Petrilla Orsolya több mint 20 éve sminkeli a magyar és a nemzetközi filmszínészeket, dolgozott a Die Hardban, Brad Pitt zombifilmjében, a Z világháborúban, a Terminátor 2019-es folytatásában, de az ő munkája látható a Testről és lélekről című filmben vagy a Terápiában is.

A filmes smink más tudást igényel, mint a színpadon vagy a hétköznapi életben használt. Függ a technikától, a rögzítés módjától és a világítástól is. Egy időben sokan érdeklődtek nála az iránt, hogy hol lehet megtanulni a kifejezetten filmes sminkelést, ám amikor elkezdett utánanézni, kiderült, hogy bár a sminkiskolákból jól állunk, ilyen jellegű képzésekből kevésbé.

Petrilla először workshopokat indított, ahol tapasztalt oktatóktól egy-egy specifikus tudást, például seb-, vagy szőrkészítést sajátíthattak el a résztvevők. 2015-ben kétéves Smink és maszk képzést alapított a KREA Design Iskolával közösen, ahova felkérte tanítani a jelenleg is egyetlen magyar Oscar-díjas maszkmestert, Elek Zoltánt, akit a Die Hard forgatásán ismert meg. „A képzés egyik különlegessége az volt, hogy a második év végén elvittük a tanulókat osztálykirándulásra Los Angelesbe, Hollywoodba, a sminkszakma legrangosabb nemzetközi rendezvényére.

Már a képzés elindításakor is misszióm volt, hogy legalább egy olyan embert mentsünk meg a szakmának, aki nem tudná kifizetni a tandíjat. A tíz fős évfolyamban egy ösztöndíjasnak tudtunk helyet biztosítani, akit Elek Zoltán segítségével kétnapos felvételi vizsga során választottunk ki. Fontos volt számomra, hogy ne a pénz legyen az akadály, a legtehetségesebb és legrátermettebb tanulókat találjuk meg, akikkel majd öröm lesz együtt dolgozni” – fogalmaz Petrilla. 2022-ben lehetőség nyílt arra, hogy az első NFI által támogatott sminkes képzés is elinduljon. Petrilla megalapítatta az AM/PM Filmes Képzési- és Karrierközpontot, aminek első képzése a támogatott Junior Makeup Artist program volt. A héten vizsgázik az idei évfolyam 10 résztvevője, akiknek 1.250.000 forint helyett 250.000 forintot kellett befizetniük.

Az AM/PM iskolában különösen nagy hangsúlyt fektetnek a felvételire, pszichológusokkal együtt fejlesztették ki a kiválasztás folyamatát, mert az iskola vezetőjének nem titkolt célja, hogy olyan embereket segítsen támogatáshoz jutni, akik nemcsak ismerkedni szeretnének ezzel a szakmával, hanem tudják, mire vállalkoznak, elhivatottak, és valóban filmesek akarnak lenni.

Nálunk a felvételi tulajdonképpen állásinterjú, a képzés pedig onboarding folyamat. Akiket felveszünk, azokkal szeretnénk majd együtt dolgozni. AM/PM lett a nevünk, hogy mindenki rögtön szembesüljön azzal, hogy a filmes szakmák esetében nem nyolctól négyig tart a munkaidő. Van, hogy éjszaka, van, hogy nappal kell dolgozni, akár tizennégy-tizenhat órát is, sokszor hajnali kezdéssel, teljesen rendszertelenül, állandó készenlétben. És akkor még nem beszéltünk az extrém körülményekről, néha sárosan, hidegben, vagy éppen tűző napon állunk órákat. Szerintem csak az legyen filmes, akit nem lehet lebeszélni erről, mert tényleg sok mindent fel kell áldozni ezért a szakmáért. De ha valaki egyszer belép ide, és beleszeret ebbe a világba, felülíródnak ezek a kényelmetlenségek.

 

Ebben a szellemben a felvételi is eltér a megszokottól. Már a toborzásra is hatalmas hangsúlyt fektettek, különleges programokkal és egy filmes élménystanddal vonultak ki a HVG állásbörzére, amelynek eredményeképpen 136 pályázatból választhatták ki az évfolyam 10 tanulóját. A jelentkezőktől motivációs levelet és portfóliót is kértek, majd csoportos feladatok során pszichológusokkal együtt tesztelték az együttműködési, alkalmazkodási, feszültségtűrési, problémamegoldó és kommunikációs képességeiket, illetve, hogy mennyire empatikusak, hiszen a sminkesek sokszor a színészek legközelebbi bizalmasai a forgatásokon. Az utolsó forduló egészen extrém módon indult, hajnali 4-re hívták a felvételizőket a Normafához, ahol – véletlenül – esőben kellett megoldaniuk sminkes feladatokat, majd más helyszíneken folytatódott a 14 órás felvételi nap – akárcsak egy igazi forgatáson.

