A szervezők szerint sok film ismerős környezetben készült, ám friss megközelítést kínál. Dito Montiel A Guide to Recognizing Your Saints (Egy tanács a szentjeid felismeréséhez) a New York Queens negyedében élő munkások lakta kerületekbe invitál. Gilmor elmondása alapján a film arról szól, miként emlékezünk felnőtté válásunkra, és ezen keresztül mutatja be, hogy miként működik az emlékezés és a történelem.
Szintén frissességgel tölti fel a témát Lauren Adams filmje a Come Early Morning (Jöjj korán reggel) és Ryan Fleck Half Nelsonja. Ezekben azt láthatjuk, hogy különböző függőségek - szex, drog, alkohol - rabjai miként élnek „normális” társadalmi életet. Laurie Collyer Sherrybabyjének deviánsa egy többszörösen visszaeső női bűnöző, de a rendező ebben az esetben is képes újszerűen láttatni a problémát.
A versenybe beválogatott filmek alkotóit olyan társadalmi szintű gondok is izgatták, mint például az álmatlanság, az anorexia és a bulémia valamint a tévéfüggés vagy a bevándorlók és közösségek problémái.
Hasonló tematikájú filmek érkeznek a nemzetközi porondról is, mint például a libanoni rendezőnő, Jocelyne Saab filmje, a Kiss Me Not on the Eyes (Ne a szemeimen csókolj meg!). A film szokatlan betekintést enged a művészi ambíciókkal rendelkező egyiptomi nők küzdelmeibe, akik próbálnak túlélni a jelen kulturális harcai közepette. Némiképp hasonló összeütközésről számol be az új-zélandi Toa Fraser filmje, a No. 2, amely a vallási és morális értékek konfliktusát ábrázolja.
A Sundance-re beválogatott filmek listája folyamatosan bővül, az esemény január 19. és 29. között Utah államban, Park Cityben kerül megrendezésre, míg további kiegészítő vetítéseket más városokban, többek között az állam központjában Salt Lake Cityben tartanak.