Az M&M Film gyártásában készülő Konyec elkészítésére kétszázhetvenöt millió forint áll a rendelkezésre: a költségvetésben szerepet vállalt a TV2 és a Mozgókép Közalapítvány mellett a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma és a Szerencsejáték Rt is. A száztíz percesre tervezett produkció HD-re forog, az operatőr a Dealer-ben a nyersanyaggal már remeklő Szatmári Péter. A forgatókönyvet Pozsgai Zsolt szkriptje alapján Lovas Balázs (a filmhu munkatársa – a szerk.) készítette el. A hathetesre tervezett forgatás felén immár túl vannak, és úgy tűnik tudják tartani a harminchat napos gyártási tervet.
Mécs Mónika, producer - Mondanivalója is van, de nem öncélú
Mécs Mónika Fotó: Madarász István |
filmhu:
Miért pont a Konyec-et választottátok bemutatkozó nagyjátékfilmetek-nek?
Mécs Mónika: Egy nagy, hasonlóan gondolkodó társaság vagyunk: Gáborral nagyon jó barátok vagyunk az egyetem óta, a diplomamunkánkat is közösen készítettük, és azóta is forgattunk indiai dokumentumfilmeket. Jól tudunk együtt dolgozni. A Konyec-be pedig beleszerettem, mert úgy éreztem, hogy ez egy olyan film, aminek mondanivalója is van, de nem öncélú, pár ezer embert érdeklő dolog, hanem meg is nézik az emberek.
filmhu: A Konyec-et elég régóta készítitek elő. Mi minden történt ez alatt a hosszú idő alatt?
MM: Két és fél évvel ezelőtt került először a kezünkbe az anyag, ami azóta már nagyon sokat változott. Bekerült a képbe Lovas Balázs forgatókönyvíró, aki az eredeti szkript alapján megírta a forgatókönyvet, aminek nagyon sok változata készült, és gyakorlatilag a mai napig is pofozgatjuk a történetet.
filmhu: Hogyan változott a történet?
MM: Az eredeti változatban nagyobb hangsúly volt Emil és Hédi, a két idős ember történetén. Ezt a verziót is nagyon szerettem, de az egyensúly miatt át kellett írnunk: felhoztuk a fiatal nyomozópáros sztoriját egyenrangú szállá, hogy két generációt és két világlátást mutassunk be. Így lett négy főszereplője a filmnek.
Négy főszereplője lett a filmnek Földi Teri, Keres Emil, Schell Judit és Schmied Zoltán - Fotó: Madarász István |
filmhu: Kik a Konyec célközönsége?
MM: Nagyon bízom benne, hogy sokan fogják megnézni, bár tudom, hogy a mai mozinézők inkább a fiatalabb korosztályokból kerülnek ki. A Konyec-ben idősebbek is szerepelnek, talán ha jó lesz a piárja, és jó lesz a forgalmazója, akkor sikerül szélesebb közönséget is megszólítani vele.
filmhu: Mi szerepel az M&M Film távolabbi tervei között?
MM: Reméljük, hogy ez a film sikeres lesz, és tudunk tovább működni. Már beadtunk egy pályázatot filmelőkészítésre Szaladják Pisti következő, Indiában játszódó filmjére. Nekem is vannak hasonló, indiai témájú filmterveim, ezeknek a Konyec után rögtön nekiesek. De persze bármikor bármi beeshet.
***
A történet szerint a munkásszármazású Emil (Keres Emil) és grófkisasszony Hédi (Földi Teri) egy lakótelepi betontömbben élik izgalom és változás nélküli életüket immáron fél évszázada. Emil egy szép napon elindul: maga mögött hagyja a behajtóktól fenyegetett lakását és kirabolja az első útjába kerülő postát. A vidéki nyomozópáros: Ági (Schell Judit) és Andor (Schmied Zoltán) felfigyel a következő benzinkút-rablásra. Közös munkájukat nehezíti a magánéletük válsága, kapcsolatuk ugyanis Andor félrelépésétől szenved. A rendőröknek nem sikerül a briliáns csapda: Hédi nem bizonyul jó csalinak, nem adja fel szerelmét. A Vérdíjas Nyugdíjasok (ahogyan a média nevezi őket) együtt menekülnek a rendőrök elől, és bepótolnak mindent elvesztegetett, néma életükből: vásárlás, éttermi vacsora, ékszerek – és szálloda.
