Sukoró és Pákozd közt a nádasban furcsa képződménnyel találkozhat az arra kóborló. Egy ház, mit ház, villa áll cölöpökön a vízen. Körös-körül nádas, na és persze szúnyogok, a nappali alatt csobog a víz, az ablakok szinte a víztükröt súrolják. Ha elhúzzuk egy fából ácsolt stégre lépünk, rajta asztal, székek, az asztalon lámpás. Paradicsomi, nemde? De a Paradicsom minden szempontból csak díszlet, egyrészt azért, mert Pejó Róbert legújabb filmjéhez a Látogatáshoz szolgálnak díszletül, másrészt azért, mert a Paradicsomról kiderül, hogy maga a pokol.
Egy névtelen, gyilkosságot sugalló videófelvétel jelenik meg az interneten a húsvéti ünnep kezdetén, és rögtön magas látogatottságot ér el. Éppen erre a hétvégére hívja meg Thomas és új barátnője, Sonja, Thomas régi barátait, Evát és Heinrichet. A videón látható szörnyű jelenet meztelen valósággá válik, amikor bejelentik három gyerek eltűnését. A bizalmatlanság és gyanúsítgatások rémálma, mely a barátok közt felüti a fejét, megmérgezi a húsvéti idillt.
A bizalmatlanság és gyanúsítgatások rémálma |
Filmhu:
A filmben kiemelten hangsúlyos szerep jut a háznak és a környezetnek, ahol a ház található. Ezért kellett a nyaralót külön felépíteni, hogy olyan legyen, amilyennek megálmodtad?
Pejó Róbert: A természet közelsége nagyon fontos a történetben, a hely áttekinthetetlensége a nádas miatt és a köd félelmeket és veszélyeket sugároznak, ami odáig fokozódik, hogy már a banalitások is fenyegetésekké válnak. A harmonikusnak látszó táj pusztán a természet szokatlan zajai miatt vetítési felületté, és megélt félelmeink fenyegető játékterévé válik. Akkora ablakok vannak a házon, hogy gyakorlatilag a nádasban élsz, szinte belép a természet a házba, de ugyanakkor kívülről is látnak mindent, és engem pont ez a nyitottság érdekelt. A négy ember közül, akik a házban tartózkodnak, az egyik gyilkos, de ő nem gyilkosként viselkedik, nincs bűntudata.
Filmhu:
A gyilkosság már az elején megtörténik?
P. R.: Igen, de csak sejtetve van, felkerül az internetre egy videó, amin az látszik, hogy három gyereket kergetnek a nádban, felkergetik őket egy toronyba és kettőt arra kényszerítenek, hogy ugorjon le, de úgy, hogy az látszik, hogy a gyilkos nem is nyúlt hozzájuk. Aztán a kisgyerek, aki életben marad, feltűnik a faluban, de sokkos állapotban van, így nem lehet kihallgatni. A másik kettőt még mindig nem találják; ebből aztán igazi hisztéria keletkezik a faluban és a négy ember között is.
Átértékelnek bizonyos dolgokat |
Filmhu:
Ki a három gyerek?
P.R.: Helybéliek, a hentes gyerekei, akiket mindenki ismer és ezért mindenki belekeveredik és gyanús.
Filmhu:
Akkor a gyilkosság a fő téma, vagy a lélektani momentumok?
P.R.: A gyilkosság hatással van, felkavarja a négy ember együttlétét, és onnét nem uralják a terepet, mert bekavar a gyilkosság, egyre több minden derül ki róluk és a múltjukról is. Fény derül sötét titkaikra és perverzióikra. A történet végig úgy épül fel, hogy a négy ember közül bárki lehetett a gyilkos a múltjukból adódóan. Ez egy sakkjáték, ami már szinte azt a kijelentést engedi meg magának, hogy bárki, mindnyájan lehetünk gyilkosok, az ösztön bennünk van.
Filmhu:
Ez elég zavarosan hangzik, szándék, hogy nem párhuzamosan zajlanak az események? Szinte azt sem lehet tudni, mi a valóság, mi a képzelet?
P. R.: Így szeretném a valódi realitás és a fejekben létrejövő realitás jelenségét – amelyek a színhelyen átélt élmények hatására újabb képeket hoznak létre – közvetíteni. Ezért sosem lesz világos a néző számára, hogy mi és a szereplők valóban láttuk-e a gyilkosságról készült videófelvételt, vagy az csupán a szereplők fejében jött létre.
Fény derül sötét titkaikra és perverzióikra |
Filmhu:
A pszichothriller története Thomas Galvinic A kamerás gyilkos (Der Kameramörder) című könyvén alapul, hol találkoztál a regénnyel?
