Vadregényes erdei úton érkezünk meg a sződligeti horgásztó partjára, ahol a stáb néhány tagján kívül egyelőre egy lélek sincs. Kis fakunyhók elszórva a csendes tó körül, van amelyik a fák között, van amelyik egészen a tó közepén, egy kis szigeten álldogál. Csicsergő madarak, zümmögés, a háttérben rotyog a halászlé. Egy esőkabátos stábtag figyelmeztet minket, hogy pár percen belül leszakad az ég, de csak 10 percig fog tartani és indul is a forgatás. Úgy is van, ahogy mondja, a monszun Sződligetet is eléri, majd egy heves zivatar után újra kivilágosodik és a csapat többi tagja is befut.

Borbély Alexandra és Terror, a macska / Nézz még több képet a forgatásról!

A rendező és Réder György (Brazilok, Lajkó) operatőr tudatosan egy elszigetelt, idillikus horgásztót kerestek helyszínként, amire végül egy esküvői fotón találtak rá. Bár a történetről nem sokat lehet tudni, annyit elárult a rendező, hogy a közösen kitalált stílus fontos részét képezi majd az egész történetnek. A három szereplő egymáshoz való viszonya rávilágít, hogy milyen sokszor képes az ember ugyanabba a szituációba, ugyanolyan kapcsolatba újra és újra belekerülni – innen ered a film címe is. “A spirál nem egyértelműen negatív dolog, nem feltétlenül ránt le, fel is hozhat.” – mondja a rendező.

Felméri Cecília

Az előzetes hírek tóparti thrillerként jellemezték, pedig sokkal inkább kamaradráma lesz, amibe talán egy kis humor is belefér. “Eddig minden filmemben volt valamennyi humor, nem szándékos poénok szintjén, inkább beszivárgott magától, a helyzetek abszurditása szülte. Remélem itt is megteremti majd magát, legalább néhány jelenetben.” Bogdan Dumitrache a román újhullám legjelesebb képviselőinek állandó partnere – Cristi Puiu (Sieranevada, Lazarescu úr halála), Cãlin Peter Netzer (Anyai szív) és Adrian Sitaru (Legjobb szándék) egy-egy filmjében is bizonyította már, milyen természetes és izgalmas színész, és ezúttal sem kis feladatot vállalt magára: a jeleneteket magyarul csinálja végig, bár küszködik a magánhangzókkal, de egyre jobban megy neki és ha utószinkronra lesz szükség, remélhetőleg azt is vele veszik fel. “Amikor castingoltam, nem az volt a kérdés, hogy ő jó-e, hanem hogy működünk-e együtt.” – mondja a rendező, aki a férfi román akcentusát is beleírta a történetbe.

Négy évszakon keresztül tart a forgatás

A tópartot Magyarországon találták, de a főhősök házát Erdélyből szállították ide, ahol Cseh Renátó látványtervező az aprólékos részletekre (horgász naptár, repedt fazék, poros Sokol-rádió) figyelve varázsolta valódi otthonná. A négy évszakot egyetlen helyszínen veszik fel, ami egyfelől megkönnyíti a forgatást, másfelől viszont nehéz elérni, hogy a környezet változatos maradjon, és néha a természet kiszámíthatatlan – a téli forgatás például azért csúszott át jövőre, mert a tó idén egyszerűen nem volt hajlandó befagyni. Ezt már Muhi András producer meséli, aki régóta dolgozik Cecíliával, szinte az összes kisfilmjét együtt készítették. “Büszke vagyok, hogy egy elsőfilmest két Arany Medve-díjas színésszel tudunk elindítani, ami természetesen a fesztiváloknál és a forgalmazásnál is nagy előny jelent majd.” Szerinte a film stílusa is fel fogja kelteni a külföldi közönség figyelmét: “egy történetet elmesélni ma már alapkövetelmény, a tapasztalat pedig mindig az, hogy formailag kell újat mutatni.”

Muhi András producer

Borbély Alexandra többször is azt nyilatkozta az Arany Medve és Európai filmdíj után, hogy örül a díjaknak, de igazából azt várja már, hogy újra forgathasson. A Testről és lélekről után egy kisfilm és két résznyi Terápia jutott számára, de most végre elérkezett, amire várt: a Spirál-lal egy időben Claes Bang-gel (aki a legjobb színész EFA-t nyerte) forgat Brnoban egy történelmi drámát. Odakint súlyos kosztümök, óriási díszletek, hatalmas nemzetközi stáb és a nyomás várja, hogy a díj miatt jobban kell teljesítenie, itthon viszont minden ismerős és biztonságos, ami felszabadítja. “Legalább annyira nehéz is, hogy nem lehet elbújni egy karakter mögé, de mivel egy olyan őszintén játszó színész a társam, mint a Bogdan, én sem akarok mást csinálni, mint ami vagyok, mert az rögtön leesne a vászonról. Olyan természetesen viselkedik, mint általában a román színészek, mintha ott se lenne a kamera, van mit tanulnom tőle. Semmi mást nem kell csinálni, csak létezni, elmondani a szövegeket, mintha a saját szavaim lennének.”

Réder György operatőr

Színpadon volt már sorozatgyilkos, román-lengyel menekült, hetven éves néni és ott volt a Testről és lélekről félénk Máriája is, de most először érzi, hogy hozzá hasonló a szerep. Ez persze nem véletlen, Cecília a felkészüléskor pszichológiai tesztet és kérdéseket rakott elé – az ő személyiségére volt kíváncsi, mert azt akarta használni a történetben is. A karaktert tehát róla mintázta, de a film világának részleteiről nem beszélgetnek és Alexandra nem is akarja faggatni a rendezőt. “Nem kell mindent tudnom, ez a Ceci világa. Az a jó rendező, aki megtanítja, hogy ki vagyok és hogyan viselkedem ebben a világban, de utána elenged. Azt sem akarom tudni, hogy a Bogdan fejében mi van.”

Aznap délután egy benti jelenetet vesznek fel Alexandrával és Bogdannal, így csak monitoron nézhetünk bele a konkrét forgatásba, de kint is bőven van látnivaló. Két felvétel között veteményest ültetnek, tüzet raknak és előkerül a híres macska, Terror is, aki békésen figyeli a körülötte lévő felhajtást. A csúszás miatt Terror színészi teljesítményét már nem láthatjuk élőben, de legalább még nagyobb kíváncsisággal várjuk a filmet, ami remélhetőleg jövő nyárra elkészül.

Fotó: Pozsonyi Janka