Hiába van az ember tisztában vele, hogy Tapolca közelében nem dúlnak mostanság fegyveres harcok, mégis kicsit gyomorszorító élmény egy katonai kisbuszban megérkezni valahová, ahol az út egyik oldalán egy kiégett terepjáró, a másikon romos épületek fogadják. Mégis kivételezettnek érezhetjük magunk, a falra felsprézett felirat – katonai terület – egyértelművé teszi, hogy civileknek általában ide, az Újdörögdi Romvárosba tilos a belépés. Azt, hogy minket most éppen nem marcona katonák vesznek őrizetbe, hanem barátságos hostessek szerelnek fel különleges belépési engedéllyel (és a sorozat logóját viselő merch-el) annak köszönhetjük, hogy a honvédség a S.E.R.E.G. alkotóit látja éppen vendégül a katonai kiképzőterepen.
Lássuk hát, hogy mi áll a TOP SECRET minősítésű aktában, amit szintén a látogatáshoz kaptunk: a S.E.R.E.G. című hatrészes akciósorozat Győrbíró Zsolt alezredes (Csórics Balázs) története, aki a múltban elkövetett egy nagy hibát egy külföldi kiküldetésen - jelenleg egy új misszióra próbál összeállítani egy különítményt, amivel helyrehozhatná, de ebben minden áron akadályozza csapattársa, a haragtartó Horváth ezredes (Kamarás Iván). Győrbíró a katonai karrierjét a családdal próbálja összeegyeztetni, de renitens fiát, az orvostanhallgató Marcit (Séra Dániel) büntetésből elküldi az alapkiképzésre, ami megváltoztatja a srác életét. A sorozatot Dombrovszky Linda rendezi, forgatókönyvét Somogyi György és Bendi Balázs jegyzi, producerei Helmeczy Dorottya és Kálomista Gábor.
Már nem AZ a hadsereg
Pódium áll a romváros közepén felhúzott díszlet bejáratánál, ahol a sorozat stábja és az összegyűlt újságírók is kíváncsin kémlelik az eget — a horizonton végre feltűnik a beígért látványosság, egy H145M típusú Airbus katonai helikopter, ami aztán ötven méter magasban állapodik meg a fejünk fölött. Deszantolás lesz, előbb a sorozat katonai szakértője, Pálinkás Szilveszter, majd Csórics Balázs is teljes menetfelszerelésben ereszkedik le a kötéllel. A pódiumra viszont mégsem a főszereplő, hanem Magyarország honvédelmi minisztere lép fel.
„Isten hozta önöket Irakban, ezen a szeles napon” – kezdi a kamerák gyűrűjében mondandóját Szalay-Bobrovniczky Kristóf, aki ezzel a háta mögött található díszletre utal. Szerint ideje volt már egy újabb katonai témájú sorozatnak itthon. „Nekem nagyon hiányzott az, hogy láthassa a magyar közönség, hogy mi történik a hadseregen belül.”
A S.E.R.E.G. a Megafilm Service és a TV2 produkciója, támogatói a Nemzeti Filmintézet és a Honvédelmi Minisztérium – utóbbi katonai szakértőkkel, járművekkel és helyszínekkel is hozzájárult a produkcióhoz. A miniszter kifejezi abbéli reményét, hogy népszerűségre lel majd a sorozat, „aminek pontosan az a célja, hogy megismertesse a magyar emberekkel, hogy ez a hadsereg már nem AZ a hadsereg, hanem egy modern, digitális és vadonatúj eszközökkel felszerelt, ütőképes, mindenre elszánt haderő, ahol nagyon jó szolgálni (...).”
