Kaszás Géza állt már színpadon, kamera előtt és főzőpult mögött, ezúttal azonban az író asztalával és a produceri székkel is szorosabb kapcsolatba került: a főszerep mellett ugyanis a forgatókönyv elkészítésében és a költségvetés összeállításában is oroszlánrészt vállalt. Ennek ellenére nem tör Woody Allen-i babérokra, inkább a csapatmunka híve: a könyv megírásában a Kalandorok-at is jegyző Péterfy Gergely volt a segítségére, míg producertársa a romantikus vígjátékok állandó mecénása, Neményi Ádám.

A romantikus vígjátékok állandó mecénása, Neményi Ádám

A film egyébként több szálon is kapcsolódik az S.O.S. Szerelem és a 9 és ½ randi című filmekhez: a producer Neményi Ádám és a főtámogató Tv2 ezúttal Kaszás Gézával karöltve próbálják meg felfrissíteni a bevált sikerreceptet. A műfaj, a stáb egy része, és néhány színész mellett a forgalmazási stratégia is megegyezik a korábbi filmekkel, így az Igazából apa várható premierje 2010 Valentin-napján lesz.

A történet főszereplője egy középkorú festőművész, Márk (Kaszás Géza), aki szintén festő barátnőjével, Patríciával (Kiss Diána Magdolna) Magyarországon élt mindaddig, amíg a karrierje Ausztráliába nem szólította. Amíg Márk nemzetközileg is elismert művészként élt külföldön, addig a kevésbé tehetséges Patrícia inkább itthon maradt, és nem sokkal később megismerkedett egy jól menő ügyvéddel, Bálinttal (Kamarás Iván), akivel viharos gyorsasággal össze is házasodott, hogy azután együtt neveljék a hét-nyolc hónappal később született Katát. Patrícia azonban néhány év múlva autóbalesetben meghalt, így Bálint és a kislány (Varga Boglárka) csonka családként él tovább.

Kaszás Géza állt már színpadon, kamera előtt és főzőpult mögött


Amikor azonban az ihlet és pénz nélkül hazatérő Márk találkozik egykori szerelme kislányával, némi számolgatás után rádöbben, hogy saját gyermekével hozta össze a sors. Márk tehát már nemcsak a Patríciánál maradt korai festményeit, hanem a kislányát is szeretné magánál tudni, ám egyik sem megy olyan könnyen, mint ahogy azt az (alkotói) válságból kilábalni igyekvő festő elképzelte…

Kaszás Géza a film keletkezéséről elmondta, hogy a történet magva az S.O.S. Szerelem készítésekor született meg benne, ekkor kereste fel Péterfy Gergelyt, hogy segítsen a forgatókönyv elkészítésében. Később csatlakozott a stábhoz Novák Emil, aki ezúttal nem operatőri, hanem rendezői feladatot kapott. Kaszás Géza és Novák Emil a több mint húsz évvel ezelőtt készült Zuhanás közben című filmben dolgoztak először együtt, ám nem sokkal ezután Novák Emil egy időre Ausztráliába költözött – csakúgy, mint a film főszereplője.

Novák Emil ezúttal nem operatőri, hanem rendezői feladatot kapott

A rendező tehát az egykori kiváló munkakapcsolaton kívül egy életrajzi szállal is kötődik Kaszás Géza filmjéhez, így a rendezés mellett az ausztrál kultúra és mentalitás megjelenítésében is nagy segítséget tudott nyújtani a forgatókönyvíróknak. A főszereplő karakterének legfőbb ihletforrása azonban nem ő, hanem egy magyar származású, ám külföldre települt tehetséges festőművész volt, aki Balin Mick Jagger szomszédságában élt és halt is meg, egy mindenre elszánt rabló ugyanis nem a sztárhoz, hanem annak szomszédjához tört be és vette el az életét.

Kaszás Géza a filmhu-nak azt is elárulta, hogy nagy valószínűséggel nem ez lesz az utolsó film, melyben íróként működik közre: egy újabb ötletével már fel is keresett egy forgatókönyvírót, aki jelenleg is dolgozik a szkripten.

A rendező két beállás között igyekszik némi energiához jutni

Nem gyakran fordul elő, hogy egy műfaji filmet készítő stáb kimozdul a fővárosból, az Igazából apa azonban ezúttal teljes egészében Kecskeméten forgott. Ennek sokféle okát említették a készítők, Kaszás szerint például nem árt néha tudatosítani, hogy Budapesten kívül is vannak megörökítésre érdemes tájak és városok, ezenkívül a stáb tagjait is jobban összekovácsolja egy vidéki forgatás, ahol a nap végén senki sem rohan haza, így van idejük az aznapi forgatás tapasztalatait, és a másnapi feladatokat is megbeszélni egymással.