Ennek megfelelően a gyártási terv negyedik hete egy hévízi luxusszállodában érte a stábot: itt látták vendégül fényűző módon a filmhu munkatársát is. A NaturMed Hotel Carbona vezetője, dr. Lukács Ferenc nagy filmrajongó, ezért döntött úgy, hogy támogatóként szerepet vállalnak egy magyar filmben. A hatalmas pénzösszegeket zsákmányoló idős házaspár a hévízi szálloda elnöki lakosztályát veszi ki. Nincs ok szégyenkezésre: első osztályú elnöki lakosztály fog megjelenni a filmben: a kétszintes szoba saját szaunával, jacuzzival rendelkezik, amelyet a vérdíjas nyugdíjasok szeretnének kiélvezni, ám az őket üldöző rendőrpáros hamar rajtuk üt.
Rohonyi Gábor, rendező - Klasszikus értelemben vett road-movie
Rohonyi Gábor Fotó: Gáti György |
filmhu: A sajtótájékoztatón úgy fogalmaztál, hogy Pozsgai Zsoltnak a történetről Te jutottál az eszébe. Mitől passzol hozzád a Konyec?
Rohonyi Gábor: Nem tipikus film ez, nehezen definiálható a történet. Nem akció, nem vígjáték, nem dráma, nem komédia. Bennem óriási a nyitottság az emberi lét teljes spektrumával szemben, nem gondolom például, hogy csak fiatalokról lehet szerelmes, vagy akármilyen történetet mesélni.
filmhu: Akciójelenetek forgatására érkeztünk ide Hévízre. Ez azt jelenti, hogy a film bővelkedni fog akciókban?
RG: Ez egy road-movie, tehát műfajából adódik, hogy van benne üldözött és üldöző – és persze akció is. De nem abban az értelemben, ahogy azt az amerikai filmekben megszokhattuk. Nagyon visszafogott és egyszerű formában szeretném elmesélni ezt a történetet, nem akarom technikai bravúrokban, vagy hatásvadászatban megközelíteni a hollywoodi iskolákat. Egyrészt a történet sem igényli, másrészt ilyesmivel próbálkozni Magyarországon, ilyen költségvetés mellett elég nagy dőreség lenne.
Nem két bűnözőről van szó Rohonyi Gábor rendező Földi Terivel és Keres Emillel - Fotó: Gáti György |
filmhu: Hogy érted, hogy a történet nem igényli ezt?
RG: Nem két bűnözőről és az őket üldöző igazság bajnokairól van szó, hanem két nagyon szerethető idős emberről, akiknek remélhetőleg a néző a kezdettől fogva drukkolni fog. Nem az akciójelenetek viszik a hátukon a sztorit. A történet erős, és a filmtípusból adódó jelenetek formailag illusztrációk, tartalmilag pedig nyilván szervesen illeszkednek majd a cselekménybe. De nem akarunk száztizenhárom közeliben feldolgozott autósüldözést beletenni.
filmhu: Hanem?
RG: A kezdettől fogva koncepció, hogy a kamera távolságot tart a szereplőktől és nem mászik bele a szférájukba. Nincsenek állandóan indokolatlan közelik, csak amikor annak dramaturgiai szerepe van. Nem mozgatjuk össze vissza a kamerát, csak amikor autóval megyünk, egyébként igyekszünk mindig olyan szögekbe és távolságokba helyezni a kamerát, hogy ne érezzük folyamatosan a filmkészítő jelenlétét. Ebből a filozófiából adódik, hogy az akciók sincsenek tolakodóan feldolgozva.
filmhu: Arányaiban sem lesznek jelentősek?
RG: Nem lesz unalmas egy percig sem a történet. Egy kisvárosi miliőben és egy lakásbelsőben kezdődik, de ahogy onnan kirobbanunk, nagyon komoly pörgés van, meg sem állunk a végéig. A Konyec egy klasszikus értelemben vett road-movie lesz.
filmhu: Miért döntöttetek a HD mellett?
A kamera távolságot tart a szereplőktől Fotó: Madarász István |
filmhu: Ez a videóklipes-reklámos múlt ellenhatása lenne?
RG: Borzasztó nagy felüdülés. Elég is volt, amit azon a platformon bizonyítani kellett, azon már túl vagyok. Jól esik, hogy nyugodtabb ritmusban, nem hatásvadász, nem erőltetett képi és hangi megoldásokban kell gondolkoznom. A sztorit kell a maga egyszerűségében megcsinálni, ez nem igényli a bravúrokat.
