A MOME Anim és a Friss Hús együttműködésében megrendezett Friss Kakas Animációs Filmnapokon a MOME diploma- és vizsgafilmjei újra a nagyvásznon mutatkozhattak be. A diplomafilmeket egy csokorba gyűjtő válogatás iránt akkora volt az érdeklődés, hogy a tripla teltház mellett még egy pótvetítést is meghirdettek a szervezők. A pénteki premiert egy fogadás követte, amelyen két év után végre összegyűlt az animációs szakma számos képviselője.

Az idei Friss Kakason bemutatott MOME-diplomafilmek többsége ezután kezdi meg fesztiválszereplését. A Felhők felett (Hárshegyi Vivien) és a Nyugvó köd (Fábián Nikolett) rögtön a világ legrangosabb animációs seregszemléjén, az Annecy Nemzetközi Filmfesztiválon mutatkozik be júniusban. Alexander Gratzer In the Upper Room című munkája májusban a Stuttgartban rendezett ITFS-en, júniusban pedig a zágrábi Animafesten debütál, a The Pattern, Bogyó Péter alkotása pedig szintén az ITFS versenyprogramját erősíti. A magyar közönség több, a Friss Kakason bemutatott premierfilmmel találkozhat majd az idei Friss Húson is.

Uri Kranot előadása a Friss Kakason (fotó: Oláh Gergely Máté/Friss Kakas)

A 2022-es Friss Kakas egyik különleges eseménye volt a dán képzőművész és animációs rendező, Uri Kranot előadása, aki A lineáris narratívától az immerzív történetekig címmel tartott mesterkurzust. A rendező az általa művelt VR-dokumentarizmusról beszélt, előadásában azt az elméleti hátteret mutatta be, amely a virtuális valóságba helyezett történetek érthető és átélhető elmeséléséhez szükséges. Egyedi élményt nyújtott, hogy a Friss Kakas közönsége az elmélet megismerését követően be is léphetett a Kranot által teremtett világba: a Velencei Filmfesztiválon is díjazott, a VR-technológiát a szerzői film szolgálatába állító The Hangman at Home-ot nézhették meg az érdeklődők a Toldi előterében. „A Friss Kakas számomra csodás lehetőség volt, hogy kiszakadjak a valóságból. Nagyon inspiráló volt látni, hogy a fiatalok mennyire érdeklődnek a szerzői animáció és a filmkészítés iránt, bebizonyítva, hogy igenis van kreatív energia és igény az animáció nyelvén elmesélt, komplex történetekre.” – osztotta meg élményeit Uri Kranot.

A Friss Kakason Mikkel Mainz dán animációs filmes a közösségi finanszírozás lehetőségeiről tartott mesterkurzust. Mikkel többek között saját, Tales of Alethrion című websorozatán keresztül engedett betekintést abba, hogyan lehet közönséget építeni és egyben tartani. „Budapest gyönyörű város és nagyon jó volt itt lenni a Friss Kakason, találkozni olyan ismerősökkel és művészekkel, akikkel évek óta szerettem volna. Ez a fesztivál fantasztikus tehetségek gyűjtőhelye, ez pedig alkalmat adott a kapcsolatépítésre és arra, hogy igazán menő új filmeket láthassak.” – értékelte az eseményt a rendező-producer.

Kajlik Eszter és Elek Judit Sára előadása a Friss Kakas pitchfórumán (fotó: Oláh Gergely Máté/Friss Kakas)

Péntek délután nyolc animációs filmterv mutatkozott be a szakmai zsűri és a nagyközönség előtt a Kakas Pitch keretében. A Friss Hús Nemzetközi Filmfesztivál 100.000 forint értékű díját Kajlik Eszter és Elek Judit Sára A legrosszabbkor című animációs dokumentumfilm-terve nyerte. A film története a szülészeti erőszak témáját dolgozza fel. A zsűri az indoklásában kiemelte, hogy A legrosszabbkor egy fontos, de tabusított témában indíthat társadalmi párbeszédet, a díjjal pedig az alkotói felelősségvállalás fontosságát is szeretnék hangsúlyozni. A Kakas Pitch másik díját Diószeghy Dániel The Way Out című filmterve kapta. A hétpercesre tervezett rövidfilm egy, a munkahelyi monotonitástól szenvedő raktári munkás és a számára kiutat kínáló televíziós műsorvezető történetét mutatja be. A zsűri a történet, a látvány és az alapgondolat egységét, valamint a pitch meggyőző erejét emelte ki. A The Way Out ezzel az idei Friss Hús pitchfórumára nyert meghívást.

A filmeken és a szakmai eseményeken kívül is jutott program a Friss Kakas három napjára. A MOME Anim hallgatói immár ötödik alkalommal rendezték meg a Grafix vásárt, szombaton népesítették be a Toldi Mozi előterét és képeslapokat, illusztrációs nyomatokat, matricákat, picture bookokat és zineket árultak a Friss Kakas közönségének. A MOME-s gyökerekkel is rendelkező microdosemike zenekar pedig a jazz, a világzene, a népzene, a klezmer és a pszichedelikus rock elemeit ötvözve táncoltatta meg szombat este a közönséget. 

A MOME és a Friss Hús kollaborációja tehát sikerrel zárult, a két kimaradt évet követően igazi fesztiválhangulat keretében találkozhattak az animációs szakma képviselői és a filmek iránt érdeklődők.

Címlapkép: Diószeghy Dániel előadása a Friss Kakas pitchfórumán / Forrás: Friss Hús