"Ez egy tökös műfaji film, aminek itthon nincs igazán hagyománya" – mondta Farkas Ádám gyártásvezető a filmhez készült egyik werkfilmben.

Teljes mértékben egyetértek vele.

Ha nincs itthon hagyománya, akkor miből merítettél inspirációt?

A műfaji film nemzetközi hagyományából. Nem úgy indultunk ennek neki, hogy megmutassuk milyen nagyszerű műfaji filmesek vagyunk, hanem volt egy elképzelésünk egy baráti társaságról, akik egy őrült kalandra vállalkoznak. Ebből jött a következő ötlet, hogy csináljunk egy heistfilmet.

Van olyan heistfilm, aminek örülni fogsz, ha hozzá hasonlitják a Pesti balhét?

Mivel ez egy forditott képrablás története, ami egy csavar a zsáner szokásos menetén, ezért nincs egyetlen olyan film, amire vissza lehet vezetni. Persze használjuk a zsáner toposzait – néha játékosan, máskor pedig komolyan -, ezért nyilván visszaköszön az Ocean's Eleven, vagy ha vigjátékként nézzük, akkor a Másnaposok vagy a Förtelmes főnökök.

Lóth Balázs Petrik Andreával és Mészáros Bélával a forgatáson (werkfotó: Glódi Balázs)

Miért pont fordtott képrablásra gondoltatok, amikor egy őrült kalandba akartátok küldeni a film főhőseit?

Mivel Magyarországon élünk, ahol minden egy kicsit más mederben folydogál, ezért egy fordított helyzetet találtunk ki a heistfilmek szokásos rablásához képest.

A filmnek még Andy Vajna életében adott zöld utat a Filmalap. Vajna hogyan viszonyult a Pesti balhéhoz?

Nem látsz bele a kártyákba. A Filmalapnál Hegedűs Bálinttal és Lovas Balázzsal fejlesztettük a könyvet, Lovas volt a fejlesztőnk, Hegedűs pedig felügyelte a folyamatot, hogy aztán az utolsó fél évben aktívan is beszálljon a fejlesztésbe. A Filmalappal és a Filmintézettel is jók a tapasztalataim, de Vajnával nem találkoztam soha. Az tudom, hogy az ötfős döntőbizottságon az utolsó két döntés - a forgatókönyv-fejlesztést lezáró és a gyártási támogatást igénylő - öt igen szavazattal ment át. 

Az őtfős társaság – a Mészáros Béla által eljátszott építész, Marcell kivételével – lúzerekből áll.

Az építész a gyerekkori, játékos énjéhez próbál visszatalálni. Csodagyerek volt, később minden díjat megnyert, de végül bedarálta az élet, és egy cég pénzcsináló gépe lett. A gyerekkori barátai viszont megmaradtak önazonosnak. Ez egy zsánerfilm, de ettől még komoly kutatómunka előzte meg, logikus pszichológiai hátteret építettünk fel a karakterekhez. Sokat sakkoztunk velük, mire minden a helyére került, és az összes karakter motivációja tiszta lett. A könnyed műfajok nem azért könnyűek, mert könnyű őket csinálni, hanem mert könnyű őket nézni.

(fotó: Pozsonyi Janka)

A Pesti balhét hárman írtátok Inotay Ákossal és Kis-Szabó Márkkal. Van olyan szereplője, akivel azonosulni tudsz?

Ez egy szerzői műfajfilm. Ahogy Marcell viselkedik és működik, az sok szempontból hajaz az én életutamra. Hétéves koromban a szőnyegen fekve bábfilmeket csináltam apám kölcsönkamerájával. Utána sok éven át filmesnek készültem, közben felnőttem, és azzal szembesültem, mennyire komplex dolog érvényesülni az életben. Visszatérni a gyökerekhez, újra rátalálni arra a dologra, ami igazából izgat, amire feltetted az életed – ez a vágy közös Marcellben és bennem.

Akkor neked is volt egy olyan szakasza az életednek, amikor azt érezted, hogy rossz irányba haladsz?

Ezt nem mondanám. Alapvetően elégedett vagyok az életemmel. Van egy csodálatos feleségem és egy 19 hónapos gyermekem, aki egyidős a Pesti balhéval. Azon a napon született, amikor a Filmalapnál megszavazták a gyártási támogatást a filmnek. Ez egy folyamatos harc az életemben: stabilitást kell biztositanom, biztonságot és normális életkörülményeket kell teremtsek a családomnak, de közben szeretnék megmaradni önazonosnak, és azt szeretném csinálni, amire szövetkeztem az élettel.

A Pesti balhé akkor egy álom beteljesülése számodra?

Egy nagyon régi álom beteljesülése, öt évet dolgoztunk ezen a filmen.

Inotay Ákossal és Elek Ferenccel a forgatáson (werkfotó: Glódi Balázs)

Említetted, hogy ez egy szerzői műfajfilm, amibe személyesebb dolgokat is beleírtatok. A gyerekkori barátaidnak lesznek benne ismerős dolgok?

