A halottlátó kapcsán utoljára a Laokoon Film producerével, Sipos Gáborral beszélgettünk, aki az ACE produceri workshopján fejlesztette A halottlátó-t és saját produceri kvalitásait. Ezúttal a rendező-forgatókönyvírót, Bogdán Árpádot faggattuk A halottlátó útjáról, aki Berlinbe viszi magával második játékfilm-tervét. (Project book a Laokoon Film honlapján.)
A Nipkow-ösztöndíjra több száz nevező közül választották ki – többek közt – Bogdán Árpád filmtervét. Az ösztöndíjat három-hat hónapra adják, anyagiakban 1500 eurót jelent havonta, szakmailag pedig kurzusokat szerveznek a résztvevők számára, lehetőség nyílik a filmes intézményekkel való együttműködésre, elsősorban pedig folyamatos szakmai konzultáció mellett fejlesztik az alkotók könyveiket, amelynek végeredménye egy tökéletesre csiszolt forgatókönyv és új filmszakmai kapcsolatok.
Részlet a Szöllősi Géza által tervezett project book-ból
Bogdán Árpád elmondása szerint egy önmagát kereső, tradicionális múltjával szembenéző fiatalember áll az igencsak összetett, több évtizedet átfogó történet középpontjában. „A misztika, a roma folklór bűvkörében élő fiú, aki asszimilálódni szeretne a társadalomba, arctalanná válni, de ráébred arra, hogy ez lehetetlen.”
A kérdésre, hogy mennyiben önéletrajzi ihletésű a A halottlátó története, a forgatókönyvíró-rendező eképp válaszolt: „egy kívülálló számára a Boldog új élet egy velejéig önéletrajzi filmnek tűnhetett, de számomra ebben az alkotásban épp ugyanannyi az önéletrajzi elem, mint első játékfilmemben”. A halottlátó műfaji meghatározásaképp a rendező az art thrillert jelölte meg. „Művész mozinak gondolom - a szó pozitív értelében - moralizáló, erkölcsi zöngével, thriller és sci-fi elemekkel” - mondta.
Művész mozi, moralizáló, erkölcsi zöngével, thriller és sci-fi elemekkel
„Ez a film alapvetően azt a dilemmát írja le, amely bármely 20-30 éves fiatalember sajátja lehetne: a tradíciók követésének, a gyökerek felkutatásának és ápolásának igénye, szemben a modern világ egzisztenciális elvárásaival és kérdőjeleivel” - mondta a rendező. Jelen világunk, az európai kultúra megjelenési formái keverednek a filmben egy eklektikus, misztikus világgal, amelynek alapmotívuma az archaikus roma mondavilág.
A forgatókönyv - írója elmondása szerint - a roma sorozatgyilkosságok idején íródott, és áttételesen meg is jelenik benne ez a megmagyarázhatatlan és brutális eseménysorozat. „A filmben sorban halnak meg roma emberek, és az elkövetők itt is arctalanok, sosem derül fény a kilétükre. Engem ezekben a történésekben a parttalanság, az érzelemmentesség rettentett meg és foglalkoztatott elsősorban” - mondta a rendező. „A történetmesélés mellett a film célja, hogy rámutasson, hogyan él ma Európában ez az etnikai csoport: előítéletek és agresszió gyűrűjében, kívülállóként” - tette hozzá.
A tradíciók követésének, a gyökerek felkutatásának és ápolásának igénye
A film látványvilágában a misztika és a realizmus egyaránt teret kap majd - „testvérként üdvözlöm az Engedj be! című svéd film képi világát és ritmusát”, mondta Bogdán Árpád. A láthatatlan életet élő halottlátókhoz leginkább a külvárosi atmoszféra, a bomladozó házak kulisszái illenek a rendező szerint, aki három európai nagyváros külvárosaiból szeretne egy várost 'összehazudni' – ez koprodukciótól függően lehetne Budapest mellett akár Dublin és egy szerb város külkerülete.
A szereplőkkel kapcsolatban még nincsenek konkrét elképzelések, de, miután nagyon kevés a roma színész hazánkban és külföldön egyaránt, a rendező „hosszú és nehéz castingot” jósol, ahogyan történt ez előző filmje, a Boldog új élet esetében is. „Autentikus roma közösségeket kell megtalálni és játszatni a filmben” - mondta Bogdán Árpád, aki a román színészek közt is mindenképp 'körbe akar nézni'.
Sipos Gábor producer elmondása szerint a film reálisan 2011 elején foroghat, jelenleg várnak többek közt az MMK játékfilmes kuratóriumának döntésére, illetve folyamatosan zajlik a potenciális koprodukciós partnerekkel való egyeztetés. „Már van egy szerb partnerünk, ő volna a legkisebb százalékban részesedő koproducer, még keressük a középsőt” - mondta a Laokoon producere, aki az ACE workshopja óta Rotterdamban is járt a filmtervvel, a Lab program keretében. A film finanszírozásában az Eurimages is helyet fog kapni.