***
A forgatásnak otthont adó hotelben rendezett sajtótájékoztatón a főleg színházban játszó Földi Teri elmondta, hogy nem igen szerepelt még filmben: sőt, főszerepet először Keleti Márton Ifjú szívvel című filmjében játszott 1953-ban, azóta eltelt ötven évben Rohonyi Gábor kérte fel ismét. Keres Emil, a film másik idős főszereplője jelenleg négy színházban is játszik, noha már betöltötte nyolcvanegyedik életévét is. A szakmai kihívásoktól ezért nem félt, csak aggódott, hogy fogja-e bírni fizikailag is a terhelést. A nyomozópáros figuráit két, a való életben is párt alkotó színész kelti életre: Schell Judit és Schmied Zoltán. A Tesó és a Kész cirkusz főszereplőjeként megismert Schmied Zoltán elmondta, hogy a forgatás előtt mindketten vettek részt betanításon: megismerkedtek a rendőri munkával, megtanultak lőni és nyomozni is.
Schell Judit, Ági - Nemcsak Lara Croft
Schell Judit Fotó: Gáti György |
A Csak szex és más semmisikere egy csapásra filmsztárrá tette Schell Juditot: a fiatal színésznő elmondta, hiába gondolja mindenki, hogy elhalmozzák forgatókönyvekkel, ez egyáltalán nincs így. A színésznő az elért közönségsiker után is szeretne megtartani egy szintet, és csak a legjobb forgatókönyvekre fog igent mondani.
filmhu: A Csak szex sikere megváltoztatta a szerepválasztásodat?
Schell Judit: Szerepeltem egy filmben, aminek nagyon nagy sikere volt. A következő lehetőség egy ajándék, de ha nem lett volna, akkor sem esem kétségbe, mert megvannak a színházi szerepeim, nyáron meg legfeljebb elmentem volna nyaralni. De adódott egy nagyon jó könyv és egy mögé felsorakozott alkotógárda.
filmhu: Kit alakítasz ebben a filmben?
SJ: Egy nyomozónőt alakítok, aki éppen magánéleti válságon megy keresztül: a nyomozótársa az életében is partnere, és nemrégiben megcsalta. Közben túszul ejti ez az idős pár, úgyhogy elég bonyolult helyzetben van. De hát akkor jó egy történet, ha éppen akkor van a szereplők sorsfordulója.
filmhu: Ági azért sokban különbözik azoktól a szerepektől, amiket eddig alakítottál: keményebb, férfiasabb karakter.
SJ: Ági amikor akcióban van, akkor nagyon kemény. De szerencsére van egy másik oldala is: gyermeket vár egy olyan férfitól, aki éppen megcsalta. Nem nagyon tudja, hogy most hogyan tovább, merre menjen, tehát azért nemcsak Lara Croft.
Friss nyomot vizsgálva Schell Judit és Schmied Zoltán - Fotó: Gáti György |
SJ: Zolival együtt voltunk a lőpályán, sőt még a kisfiamat is elvittük, ő is ott lövöldözött velünk. Voltunk járőrözni, és tényleg érdekes volt látni, hogy a rendőrök is ugyanolyan emberből vannak mi, és teljesen odaadóak a munkájukat illetően. Nincs munkaidő, ha menni kell, hát menni kell, erre tették fel az életüket. De a színészet is ilyen, sok mindenről le kell mondani.
filmhu:
Ismét egy HD produkcióban dolgozol, ezúttal sok a hosszú jelenet.
SJ: Vannak egysnittes, hosszú beállítások is: Gábor nagyon kitalálta ezt a filmet előre. Ez egy másik típusú film: a Csak szex egy vígjáték volt, nem volt olyan jelenetem, hogy kijövök egy ajtón és beülök egy autóba, hanem folyamatosan beszélnem kellett. A Konyec-ben vannak egyszerűbb történetek, hiszen nem tudok olyan sokféleképpen beülni egy autóba. A Csak szex forgatása alatt egyébként nagyon tartottam még a HD-től, féltem, hogy a film lágy látványához képest sokkal élesebb lesz a képe. De teljesen lenyűgözött, egyáltalán nem volt olyan érzésem, hogy videó lenne. Nagyon bízom benne, hogy ebben a filmben is működni fog ez a technika.