P. R.: Az osztrák producer Andreas Hruza keresett meg két évvel ezelőtt, hogy szeretné ezt a könyvet adaptálni, de elégedetlen volt az eddigi adaptációkkal, ezért keresett meg engem. Két évig dolgoztam rajta, mire azt éreztem, hogy most jó, most kész és azt a hangulatot adja vissza, amit akarok.
Filmhu:
Változott valami alapvetően a könyvhöz képest?
P.R.: A médiakritika részét nagyon meghúztam, mert egyrészt erről már nagyon sok film született, másrészt elég sok rossz feldolgozást is láttunk már e témában, így én nem erre akartam helyezni a hangsúlyt, nem akartam ebbe az irányba menni.
Filmhu:
Mi lesz a házzal, ha vége a forgatásnak?
P.R.: Ez itt egy tájvédelmi körzet, ideiglenes építési engedélyt kaptunk, a cölöpöket sem lehetett lefúrni az iszapba, betonlábakon áll a ház a vízen, ha mi távozunk, jönnek a cölöpök is, a házat pedig leromboljuk, Stock Csaba építész és a stáb minden tagja nagy bánatára.
Mindenki belekeveredik és gyanús |
Filmhu:
Kik vannak még benne a koprodukcióban?
P.R.: Magyar részről a Mythberg Films, osztrák részről a Lotus Film és svájcból a Kobra film.
Filmhu: A színészek kiválasztása rajtad múlt?
P.R.: Teljesen. Az volt a koprodukciós feltétel, hogy legyen két osztrák színész, Andreas Lust (Revanche) és Merab Ninidze (Hontalanul Afrikában), aki grúz ugyan, de osztrák állampolgársága van, valamint egy magyar, Gryllus Dorka, és egy svájci, Ursina Lardi (legújabb szerepe Haneke új mozijában a Das weiße Band-ban van). Szerettem volna, ha a vágó is magyar, de ezt már nem lehetett, mivel az operatőr is magyar.
Filmhu:Pohárnok Gergely.
P. R.: Már előtte is ismertük egymást, ismertem a Gergő munkáit, de most már össze is barátkoztunk és nagyon jól értjük egymást, nem kell túlmagyarázni a dolgokat, egy vízióban dolgozunk.
Megmérgezett húsvéti idill |
Filmhu: Kik a párok a filmben?
P.R.: Úgy alakult, hogy van egy szőke pár Eva és Heinrich és egy barna pár Sonja és Thomas. A helyszín eredetileg a Fertő-tó. Eva, Heinrich és Thomas régebb óta, egyetemista koruk óta ismerik egymást, és a múltban szinte már beteges volt a kapcsolatuk, ezért évekre megszakadt a barátság, majd Thomas 15 év elteltével megtalálja és meghívja őket ebbe a Paradicsomba.
Filmhu:
És Sonjának hol a helye ebben a trojkában?
P.R.: Épp ez az érdekes, hogy ő kimarad az ő hármasukból, a terepen viszont ő van otthon, mert ő a magyar. Thomas magányos halász, ő a házon kívül elveszik, de attól a pillanattól, hogy megérkeznek a régi barátok, felbomlik az egyensúly és Sonja kirekesztődik, mert a többieket összeköti a múlt, aminek Sonja nem részese. Ő ekkor eszmél, hogy nem is ismeri azt az embert, akivel együtt él. A történetet az ő szemén, az ő személyén át látjuk, ő visz bennünket a történetben.
Nem kell túlmagyarázni a dolgokat |
Filmhu: A másik kapcsolat szilárd?
P. R.: Mikor megérkeznek romokban a házasságuk, de a látogatás hatására ez a kapcsolat is megváltozik, átértékelnek bizonyos dolgokat. Henrich az elején a legagresszívebb, de a végére ő változik a legtöbbet, ő válik a legemberibbé az események hatására, ő tanul a történtekből. A fő téma nekem mindenen túl az emberi kapcsolat, hogyan viszonyulunk egymáshoz, mit tudunk arról, akivel együtt élünk és a legtöbbet róla kéne tudnunk, vannak-e valós kötődések.
Filmhu:A végén csak sugallod, vagy ki is derül, ki a gyilkos?
P.R.: Kiderül…
Mit tudunk arról, akivel együtt élünk |
Filmhu:Ez fel is oldja a történetet és a konfliktusokat?
P.R.: Nem.
Filmhu: Meddig tart a forgatás?
P.R.: Május végéig.