Filmhu: A Fehér szalag valós eseményeket dolgoz fel, vagy a fantázia szüleménye?
Michael Haneke: A történeteket olyan régi könyvekben olvastam, amelyek a vidéki életről és az akkori nevelési elvekről szólnak, ezeket szőttem össze egységes történetté.
Filmhu: Azt mondja a filmjéről, hogy a fasizmus eredetét jeleníti meg. Hogyan értelmezzük a fasizmust ebben a múlt század elején játszódó történetben?
M. H.: Egy olyan generációról mesélek, aki elkezd a fasizmus fele sodródni, de nem szeretném, ha a filmet a német fasizmusra redukálnánk csak azért, mert Németországban forgattam. Számomra a fasizmus azt jelenti, hogy egy elvet, eszmét vagy vallást egyedül érvényesként, egyedül abszolútként ismerünk el. Ez automatikusan az embertelenséghez, mások kirekesztéséhez és megalázásához vezet, és ez nem egyedülállóan német probléma.
Egy szigorú film a szigorról: Fehér szalag |
Filmhu: Miért pont egy protestáns faluközösséget választott a hétköznapi erőszak megjelenítéséhez?
M. H.: A történet néhány részlet megváltoztatásával bármilyen miliőben játszódhatott volna. A protestantizmus a maga szigorával jó modell volt, ha úgy tetszik a Fehér szalag egy szigorú film a szigorról, arról, hogyan szenvednek emberek, ha elnyomják őket, amit jelen esetben a közösség és az egyház szigora testesít meg, és hogy ennek hatására hogyan válnak az ideológiák rabjává, továbbá, hogyan rekesztenek ki mindenkit, aki nem ért egyet a többség ideológiájával.
Filmhu: Akárcsak az Ismeretlen kód esetében, most is gyerekekkel kellett együtt dolgoznia. Nem nehezíti meg ezzel a saját dolgát?
M. H.: De igen. 7000 gyereket castingoltunk, mire megtaláltuk azokat a hiteles, korhű arcokat, akikre szükségünk volt. A kisebb gyerekekhez sok türelem kell, mert nem tudnak olyan sokáig koncentrálni, mint a felnőttek, másrészt törvény szabályozza, hogy 3 órát dolgozhatnak naponta, ami a költségeket is jelentősen megnövelte. A legfiatalabb kisfiú 4 éves volt, őt mindig szórakoztatni kellett, ha vége volt a jelenetének, különben nagyon unta magát. Ugyanakkor a gyerekek nagyon őszinték, nem hazudnak. Amikor az a feladat, hogy oroszlánt alakítsanak, nem imitálják az oroszlánt, hanem azzá is válnak.
Nem rajongok az erőszakos cselekményekért: Furcsa játék |
Filmhu: Miért fekete-fehér a film?
M. H.: Azokat a fényképeket vettem alapul, amelyek abból a korból, az I. világháború előtti időszakból származnak. Ezt a hangulatot csak ezekkel a színekkel lehetett visszaadni. A petróleumlámpa fénye is hamisan hatott volna színesben, naturalistább a hatás és így jobban magukra vonják az események a néző figyelmét.
Filmhu:Még mindig az egykori pszichológus beszél magából, amikor az erőszak és a bűn mélységeit kutatja?
M. H.: A Furcsa játék volt az első filmem, ahol már nem az erőszak okaival foglalkoztam, hanem már csak a hermetikusan bezárt félem, amit az erőszak váltott ki, állt a középpontban. Mindnyájan ugyanabból a keresztény-zsidó világból jövünk, ahol az eredendő bűn kérdését már az anyatejjel szívjuk magunkba. Nem rajongok az erőszakos cselekményekért, bármennyire is azt gondolják a nézők, de az erőszak mindenhol ott van, akár beszélünk róla, akár nem.
Filmhu: A film 150 perc. Ismét nem túl nézőbarát megközelítés.
M. H.: A film egyik legfontosabb tényezője a hossza, ennek a filmnek ez a ritmusa, ez a zenéje. Amúgy nem gondolnám, hogy amikor a nézőkről beszélünk, valami egységes masszát kellene magunk elé képzelni. Van, aki hosszúnak fogja találni és van, aki nem.
Nem szórakoztatni kívánom a nézőt: Az ismeretlen kód |
Filmhu: És a film végén megint ott állunk egy csomó kérdéssel…
M. H.: Ne várja tőlem senki, hogy megmagyarázzam a filmjeimet. Az a néző dolga, mindenki úgy értelmezi és úgy válaszolja meg magának a kérdéseket, ahogy akarja. Nem szórakoztatni kívánom a nézőt, azt megteszik helyettem mások. Egyébként azt gondolom a szórakoztató filmekről, hogy mindent elnyomnak és háttérbe szorítanak benne, amihez igazán közünk volna. Rám azért szoktak mérgesek lenni a nézők, mert azt mondják manipulálom őket. Jelentem, minden film manipulál, csak nem mondja ennyire a néző arcába. Ha én moziba megyek, nem akarom, hogy olyan dolgokkal konfrontáljanak, amit amúgy is tudok. Az én filmjeim mélyebbre fúrnak, a cél, hogy emóciót váltsanak ki.
Filmhu: Akkor hiába is reménykedünk, hogy a következő talán komédia lesz…
M. H.: Életemben egyszer rendeztem komédiát színpadon, a végeredmény szörnyű lett. Egyszerűen nem vagyok alkalmas rá.