2014. 08. 04. filmhu
Megtört asszonytól a magyar vampig
Udvaros Dorottya 60
Légnadrágban ripacskodott Kern András oldalán, kitelepítették az ötvenes években, cetliken üzent a Csók, Anyuban, és Gryllus Dorkát is oktatta - nem középiskolás fokon - az Érzékek iskolájában. Udvaros Dorottya a hét elején ünnepelte hatvanadik születésnapját. Ebből az alkalomból válogattunk ki emlékezetes filmjeiből tízet.
Színészcsaládba született - édesanyja Dévay Camilla színésznő, édesapja Udvaros Béla rendező -, kezdetben mégsem készült színházi pályára, orvos akart lenni. Udvaros Dorottya végül mégis a színészet mellett kötelezte el magát, 1978-ban diplomázott a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Színpadi munkái mellett számos filmben és tévéjátékban szerepelt, a legváltozatosabb szerepekben. Ezekből választottunk ki most tízet.
Sándor Pál Ripacsokjában (1981) az intendáns szeretőjét alakító fiatal Udvaros Dorottya Garas Dezső helyét foglalja el Kern András oldalán a légnadrágban. A nagy áttörés Bogárkával azonban elmarad. A mérleg mindenképp vegyes, hiszen egy újabb illúzióval kevesebb, egy régi barátsággal azonban mégis több marad a lepergő csillámpor alatt.
Ripacsok
1982-ben András Ferenc sikeresen újraértelmezte a bűnügyi film fogalmát: a Dögkeselyűben olyan könnyedén mosódik bele a bűn a mindennapokba, mint Cserhalmi fehér zsigulija a harminc évvel ezelőtti budapesti forgalomba. A legendás akciójelenetek mellett azonban az 1982-es film nem szűkölködött a társadalomkritikában sem. Udvaros Dorottya például egy Ágika nevű nőt alakít, aki ahelyett, hogy egész délután egy bánatos Zorán-kép alatt énekelgetne a főhős taxisofőrnek, "rendkívüli tízperces" légyottokat szervez a lakótelepi lakásában.
"Én vagyok a traktoros lány, engem küldött hozzátok a Párt" - énekli Bacsó Péter 1983-as klasszikusa, a Te rongyos élet elején Udvaros Dorottya. Sziráky Lucy színésznőt azonban osztályidegenként hamarosan egy Békés megyei faluba küldi a Párt. A kitelepítés életeket, szenvedélyeket kavar föl, aminek a végén még az is megeshet, hogy egy színésznő egyszerűen hátat fordít a színpadnak. Már ha hagyják neki.