Vitában Arisztotelésszel

Az Egerben született, majd Amerikába került drámaelméleti teoretikus elsősorban a karakterek felől, azok pontos leírása, meghatározása alapján közelítette meg a színpadi drámát. Ezzel kapcsolatos elképzelései a The Art of Dramatic Writing – A drámaírás művészete - címmel 1942-ben jelentek meg, és azokat a színház mellett gyorsan több művészeti ág, a szépirodalom és a film is felfedezte. Az először angol nyelven napvilágot látott munka hamar a hollywoodi filmesek egyik alapművévé vált.

Egri Lajos drámaelmélete egészen az európai kultúra gyökereiig nyúlik vissza, Arisztotelész Poeticájára hivatkozik, de több ponton is továbbgondolja annak elképzeléseit. Ugyanakkor az írás nem csak szakembereknek szól, hanem az általános műveltség egyik nagyon hasznos kiegészítője is lehet, mert segít bepillantani a kulisszák mögé. „Egri könyve az emberről szól, aki állhat járdán vagy a színpadon” - olvasható a sajtómeghívóban. Hivatkozásai a leginkább ismert, klasszikus művekre vonatkoznak.

Az Adolph Cukor produceri közreműködésével leforgatott Dr. Jekyll és Mr. Hyde - 1920

A könyv 66 év után most először olvasható magyar nyelven – arabul már 1960-tól! A drámaírás művészete régóta várt hiánypótló munka, hiszen hasonló, a forgatókönyvíráshoz kapcsolódó kötet magyar nyelven még nem látott napvilágot.

66 év után magyarul is

A drámaírás művészetét Szöllősi György újságíró, Fonyó Gergely filmrendező és a könyv magyar kiadásának ötletgazdája, Köbli Norbert, a Magyar Forgatókönyvírók Egyesületének elnöke, Tóth Erzsébet, a Magyar Mozgókép Közalapítvány főtitkára, Szalai Annamária, az ORTT testületi tagja, Port Ferenc, a Budapest Film igazgatója, valamint Habis László, Eger polgármestere mutatta be december 2-án az Uránia Nemzeti Filmszínházban.

Fonyó Gergely azt emelte ki a kötet kapcsán, hogy Amerikában szinte mindegyik forgatókönyvírással foglalkozó munka hivatkozik Egri Lajos írására, vagyis helye van annak a hazai oktatásban is.

9 és 1/2 randi - Köbli Norbert forgatókönyve alapján

Köbli Norbert röviden ismertette Egri Lajos drámaírásra és egyben filmkészítésre is alkalmazható metódusát. A legfontosabb friss karakter/karakterek megtalálása, mert csak ebből születhet friss film. Arisztotelész Poeticájában olvasható elképzelésekkel szemben egy kellőképpen összetett figurából következik az atmoszféra és a cselekményvezetés. Ugyanakkor Egri szemlélete sokkal plasztikusabb, mint más, forgatókönyvírás-elméletével foglalkozó alkotóé, például Syd Fieldé vagy William Goldmané. Egri könyve után remélhetőleg hamarosan az említett két alkotó és egyben más filmes szakemberek munkái is olvashatók lesznek magyar nyelven.

Szalai Annamária szerint a könyv üzenete, hogy merjük kibontakoztatni a bennünk lévő tehetséget. Tóth Erzsébet a magyar és a hollywoodi filmipar kapcsolatára utalt, Adolph Zukor és a Twentieth Century Fox Stúdiót alapító, eredeti nevén Fried Vilmos kapcsán, akik Tokaj környékéről származnak, és hozzájuk kapcsolható a környékbeli Eger városában született Egri Lajos is.

A recept már majd' 70 éve elkészült!

Port Ferenc néhány hete vette kezébe a frissen fordított könyvet, és egyik legfőbb élménye a folyamatos rácsodálkozás, ráismerés volt. Az olvasottak jórészével már korábban is tisztában volt, de nem fogalmazta meg azokat a szerzőre jellemző alapossággal. Filmes szakemberként nagyon tetszett neki az a pontos fogalmi rendszer, amellyel az író meghatározta a jó és rossz alkotások jellemzőit. Elmondása szerint Egri receptjének kiindulópontja egy jó premissza, majd következnek a karakter(ek) fizikai tulajdonságai, társadalmi környezete és pszichikai jellemzői. A karakterek pedig -- ahogy Köbli Norbert is említette --, a bennük rejlő ellentmondások, az azokból következő konfliktusok révén kijelölik a cselekményt.

A tökéletesen karakterekre épülő film

Ha ennyi az egész, akkor miként lehetséges, hogy 1942 óta nemcsak jó, hanem rossz filmek is készültek? Egy dráma, egy könyv és egy film esetében is nélkülözhetetlen az alkotó, az emberi tényező, amire a könyv alcíme is utal: Az emberi mozgatórugók kreatív értelmezésének alapjai, vagyis az alkotók tehetsége sem elhanyagolható tényező. Port Ferenc szerint A drámaírás művészetében olvasható igazságokat leginkább a Casablanca című film sűríti magába.

Ki volt Egri Lajos?

Az életrajzi adatok szerint Egri Lajos enigmatikus figura volt. Annyit szinte bizonyosan tudni róla, hogy 1888-ban Egerben született, de neve már valószínűleg felvett név. Egyes adatok szerint már 1908-ban, a XX. század eleji nagy európai kivándorlási hullámok egyikével kötött ki Amerikába. Köbli Norbert szerint azonban erős marxista ideológiai beállítottságról tanúskodó nyelvezete azt valószínűsíti, hogy mintegy bő évtizeddel később, a Tanácsköztársaság leverése után távozott először Bécsbe, majd Amerikába. Az megintcsak több helyen olvasható, hogy a harmincas években íróiskolát alapított New Yorkban, a tanítás mellett színdarabokat írt és állított színre szerte Európában és Amerikában. A második világháború végén egy New York-i magyar színházban dolgozott íróként. Élete utolsó éveit Los Angelesben töltötte a filmipar tanácsadójaként, 1967-ben hunyt el.