eszünkbe, amely nem elég, hogy egy lengyel rendező műve (Krzysztof Kieslowski), ugyanúgy a hasonmás-jelenséggel játszik el. Krisztics, aki egyébként producer is, és a nagyrészt tévéműsorokat gyártó Stratcomm Kft. alapítója, személyes projektjének tartja a filmet, és reméli, hogy magyar-lengyel együttműködésben valósulhat meg.

Producerként nagy álmom, hogy egy nemzetközi koprodukciót hozhassak létre. Olyan filmet szeretnék csinálni, ami, bár egy magyar történetből indul ki, a játékidővel mégis terebélyesedik és európaivá válik. A gdanski lány egy ilyen történet, azt hiszem, lengyel pénz nélkül nem is nagyon lehet megcsinálni” - mondta el Krisztics.

Azt egyelőre nem tudják, hogy amennyiben eljut a forgatási szakaszba a projekt, a mozi (Utolsó idők, Víkend) és a tévé (Átok, Aranyélet) számára is emlékezetes produkciókat készítő Mátyássy Áron rendezi-e majd. Akár így lesz, akár nem, A gdanski lány hiánypótló kísérletnek tűnik a hazai filmes palettán.

címlapkép: Krisztics Dezső