filmhu: A fenti példánál maradva, ha a produkciónak van biztosítása, akkor a biztosító fedezi a kárt. De mi történik, akkor ha nincs?
Rákos Tamás: Ha a produkciónak nincs biztosítása, akkor az okozott károkat minden esetben neki – a kárt okozó félnek kell megtérítenie. De legyen inkább belső forgatás, ahol egy díszletépítő munkás elpöcköl egy cigarettát, és leég a filmstúdió. A tűzoltóság megállapítja, hogy a tűz az adott produkció során, a produkció hibájából keletkezett. Ennél a káreseménynél, ha a produkciónak nincsen felelősségbiztosítása, de a stúdiónak van vagyonbiztosítása, akkor a kárt ki tudja fizetni a stúdió biztosítója, de amint kiderül, ki okozta a kárt, a stúdió biztosítója visszakövetelheti a produkciótól, ők pedig kénytelenek a költségvetésre terhelni.
A Deltát Bertók Lajos tragikus halála miatt kellett újraforgatni |
filmhu: A Showrisk vállalja a negatív biztosítását is. Mit jelent ez a gyakorlatban?
filmhu:Minden esetben biztosítva van ilyenkor az újraforgatás lehetősége?
Rákos Tamás: Abban az esetben kárpótolja a biztosító a produkciót, ha ezt a negatívot vagy a vincsesztert hirtelen, véletlen, váratlan balesetszerű kár éri, ami miatt a produkció egy részét vagy egészét újra kell forgatni. Megvizsgáljuk a biztosítás feltételrendszerét, ami bonyolultan, de egyértelműen leírja, hogy milyen esetekben fizet, mikor fizet és mire fizet a biztosító.
filmhu:Emellett biztosítani lehet az eszközöket, kellékeket, ruhatárat, díszletet. A honlapotokon zárójelben ott szerepel mindig, hogy elég, felrobban - ez a leggyakoribb káresemény?
Rákos Tamás: Ez az ún. prop, sets and wardrobe biztosítása: a kellékek, az eszközök és a ruhatár biztosítása, ami egy vagyonbiztosítási forma. Egyszer például a Vajdahunyad vára melletti csónakázó tavon forgattak külső helyszínen, és reggel kaptam egy hívást, hogy a produkció meglévő biztosítását ki kellene egészíteni egy nagybőgő biztosításával. Egy versenynagybőgővel forgatnak egy jelenetet, és a tulajdonos szerette volna, ha elázás ellen biztosítva lett volna a hangszer, hiszen ha elázik, akkor használhatatlanná válik. Ez volt 10 órakor délelőtt, kinéztem az ablakon, és láttam, hogy szakad az eső. Még ha el is küldtem ezt a kérést a biztosítónak, hogy itt ez a nagybőgő, vonjuk már be ezt is a biztosítási fedezetbe elázás ellen, akkor a biztosítóban ülő kockázatvállaló ugyanúgy kinézett volna az ablakon, és látta volna, hogy esik az eső. Senki nem fog nekem szakadó esőben elázás ellen biztosítást adni. A hármasság itt is áll: az eszközöket hirtelen, váratlan, véletlen, balesetszerű kár esetére biztosítjuk, ha elég, felrobban, elázik.
filmhu: Gyakolatilag producerként tárgyal és avatkozik be a forgatás menetébe?
Rákos Tamás: Ezt azért nem mondanám, viszont éppen ezért fontos, hogy a produkció olyan biztosítókkal és biztosítási brókerekkel tárgyaljon a filmbiztosítás megkötésekor, akik láttak már filmforgatást. Ez a Showrisk hozzáadott értéke a többi biztosítási alkusszal szemben: mi egy biztosítási alkuszcég vagyunk, de olyan emberekkel dolgozunk együtt, akik a nemzetközi piacon tapasztalatot szerzett filmbiztosítási szakemberek. Egyszerre ismerik a biztosítások és a filmek világát, no és persze a hazai viszonyokat is. Mi tudjuk, hogy a filmesek egy egészen más világban élnek, felhívnak egy órával a forgatás előtt, hogy kéne nekik egy biztosítás, és ha visszakérdezek, hogy mire, akkor a válasz az, hogy erre vagy arra, majd leteszik a telefont. A biztosítás viszont egzakt dolog, feltételrendszerek, számok vannak, ezeket mi tudjuk a filmesek helyett is, nem kell a producernek, a gyártásvezetőnek, vagy az első asszisztensnek ezzel bíbelődnie, tehát időt takarítunk meg és ők koncentrálhatnak a filmkészítésre.
A Robin Hood negatívját ellopták (aztán szerencsésen előkerült) |
filmhu: Mennyire bevett gyakorlat a hazai produkcióknál, hogy biztosítást kötnek?
filmhu:Ezek közé tartozik a filmbefejezési garancia, a complition bond. Hogyan garantálja egy biztosító, hogy egy film biztosan elkészül?
filmhu:Magyarországon egyedüliként tudtok E&O biztosítást hozni a filmekre, akár 24 órán belül. Mit is jelent ez?
Rákos Tamás: Az Errors and Omissions egy nagyon speciális felelősségbiztosítás tulajdonképpen a filmforgatások szakmai felelősségbiztosítása. A fenti biztosítások esetében objektív káresemény történik: valami összetörik, megsérül, anyagi kár keletkezik. Az E&O biztosítások esetében ún. szubjektív káreseményről beszélünk, ami alatt elsősorban a tisztán pénzügyi károkat értem. De mondok egy példát, a filmben felhasználnak egy dalt vagy filmrészletet, amiről úgy tudják, hogy szabad felhasználású, majd jelentkezik a jogtulajdonos, hogy mégsem így van. Többek között az ilyen hibákból adódó káresemények esetén fedezi a kárt az E&O biztosítás.