Salamon András: Öt évvel ezelőtt. Megismertem egy magyar családot, akik kimentek Amerikába, és megpróbáltak ott előbbre jutni. Több száz éve él az emberek fejében az a gondolat, hogyha baj van, utolsó lehetőségként még mindig ott az ígéret földje, Amerika. Ez a vágykép azonban legtöbbször csak másodlagos információkból táplálkozik: Amerikából főleg a csillogást látjuk. Ez a család is azt hitte, kint jobb lehet, sőt már az előttük járó generáció is hasonló elgondolásból ment ki. Ennek a családnak a sorsában megláttam az eleve vesztes helyzetet. Mióta ismerem, és figyelem őket, sok mindent tudok az életükről. Látható volt, hogy tengődnek, vergődnek, keresik a kiutat, de már Magyarországon sem tudtak semmi speciálisat felmutatni. Azt a világot éljük, ahol ha nincs valami extra dolog a kezünkben – tudás, hatalom, pénz, kapcsolatok – csak az igény, hogy az átlag felett éljünk, akkor hamar konfliktushelyzetbe kerülhetünk.
filmhu:Mennyire követi nyomon a film az említett família valódi történetét?
Salamon András: Getno |
filmhu: Miért Las Vegast választottad a történet amerikai helyszínéül?
S.A.: A történet eredetileg Los Angelesben játszódott volna, itt a legnagyobb a magyar kolónia, de végül Las Vegas mellett döntöttem. Ez a város alkalmasabb a filmforgatásra, átláthatóbb és direktebb helyszín egy család vágyainak és lehetőségeinek az ütköztetésére, Los Angeles felfoghatatlanul nagy, vizuálisan nem különösebben izgalmas falu. Las Vegas érdekes és ellentmondásos hely: a nevadai sivatag közepén áll egy város, amelyet kizárólag abból a célból építettek, hogy ott kaszinók működjenek. Művi világ, Eiffel-toronnyal, Szabadság-szoborral, mindezek mögött azonban nyomortelepek sora, bódévárosok, a semmi, a szegénység. Vegas egyszerre az elképesztő gazdagság és a nyomor városa – a film számára pedig mindig vonzóak a radikális kontrasztok.
filmhu: A film címét, a Getnót a Rolling Stones Satisfaction című számából kölcsönözted („I can get no satisfaction” – a szerk.). Hogyan esett pont a Stones-ra a választás?
S.A.: Amikor a Rolling Stones itt járt Budapesten, én is a környéken voltam. A stadion körül bóklásztam, és azon gondolkodtam, milyen érdekes lehet nem bejutni. Nem akartam a koncertre bemenni, sokkal jobban izgatott, az, ami kívül volt, azért mentem oda, hogy ezt láthassam. A filmbeli család ugyanúgy nem jut be a peremvárosból a belvárosba, mint ahogyan a Rolling közönségének egy része nem jutott be a stadionba. Ez az ördögi Amerikában: minden karnyújtásnyira van, a szomszédom is lehet milliárdos, láthatom, hogy mi is az az álomvilág, amiben nekem sosem lesz részem. Lelki alkat kérdése, hogy ezt ki hogyan dolgozza fel.
filmhu: A szinopszis szerint a film műfaja road movie és fekete komédia.
S.A.: Mondanék egy harmadikat is – a Getno dokumentumfilmes módszerekkel elkészített játékfilm. Szemléletében, kamerakezelésében, színészi játékában a dokumentumfilmezés felé mutat – szinte kizárólag kézikamerát használtunk, sokat improvizáltunk. Cassavettes New York árnyai és Jeles András Kis Valentino című filmjei a referenciapontok. Remélem, sikerül beengednem a Getnóval egy kis friss levegőt a mozikba. Meguntam a filmek döntő többségéből áradó szemléletet.
filmhu: Nevesen?
S.A.: A mozdulatlanságot. Ritkán fordul elő, hogy kigyullad bennem a piros lámpa, hogy „a fenébe is, ez miért nem nekem jutott eszembe?”. A moziban ülve sokszor azt látom, hiányzik az alkotókból az igény, hogy változtassanak a filmezés látásmódján. Főleg a képekre gondolok, arra, hogy hová tesszük a kamerát, milyen viszonyban vagyunk a témával, a helyszínnel, a színészekkel.
filmhu: Szándékos művészi döntés eredménye, hogy a film főszereplői nem ismert sztárok?
S.A.: A magyar filmgyártás legkegyetlenebb és legigazságtalanabb problematikájára kérdeztél rá. Létrejött egy kontraszelekció – vannak kitűnő színészek, akik egyszer csak elkezdenek sokat filmezni, de sajnálatos módon nem tudnak mindig ellenállni a csábításnak, azoknak a felkéréseknek, amik inkább az olcsó sikerről, mint a mesterségbeli tudásról szólnak. Ebből jön létre a sajátságos és többszörösen idézőjelbe tett „sztár-státuszuk”, amitől azonban ezeket a jó színészeket a többi rendező elkezdi nem hívni, mivel úgy gondolják, hogy XY rémes filmje után méltatlanná váltak arra, hogy náluk is szerepeljenek. A képlet ez: minél több filmben játszom, annál közelebb kerülök ahhoz, hogy „sztár” legyek, de azok, akik jó filmeket csinálnak, épp emiatt nem hívnak.
filmhu: Hogyan találtál rá a film magyar és amerikai szereplőire?
S.A.: Koltay Tamást hívtam fel, hogy olvassa el a forgatókönyvet, mert a legnehezebb szerepre, Jenő szerepére kerestem színészt, de senki sem jutott az eszembe. Ő javasolta Király Leventét, aki utoljára a ’60-as években szerepelt egy kisfilmben, de emiatt nem vált megkeseredett színésszé, aki negyven éven keresztül tördeli a kezeit, hogy nem filmezhet. Az ő elhatározása volt, hogy nem jön fel Szegedről, bár milliószor hívták budapesti színházakhoz játszani, a Kossuth-díját is szegedi színészként kapta meg. Szó szerint nagy formátumú ember, közhely, de nála igaz, a nagy testben egy érzékeny, finom lélek lakozik. A másik fontos szerepet, Jancsit, Gesztesi Károly játssza. Már a forgatókönyv írása során tudtam, hogy vele akarok dolgozni. Az amerikai szereplőket pedig egy amerikai casting director segítségével találtuk meg.
filmhu: Mennyire érzed aktuálisnak a Getno történetét?
S.A.: Most hallottam egy felmérést, mely szerint a középiskolások 67%-a más országban képzeli el a jövőjét. Úgy tűnik, ebben az érzésben én is osztozom – Magyarországról elvágyódni nem nehéz. Azt hittem, 2003-ban nem kell már olyan hírt olvasnom az újságban, hogy egy politikus vadászni hívja meg a barátját. Az én számomra a vadászatnál aljasabb dolog kevés van a világon – nem vagyok hajlandó tolerálni, hogy valakik egy kellemes baráti csevely keretei között puskát ragadnak, hogy élőlényeket gyilkoljanak le. Abból a világból, ahol ilyen megtörténhet, csak elvágyódni lehet. Az elvágyódás, mint lelkiállapot nem csak abból következhet, hogy valakinek kevés a pénze, kicsi az autója vagy nem elég szép a nője, attól is létrejöhet, hogy az ember egyre kevésbé tudja elviselni az őt körülvevő borzalmakat. Azt hiszem Bunuel mondta valahol, „azért készítek filmeket, mert ez a világ nem a létező világok legjobbika.” Egyet kell értsek ezzel.