Francia filmfolyam a héten. A Ki kicsoda a filmművészetben? sorozat (szeptember 28. 21:45, m2) ezúttal Francois Truffaut művészetét veszi górcső alá. A francia új hullám egyik legjelentősebb, egyben egyik legeredetibb egyéniségéről kevesen tudják, hogy még érettségije sem volt, s színészként is bemutatkozott Spielberg sci-fijében, a Harmadik típusú találkozásokban. Azt mondják, talán nincs is az a műfaj, ahol ne kísérletezett volna. Most egy igazi Truffaut sci-fi, a Ray Bradbury 1954-ben megjelent, az ötvenes évek McCarthy-korszakáról mintázott kisregénye alapján készült 451° Fahrenheit (szeptember 28. 21:50, m2) kerül sugárzásra. Látható lesz a nouvelle vague főteoretikusának egy későbbi munkája is. Az Egy olyan szép lány, mint én (szeptember 29. 20:00, DUNA Televízió) a "szép lány", Camille Bliss és Stanislas, a szociológus szerelmi története. Burkoltan bár, de ez is önéletrajzi ihletésű munka, ahogy a rendező bevallotta: "... én vagyok mindkét szereplő.(…) Szembeállítom őket egymással, de mindkettőjüket szeretem." Szerelem és Párizs kéz a kézben, vezérmotívumként haladnak Jean-Pierre Jeunet világszerte elismeréssel, bár kevés díjjal jutalmazott mozijában. Az Amelie csodálatos élete (október 1. 20:40, mtv) a Montmarte-on élő pincérnő csodálatos kalandjait követi nyomon, aki még mindig hisz a mesékben és az utazó kerti törpékben. Kicsit komolyabb, sőt rázósabb vizekre evez Louis Malle 1974-ben forgatott Lacombe Lucien-je (október 1. 22:25, m2). A címszereplő a háború utáni ellentmondásos eszmei és hatalmi légkörében kóvályog. A film úgy megosztotta a közvéleményt és a kritikusokat, hogy bemutatását követően a rendező bő évtizedre Amerikában telepedett le.
Krimifronton sem rossz a heti helyzet. Alfred Hitchcock, a „véreskezű” mester 1930-ban készült A gyilkos (szeptember 28. 01:15, m2) című thrillerjében egy jó nevű színész küzd a gyilkosságal vádolt fiatal színésznő életéért, míg maga a mester képernyőkímélőként a reggeliző-jelenetben villan fel. Hogy valójában nem is az számít, hogy ki a gyilkos, mi az indíték, s egyáltalán nem nagy a különbség őrült és normális között, az már Wim Wenders Berlinben Ezüst Medvével jutalmazott amerikai-német-angol koprodukcióban készült romantikus drámájából derül ki. A Millió Dolláros Hotel-ben (szeptember 30. 21:45, m2) Milla Jovovich a kissé neurotikus Eloise, Jeremy Davies az ügyefogyott Tom Tom, Mel Gibson pedig a szkeptikus FBI-nyomozó szerepében remekel.
Párizsba invitál Enyedi Ildikó különleges hangulatú Simon Mágus-a is (szeptember 28. 01:05, TV2), amely a 30. Magyar Filmszemlén a legjobb rendezés, a legjobb férfi főszereplő és a legjobb operatőr díját nyerte el. A címszereplőt alakító Andorai Péter mint "extraszenz" jelenik meg a francia rendőrségen, hogy felderítsen egy szövevényes bűnügyet. A csodavárók, a paparazzik és tanítványok gyűrűjében mozgó látnok végül vérkomoly "mágus-párpajban" kénytelen bizonyítani. A magyar palettán egy másik egyedi ízű alkotás, Makk Károlytól a Ház a sziklák alatt (szeptember 28. 20:00, DUNA Televízió). Görbe János, Psota Irén és Bara Margit mesterhármasa igazi komorra színezett családi tragédiát jelenít meg a képernyőn. Szintén nem kihagyható a sokat emlegetett, de ritkán „látható” Herskó János 1967-es alkotása, a Szevasz Vera (szeptember 29. 21:45, m2) A helyét kereső fiatal lány portréja, aki a felnőtté válás utolsó stációit járja, a San Sebastian-i filmfesztiválon kívül még a Magyar Játékfilmszemlén is díjat nyert, valamint a Magyar Filmkritikusok Díját is megkapta.
A hétvége nem kisebb filmmágus nevével kecsegtet, mint Michelangelo Antonioni. Az Örök mozi - Antonioni című olasz dokumentumfilm (október 2. 23:55, DUNA Televízió) a szeptember 29-én 92. életévét betöltő rendező portréja a RAI archív felvételei segítségével rekonstruálja a rendező életét. A jeles születésnap alkalmából műsorra tűzött Egy nő azonosítása című filmje (október 2. 21:50, DUNA Televízió) a negyvenes éveiben járó filmrendező furcsa kaladjait tárja fel. A szerelmi négyszögben két nő és egy film küzd a férfi lelkéért. Lélektérképen kalauzol Alain Resnais a Francia Intézet évadnyitóján is vetített Amerikai nagybácsim (október 3. 22:00, DUNA Televízió) című munkája is, amely Henri Laborit, a népszerű orvos és teoretikus elméletéből indul ki, miszerint az ember konfliktushelyzetben három lehetőség közül választ: felveszi a harcot, elmenekül, vagy elfojt és rosszul lesz. A Gérard Depardieu főszereplésével készült film a menekülésre voksol.
Hétvégi ejtőzéshez igazi ínyencfalat Alfred Hitchcock egy egészen korai, s egészen rendhagyó munkája, A csalás (október 2. 00:05, m2). A csalás-ban éppen az az átverés, hogy a krimi-isten ezzútal évezredes konfliktushelyzetbe nyúlt, s elhagyta a megszokott fordulatokat. Két angol család a tulajdonlás kérdése miatt gyötrődik, kié a föld? Leleplezhetjük Hitchcockot, amikor épp nem is Hitchcock.