Ez nem egy nosztalgiafilm, a legnagyobb része a mában játszódik, apróságok vannak benne, ami a generációmnak ismerős lehet: Leo jégkrém, Boci csoki vagy a Mézga család, ami dramaturgiailag fontos motívumként kíséri végig a történetet. Leginkább a film alapérzése lesz ismerős a barátaimnak: megyünk a világgal szembe és rápisálunk a terítőre. Hiába hangzik ez a kaland őrültségnek, azért megcsináljuk. Én amúgy nem vagyok egy forradalmártípus, de kicsit mindannyian szeretnénk azok lenni.

Szóval nem lesz olyan osztálytársad, aki felhív, hogy hé, az indiánmániás Jetet rólam mintáztad.

Nem. Ilyesmit a film abszolút forgatókönyvírója, Kis-Szabó Márk mondhat el. Katarban él tizenöt éve, a Perzsa-öböl térségében vezető telekom cégnek volt a marketingese. Neki van olyan kollégája, aki magára ismerhet a filmben.

Ez egy apróság, de engem érdekel: szerintem még egy egyetlen filmben sem emlegették olyan sokszor Paul Newmant, mint a Pesti balhéban. Elmarad azonban a megoldás, hogy igazából miért fontos az ő személye.

A film első öt percében van egy segítség a megfejtéshez, de valóban nem egyértelmű a dolog. Szándékosan több olyan elemet is beleépítettünk a filmbe, amin lehet vacillálni, és ha lelkesítik az embert, egy újabb megnézéssel meg lehet fejteni őket.

(werkfotó: Glódi Balázs)

Egy lehetséges megfejtésem azért van: Paul Newman szerepelt egy kultikus heistfilmben, A nagy balhéban, ezért használják kódként a nevét.

Ezt bízzuk a néző fantáziájára.

Számos forgatási szempontból bonyolult jelenet van a filmben: eláztattok egy hotelfolyosót, Mészáros Béla és Petrik Andrea búvárfelszerelésben a víz alá merül, az egyik szereplőt elüti egy autó, és így tovább. Melyik jelenetet volt a legnehezebb elkészíteni?

Nem volt olyan forgatási nap, amit ne komoly kihívásként éltem volna meg és ne lettek volna gyomorgörcseim. Szinte az összes nap tűzijáték volt. Talán a hotelfolyosó eláztatása volt a legnehezebb, ugyanis a díszlet nem bírta túlzottan a strapát, összesen három eláztatás fért bele. Mindig jött egy takarítóbrigád, akik víztelenítették a díszletet és újrafestették a falakat. És a színészeknek is csak három szett volt abból az öltönyből, amit viseltek. Darabja 300 ezer forint volt, nem volt végtelen a költségvetésünk, a szokásos elsőfilmes Filmalap-költségvetésből dolgoztunk. Szóval gyakorlatilag kétszer van felvéve az egész. Rögtön szótagra pontosan, tévedés nélkül el kellett mondani a szövegeiket, hogy meglegyen ez a jelenet.

Miért volt fontos neked, hogy tényleg 300 ezer forintos öltönyt viseljenek? Csak néhány divatszakértő szúrta volna ki, ha egy olcsóbb másolatot adtok rájuk.

Mi nem a felszínes gazdagság, hanem az igazi elit világát akartuk megmutatni. A helyszíneket és a ruhákat is ez alapján választottuk ki. Úgy éreztük, ez rengeteget hozzáad a filmhez, ezért volt fontos, hogy Béla igazi Armanit viseljen. A szponzoroknak hála sokat, de azért nem 300 ezer forintokat fizettünk ezekért a ruhákért.

 (werkfotó: Glódi Balázs)

Petrik Andrea és Mészáros Béla tényleg lemerült a víz alá, vagy kaszkadőröket látunk búvárkodni?

Nem, többször is őket látjuk a víz alatt. Mindezt úgy, hogy Béla nem tud úszni, Andinak pedig óvatosnak kellett lennie, mert családalapítás előtt állt. Egy búváredző foglalkozott velük. Eredetileg a kőbányai pincerendszerben merültünk volna, ahol 8 fokos a víz, és ha a búvár egy kicsit is rosszul mozog, felkavarja a törmeléket, és onnantól az orráig sem lát el. Végül egy víztankban forgattunk, amiért nagyon hálásak vagyunk a stúdiónak, hogy odaadta. Vannak persze olyan jelenetek is, amelyeket dublőrökkel forgattunk víz alatt.

Miért érezted fontosnak, hogy legyen egy olyan poén benne, ami kifigurázza a migránsok ellen hergelő propagandát?

Ez egy politikailag teljesen semleges film, sem jobbra, sem balra nem húz. Azt tartottuk szem előtt, hogy legyen azért benne néhány olyan poén, ami reflektál a mai magyar hétköznapokra. Nem lemásolni akartunk egy amerikai zsánert, hanem megteremteni annak a magyar változatát.