Pavel Stantchev, Szalay-Bobrovniczky Kristóf, Pálinkás Szilveszter, Csórics Balázs
Helmeczy Dorottya producer felajánlja az iraki díszletet a hadsereg számára, akik a forgatás végeztével kiképzésre használhatják majd azt. Böröndi Gábor vezérkari főnök a haderő nevében megköszöni és átveszi a létesítményt. Őt Pavel Stantchev, a TV2 vezérigazgatója követi, aki tolmácsa segítségével arról értekezik, hogy „az ősidőktől kezdve a legütősebb történeteknek mindig köze van a katonasághoz.” Méltatja az alkotókat és biztosítja a hallgatóságot afelől, hogy a csatorna pedig mindent meg fog tenni, hogy minél több nézőhöz eljuttassa a sorozatot.
Bagdad a Balatonnál
A producertől megtudjuk, hogy a sorozat főhelyszínén járunk, ahol Győrgybíró alezredes öt évvel ezelőtt vezette a balul elsült missziót, aminek következtében azóta irodai munkára kötelezték. Nem akármilyen, hanem egy 360 fokos díszletről van itt szó, „ami azt jelenti, bárhová nézhet a kamera, nincs szükség digitális utómunkára, amivel ki kéne pótolni.” Novemberben kezdték építeni egy nagy, fűtött fóliasátorban, a stáb és a honvédség együtt dolgozott rajta. A helyszínt azért választották, mert a sorozat látványtervezője, Valcz Gábor történetesen itt volt sorkatona, és eszébe jutott, hogy itt ugyanolyan talajszínek vannak, mint Irakban, ezért hitelesnek fog tűnni, ha itt húzzák fel a közel-keleti utcát.
A bagdadi utca valóban meggyőző és részletgazdag. Boltívek, erkélyek, szűk sikátorok, és még egy zöldséges is van. A lábunk alatt kavicsok és szétszórt töltényhüvelyek ropognak. A stáb három napot forgat ebben a díszletben, éppen egy akciójelenetre készülnek. Katonai terepjárók és az arab-rendszámú pick-upok parkolnak a kis téren egymással szemben. Kendős, iszlamista harcosok ülnek a volán mögött, egyikükre éppen művért kennek, egy másik a földön fekszik kinyúlva.
A stáb füldugókat oszt, hamarosan lövöldözés lesz. Dombrovszky Linda rendező egy robbanással indítja a jelenetet – ezt a szemközti ház emeletén majd utómunkában adják hozzá, nem akarják pirotechnikával megkárosítani a díszletet. Megérkezik az osztag, a színészek, próba lévén még csak utánozzák a lövéshangokat - RATATATA -, majd a vezető előremegy, és visszajelez az embereinek: TISZTA. Az ellenség holtan fekszik. Két próba után végre jöhetnek a lövések. A színészek természetesen nem igazi töltényeket használnak, de a dörrenések nagyon is valódiknak tűnnek. Még a távolból is élesen hallani őket, amikor újra veszik a jelenetet, mi pedig a következő helyszínre tartunk.
A magyarokat küldik tárgyalni
„A honvédelmi minisztériumtól csak azt az ötletet kaptuk, hogy csináljunk egy katonai sorozatot” – meséli Helmeczy Dorottya producer, akivel egy iraki karakter, az osztag tolmácsának nappalijában ülünk le beszélgetni. A katonai sorozat koncepcióban sok fantáziát láttak, az alkotók el is eresztették a képzeletüket, először Afganisztánt képzelték el a sorozat helyszínéül, ahol a főhősök egy iskolát védtek volna.
„Rengeteg külföldi katonai sorozatot néztünk, és azt láttuk, hogy sokszor a veszteségen van a hangsúly, az olyan amerikai alkotások kivételével, mint a Top Gun, amiben mindenki győztes. Ezekhez képest kellett megfogalmaznunk, hogy milyenek vagyunk mi.” A kutatómunka során azonban sok interjút készítettek olyan, különböző rendfokozatú és beosztású katonákkal a lövésztől egészen a dandártábornokig, akik részt szoktak venni kiküldetésekben, tőlük megtudták, hogy ez az alaphelyzet nem lenne életszerű. „Álmodhattunk mi olyat, hogy gyerekeket fogunk menteni, de a valóságban ezt a feladatot egy másik ország katonái kapnák meg.” A magyarokra jellemzően épületvédelmet és tárgyalásos feladatokat szoktak bízni a nemzetközi koalíciókban. A helyszínt is azért módosították Irakra, mert Afganisztánnal szemben ott még mindig aktívan zajlik magyar katonai szerepvállalás.