Neményi Ádám később az érem „anyagi” oldalát is felfedte nekünk, hiszen Kecskemét városa nemcsak a stáb és a forgatás kényelméhez, hanem az anyagi feltételek megteremtéséhez is nagyban hozzájárult. Mind Kaszás, mind a producer, Neményi Ádám elismerően szólt a kecskemétiek odaadó munkájáról, melynek köszönhetően eddig teljesen zökkenőmentesen zajlott a forgatás. A munkálatok egyetlen ellenlábasa az időjárás, „mostanra úgy tűnik, a költségvetés nagy részét a hajszárítók és a ventillátorok áramfogyasztása fogja kitenni” – jegyezte meg Kaszás Géza.
 

Kissé antipatikusnak találta a karaktert: Kamarás Iván


A költségvetés egyébként a nagyjátékfilmek esetében átlagosnak mondható 300 millió forint körül mozog, mely az MMKA a Tv2 és Kecskeméti Önkormányzat támogatásából tevődik össze.

Kamarás Iván játssza Kaszás Géza ellenlábasát, Bálintot. Amikor a színész először elolvasta a forgatókönyvet, kissé antipatikusnak találta a karaktert, aki bár zárkózott, mégis rendkívül céltudatos személyiség, csak azzal törődik, ami az előrejutásához szükséges. Irigylésre méltóan sikeres, de mindent fel is áldoz ennek érdekében. A film során azonban olyan helyzetekbe kerül, amelyek után lehull ez az álarc, és többé-kevésbé fény derül arra is, hogy mi tette ilyen keserűvé a karaktert. „A film vége felé Bálint többször is bajba kerül, ám meglepő módon a történet happy enddel ér véget” – zárta le mondandóját ironikus mosollyal a színész.

Nagyon jól fog esni egy vidám, nyári mozi: Gryllus Dorka


Gryllus Dorka a felkérés kapcsán elmondta, hogy mindig örül, ha Magyarországon is forgathat, és kifejezetten örömét leli abban, hogy egy tőle kicsit szokatlan, könnyedebb műfajban is kipróbálhatja magát. „Éppen Pejó Róbert Látogatás című pszichothrillerének forgatásán álltam könnyek közepette, amikor megkaptam ezt a felkérést, és úgy éreztem, hogy nagyon jól fog esni egy vidám, nyári moziban szerepelni.” Kíváncsiak voltunk, vajon a könnyedebb műfaj könnyebb feladat-e egy színész számára: „A Látogatás lelkileg azért nehezebb munka volt, itt viszont résen kell lenni, hogy az ember az adott pillanatban megtalálja a legőszintébb megoldásokat”.

A magyar és a német filmgyártás közti különbséget a színésznő nem tartja számottevőnek: „Jó és rossz rendezők vannak, ebből a szempontból nincs eltérés a nemzetek között. A magyar és a német gyártási rendszerben annyi különbséget fedeztem fel, hogy a németek szeretik jobban előkészíteni a forgatást, míg a magyar filmek gyártásában általában nagyobb szerep jut az improvizációnak”. „Bár alapvetően a forgatókönyvhöz voltunk kötve, Emil mindig nyitott volt az apró ötleteinkre.” Következő filmjét ismét Németországban forgatja majd, volgai német nőt fog játszani egy kétrészes játékfilmben.

A kindertojás-figurákkal ékesített mellszobor és Polyák Lilla

Polyák Lillát eddig elsősorban a Madách Színház nagy sikerű musicaljeiben láthattuk, ezúttal kamera előtt, prózai szerepben bizonyíthatja tehetségét. „Régóta hajtogatom már, hogy prózai osztályban végeztem, tessék ezt észrevenni, de miután a zenei vonalra kerültem, úgy tűnt, beskatulyáztak ebbe a szerepbe. Annak ellenére, hogy elégedett vagyok a karrierem alakulásával, mindig volt bennem egy halovány hiányérzet. Meglepett a felkérés, mert ritkán kezdődik harminc felett egy színésznő filmes pályája, de nagyon örülök a feladatnak, és megpróbálok élni a lehetőséggel.” A filmbeli karaktere Kamarás Iván asszisztense és csendes rajongója, aki a történet során lassan, de biztosan lép ki főnöke árnyékából.