Az iskolában jelenleg több rövidebb sminkes továbbképzésre is jelentkezhetnek az érdeklődők. Az éppen végéhez közeledő, 336 órás NFI által támogatott Junior Makeup Artist képzésen túl most specifikus kurzusokat indítanak sminkes alaptudással rendelkezők számára. A Special Makeup Effects és a Prosthetic Makeup kurzusokon különböző maszkkészítési módszerek sajátíthatók el: míg az előbbi a speciális anyagokból azonnal megvalósítható technikát, a másik egy jóval több előkészületet igénylő, de újra és újra felapplikálható 3D-módszert takar, amely olyan esetekben nagyon hasznos, amikor például több jelenetben, illetve több forgatási napon kell létrehozni ugyanazt az elváltozást.

 

Ezen túl elérhető még az Airbrush Makeup képzés is, ami egy Amerikában és a külföldi filmekben is nagyon kedvelt szórópisztolyos technika. „Amikor a CNN-nél bevezették a HD adást, a teljes sminkes csapatnak megtanították ezt a technikát, és onnantól elvárás lett, mert a részletesebb képminőség miatt jobban kiugrottak a maszkszerű, hagyományos sminkek. Nincs még egy ilyen gyors és higiénikus módszer, olyan mintha élőben retusálnánk ki a bőrt. Sokkal természetesebb látványt nyújt a kamerákon keresztül. Ráadásul a férfiak is nagyon szeretik, mert nemcsak látványban, de érzetben is természetesebb.

A A Junior Makeup Artist képzés diákjai sokrétű oktatást kapnak, nem csak sminkmesterekkel találkoznak a kurzus alatt. Vizuális kommunikációt és művészeti ismereteket is tanulnak, mert a filmes sminkesek számára elengedhetetlen, hogy rálátásuk legyen a szakma művészeti és elméleti hátterére, a viseletek, a sminkek történetére, a színtanra, a karakterek ábrázolására, amelyet Hídvégi Éva képzőművésztől sajátíthatnak el. De megismerkednek a filmes produkciók zárt világával is, a kívülálló számára olykor nehezen érthető folyamatokkal, szerepkörökkel és feladatokkal, amelyekről olyan szakemberek beszélnek nekik, mint Tóth Judit, számtalan magyar film rendezőasszisztense.

 

Az AM/PM idén új szakkal bővíti tevékenységét: az NFI támogatásával hamarosan indul a Produkciós Asszisztens képzésük, amelyhez a sminkes tanfolyamokkal ellentétben nem szükséges előképzettség, csupán érettségi (vagy megkezdett 12. évfolyam), illetve angol nyelvismeretet várnak el, hiszen ez a nemzetközi forgatásokon elengedhetetlen. Joshua Brownwood amerikai-magyar rendezőasszisztens és angoltanár órái angolul zajlanak, és a diákok a filmes szakkifejezéseket is megtanulják. „Ez egy remek belépő pozíció, amiből a későbbiekben tovább lehet lépni, de a filmes hierarchiában nagyon fontos, hogy az alapoknál kezdjük.

Amikor eddigi tapasztalatairól kérdeztük, Petrilla Orsolya elmondta, hogy nagyon büszke a tanítványaira, akik közül az első évfolyam diákjait a Shadow and Bone című Netflix-sorozatba már teljes értékű sminkesként tudta vinni, akadnak olyanok ebből az osztályból, akik már egyedül visznek végig egy-egy filmet (például a Magasságok és mélységek sminkese), de az is nagy élmény volt számára, amikor őt és egy volt tanítványát egyszerre nominálták a Magyar Mozgókép Díjra.

Hosszabb sminkes tanfolyamra most nem számíthatunk az AM/PM Filmes Képzési és Karrierközpontnál, a Produkciós Asszisztens képzésre viszont október 22-ig várják a jelentkezőket, akik közül tízen 80%-os állami támogatással sajátíthatják el a forgatások megszervezéséhez szükséges tudást.

További információ az AM/PM honlapján érhető el.