Egyvalamiben azonban mégis kénytelenek voltak eltérni a valóságtól: míg általában egy külföldi misszióra egy többszáz fős csapat indul, a sorozatban nem tudnának egyszerre közel 300 karaktert mozgatni, így 8-9 főbb figurára szűkítették le az alakulatot. Az akciójeleneteket a katonai szakértő tervezte meg, amíg Dombrovszky Linda rendező inkább a drámára és a színészek instruálására koncentrál, és a producer szerint hatékonyan működnek együtt. A katonaság eredendően maszkulin téma, és pontosan a „sok férfienergia” kiegyensúlyozása miatt választottak női alkotót a Pilátus rendezőjének személyében. „A másik oka pedig az, hogy a történetnek van egy feszes eleganciája, amiből kitapintható, hogy van tétje is. Ehhez egy mély érzésű emberre volt szükség, akinek olyan komplex gondolkodása van, mint Lindának.”
A katonasággal napi szinten dolgoznak együtt a forgatáson, például a különböző harci járművek kezelőszemélyzetét is ők biztosítják. „Ha egy színész rácsukná a több tonnás ajtót a kezére, ott vége lenne a történetnek. Filmesként az a feladatunk, hogy olyan helyzeteket találjunk ki, amelyekben nem a színészek vezetik a járműveket, de ők is benne vannak a jelenetben.” Arra számítottak, hogy a színészek, katonák és kaszkadőrök munkájának nehéz lesz összehangolni az akciójelenetek során, de ehhez képest „patent módon” megy a közös munka. A producer szerint a hadsereg nagyon gyorsan reagál minden felmerülő szituációra a forgatás során, még nem volt olyan probléma, amire ne tudtak volna megoldással előrukkolni.
„Ha nincs a karakternek izgalmas íve, fejlődése, akkor senkit sem fog érdekelni.” A főhősöknek van családja, így igyekeznek megmutatni azt is, milyen hatása lehet egy párkapcsolatra annak, ha a férj egyszer csak elmegy egy külföldi bevetésre, amiről nem biztos, hogy élve hazatér. A S.E.R.E.G. „fej-fej mellett” visz majd egy feszült, akciódús szálat a bevetések kapcsán és a laktanyai életről szóló humorosabb fonalat.
Helmeczy Dorottya producer
Persze, ha már egy magyar katonai sorozatról van szó, nem mehetünk el szó nélkül a könnyedebb hangvételű előd, az Angyalbőrben mellett. Lesz-e olyan, amiben hasonlítani fog rá az új sorozat? Mint kiderült, több dolog is összeköti őket: „A humort és a laktanyai életet nekünk is meg kellett tartatunk, mivel ezzel könnyen tud azonosulni a néző. Az Angyalbőrben egykori bakája, Mészáros Zoltán (Urbán András) ráadásul meg is jelenik a sorozatban vezérkari főnökként. Most már ő vezeti az egész hadsereget, így aki látta az Angyalbőrben-t, annak ez egy jó kis belsős poén lesz.”
A producer szerint a S.E.R.E.G. első évada nem zárja le véglegesen a történetet, és lát esélyt a folytatásra is, amiben a támogatók is partnerek lehetnek. „Nagyon sok történetet ismertünk meg, ha ezeket mind meg tudnánk csinálni, az több évadot is kitenne.”
Látogatásunk végeztével még megtekinthettük az ENSZ katonai sátortábort is, ahol a kantin mellett nagy mennyiségű (mű) robbanóanyagot halmoztak fel a katonák.
A S.E.R.E.G.-et várhatóan már idén ősszel láthatjuk a TV2-őn. További szerepekben Balla Eszter, Kövesi Zsombor, Jászberényi Gábor, Krisztik Csaba, Pál András és Győri Anna is fel fog bukkani benne.