Scherer Péter a Made in Hungáriában Neményi Ádámmal és az operatőr Csukás Sándorral is dolgozott már együtt, ezúttal azonban egy egészen más karaktert kell életre keltenie: „Frenkie egy elegáns öltönyökben parádézó, igazi cool figura, egyáltalán nem az a nyakig felhúzott gatyában járó balfácán típus, ennek ellenére megpróbálom ugyanúgy eljátszani. Ha már kaptam egy lehetőséget, hogy valami teljesen mást játsszam, akkor megpróbálok nem élni vele. Egyébként bizonyítékom van rá, hogy a figurát egy az egyben rám szabták: a karakterem borzalmasan horkol, mert hogy el van dugulva az orra, és véletlenül van nálam egy CT felvétel a saját orromról, akarják látni?” – viccelődik Scherer, aki egyébként kamerák és Mucsi Zoltán nélkül is a humoránál van, a sajtótájékoztatón a közelébe letett diktafonomba súgott „vigyázat, lehallgatnak” megjegyzése a hanganyag legjobb pillanata, innen is köszönöm.

Elegáns öltönyökben parádézó, igazi cool figura: Scherer Péter

Varga Boglárka fiatal kora ellenére már „öreg motorosnak” számít a magyar műfaji filmek világában, az S.O.S. Szerelem, a Papírkutyák és a Made in Hungária után ez már a negyedik szerepe. A filmben két apa is verseng a kegyeiért, ám a sajtótájékoztatón kiderült, ha Kamarás Iván és Kaszás Géza által játszott karakterek közül kell választania, akkor is a saját apukájára szavaz. Bár nagyon izgalmasnak találja a forgatásokat és élvezi a színészi munkát, még nem döntötte el, hogy „mi lesz, ha nagy lesz”.

A szinopszis a sok humor és szerelem mellett némi kultúrát is ígér, ez utóbbit néhány festmény bemutatásával igyekeznek a filmbe csempészni az alkotók. Kaszás Géza és Kiss Diána Magdolna karaktereinek fiatal festők adták „kölcsön” a képeiket. A díszlettervező Horváth Viktória és Nánássy Zsolt válogatta össze a filmben látható képeket, melynek nagy része Barna Sándor gyűjteményéből való.

Két apa is verseng a kegyeiért: Varga Boglárka

Délután egy villámlátogatás erejéig a forgatásba is bepillanthattunk: a színészek előtt érkeztünk, ám nem tudtuk megelőzni a már nagyban dolgozó világosítókat, na és persze a munkában nyakig ülő rendezőt és operatőrt sem. Hiába a megszokottnál lazább forgatási nap, Novák Emil még most is kissé csapzottan futkos fel-alá, ellenőrzi a díszletet, a fényeket, és amíg a sajtó és a színészek ráérősen ebédelnek a hotel teraszán, a rendező két beállás között igyekszik némi energiához jutni.

Amíg a stáb a fényeket tökéletesíti, mi Polyák Lillával vesszük szemügyre a filmbéli kiállítóterem alkotásait. Közös kedvencünk lett a kindertojás-figurákkal ékesített mellszobor, ami remek ötletet adott az egyszer használatos műanyag játékok újrahasznosításához: végül is egy szekrény aljára suvasztott doboz helyett akár egy műalkotásként kiállított mellszobron is tarthatnánk a megunt játékokat. Nem sokkal később megérkezik Kaszás Géza és Scherer Péter is, így lassan kezdődhet is a forgatás.

A bóklászások és egyéb akciók végeredménye

Az aznapra szánt első jelenetben Márk (Kaszás Géza) és Frankie (Scherer Péter) látogat el a galériába, hogy szemügyre vegyék Patrícia festményeit. Egyiküket sem irigyeljük túlzottan, a lámpák hathatós segítségével egyre inkább szaunára emlékeztető díszletben Kaszás hosszú ujjú pólóban, Scherer pedig rózsaszín ingben és zakóban teljesít szolgálatot. Azon túl, hogy eljátsszák, hogy nincs melegük, a színészi feladat egyszerűnek tűnik, ezúttal ugyanis nem kell mást tenniük, mint céltalanul bóklászni a képek között. Eközben persze úgy kell spontánnak látszaniuk, hogy közben szigorú koreográfiát követnek.


Néhány apró malőrtől eltekintve (a képen kívülről érkező Kaszás Géza feje búbja mégiscsak képen belül indul, Scherer Péter kicsit siet) sikerül hamar végezniük a jelenettel, jöhet is a következő, de nekünk addigra már mennünk kellett. A bóklászások és egyéb akciók végeredményét jövő év Bálint napján nézhetjük meg a mozivásznon.

Szigorú koreográfiát követnek