Eléggé a semmiből jött, amikor konkrétan kimondják a Liza, a rókatündér címét a filmben.

Három vagy négy alkalommal is utalunk más magyar filmekre, ezek hommage-ok a részünkről. A Mézga családot már korábban említettem, illetve volt kettő, ami a vágóasztalon elhullott. Adrien Brody benne maradt a filmben, de az a gondolatmenet eredetileg még folytatódott volna, amibe Antal Nímródot és a Ragadozókat is beleszőttük. Ezeket kivágtuk, mert a film feszes és gyors tempójának a fenntartása volt a legfontosabb.

(werkfotó: Glódi Balázs)

Akkor nincs egy történet a Liza említése mögött?

Nagyon szeretem azt a filmet. Ujj Mészáros Károly egy fantasztikus és példaértékű műfaji ötvözetet rakott össze. Egy nagyon igényes és szórakoztató film lett belőle.

És ami várakozásokon felül szerepelt a mozikban.

Ha megnézzük, hogy milyen kevés 100 ezernél több mozinézőt begyűjtő magyar film készült az elmúlt tíz évben, akkor az egy csodálatos dolog, hogy a Liza is bekerült közéjük.

A Pesti balhénak is ez a célja, közönségfilmmé akar válni.

Ez egy szívvel-lélekkel elkészített vígjáték, amely szerintem alkalmas arra, hogy elfeledtesse az elmúlt hónapok viszontagságait. Az egyéni vállalásunk az volt, hogy nemes szórakozást nyújtsunk. Persze, sokfajta humor keveredik a filmben...

Például turkálnak a vécében.

Azt szerintem sikerült nem öncélúvá tenni, ha megnézzük a kontextusát, viszi előre a cselekményt. Azért kezeskedem, hogy öncélú obszcenitás nincs a filmben.

(fotó: Pozsonyi Janka)

Szabó Simon ugyanazt a harsány karaktert játssza, mint amit a korábbi filmjeiben látunk tőle.

Vitatkoznék veled. Sok olyan visszajelzést kaptunk, hogy Simon egy érzelmesebb, nagyobb szívvel és lélekkel megáldott karaktert játszik, mint más filmekben. Simon az Simon, egy iszonyúan önazonos ember - ahogy Jet is az a Pesti balhéban -, akivel ha valami mást játszatnánk, azt valószínűleg rosszul fogadná a közönség. Egy fokkal finomabb színészi játék felé mentünk el, és komoly munkánk volt abban, hogy amikor a Dunaparton szenvedélyesen vitatkozik a társasággal, kiderüljön, hogy ennek a karakternek nagy szíve van, és több egy két lábon járó hülyeségbombánál. Szerintem többen meg fognak lepődni azon, hogy ő milyen színészi képességekkel bír.

A baráti társaság mindegyik tagja énekel, van aki egy egész dalt, van aki csak néhány sort.

Inotay Ákos és Járai Máté hat hónapig járt zenetanárhoz a duett kedvéért. Ha hallasz néhány hamis hangot, az szándékos, nem akartuk azt a hamis képzetet kelteni, hogy szereplőink profi énekesek. Amikor a többiek a Mézga családból éneklik a közismert dalt, direkt azt kértem, hogy egy percet se gyakoroljanak. Abban a jelenetben Petrik Andi volt nehéz helyzetben, mert a Vajdaságban nőtt fel, és nem ismerte a Mézga családot. Neki egy plusz feladat volt a dal rá eső részét megtanulni.

A békákkal szeretett forgatni?

Bírta nagyon a békákat és ez az érzés kölcsönös volt. Inkább nekünk gyűlt meg a bajunk a békákkal. Az állatidomárunk egy félreértés folytán egy olyan trópusi békát hozott el a mocsárjelenet forgatására a Tatai Fényes Tanösvényhez, amely ha elszabadult volna, letarolta volna a helyi élővilágot. Amúgy őshonos fajokkal, például kecskebékákkal dolgoztunk, és nagy becsben voltak tartva. Egyszer megesett, hogy egy őshonos béka elugrált, emiatt Farkas Ádám gyártásvezető derékig a mocsárba süllyedve két órán át békákra vadászott, hogy legyen belőlük elég a forgatáshoz.

(werkfotó: Glódi Balázs)

Egy békát lehet idomítani?

Nem. Amikor azt akartuk, hogy ugorjon, egy bottal megpiszkáltuk.

Szóba került egy esetleges folytatás? Az Oceans's-filmekből három készült.

Nyilván elkacérkodtunk a gondolattal, van is egy ötletünk arra, hogy mi lehetne a csavar a második részben. De alapvetően nem Pesti balhé-folytatásokat, hanem zsánerfilmeket szeretnénk csinálni a jövőben. Abban hiszünk, hogy van értelme itthon igényes műfaji filmeket csinálni. Ezt akarjuk egyre jobban és jobban csinálni az elkövetkező években, és visszacsábtani velük az embereket a moziba.